Volvo S60 2.4 140pk Edition (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S60 2.4 140pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat een familielid overstapte in een S60 en ik kennis maakte met het rijden van deze Zweed, heb ik toch maar eens rondgesnuffeld op internet. De meeste gebruikte Volvo’s hebben hoge kilometerstanden, maar ik vond er één bij een Peugeotdealer met 38000 km erop. Omdat mijn vorige auto, een Peugeot 206, de typische Peugeotkenmerken had (rammelen, matige afwerking, enz) zijn we eens gaan kijken en gaan rijden. Tja, dan ben je al heel snel om. Het geluid van de 5 cylindermotor is om te zoenen. Het doet mij altijd even denken aan de filmpjes van ’Blik op de Weg’ al zullen zij niet met een 140 PK versie rijden.
De koop was dus snel gesloten en ik ben helemaal om. De wegligging is prima, al heb je niet de neiging om even snel een afritje te nemen. De auto kan het misschien/ongetwijfeld wel, maar ik heb er weinig behoefte aan. Je gaat vanzelf wat rustiger rijden, meer ontspannen.
Misschien een klein beetje ingegeven door het brandstofverbruik. Dat was wel even slikken, na het gematigde verbuik van de 206. Het verbruik is nu gezakt naar
1 op 11. Ondanks dat ik nog wel een in de file beland.
De prestaties van de 140 pk versie zijn eigenlijk gewoon goed. Eigenlijk nooit behoefte aan meer vermogen. Al lijkt mij een T5 versie wel heel lekker rijden. Maar wie weet. Laatst nog heel even een beetje doorgetrapt op de snelweg. Ook op hoge snelheid ligt de S60 als een blok op de weg.
De stoelen met halflederen bekleding zitten voortreffelijk, echt een zetel. Ze zijn ook prima verstelbaar, inclusief lendesteun. De kinderen hebben ook meer dan genoeg ruimte op de achterbank en hun eigen ventilatierooster in de B stijl.
De afwerking van het interieur is strak en degelijk. Een heel enkele keer hoor ik wel eens een kraakje. Ideaal is de links/rechts gescheiden klimaatregeling. Al neig ik er naar om het ding af en toe lekker uit te laten.
De vorige eigenaar heeft de auto voorzien van een originele ’bigfront’ Volvo radio/cd/navigatie. Die heeft best een behoorlijk geluid. Verder heeft de auto een regensensor en een afneembare trekhaak. De regensensor werkt op zich goed, maar een gewone interval was voor mij ook prima geweest.
Een fijne auto waar we nog een tijd plezier van hopen te hebben.
Update 18 juni 2008
Auto bevalt nog steeds prima, welke wat kleine mankementjes gehad. Jammer dat de onderdelen zo duur zijn.
Gemiddeld verbruik de laatste maanden is één op 11. Niet slecht, lijkt mij.
PROBLEMEN
Twee lampjes vervangen.
Motor draait korstondig 1600 toeren na een koude start, maar dit schijnt zo te horen
Update 18 juni 2008
Bij die twee lampjes van destijds zijn er inmiddels een stuk of acht bijgekomen....
Maar dat is helaas het gevolg van het altijd met licht aanrijden. Uit kan het in ieder geval niet. Tenzij de software wordt aangepast.
Bij de beurt in 2007 de bouten van vooras laten vervangen door andere ’geluidsvrije’ exemplaren. Is een bekend euvel.
Verder begaf de verwarming van de rechterspiegel het. Kosten € 83,00 voor een nieuw glas. Door steenslag is een mistlamp gesneuveld, ook die zijn prijzig. Zelf vervangen door een imitatie.
Daarnaast nog een gasdempertje van de achterklep kapot. Bij de dealer gehaald en zelf vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.