Volvo S60 2.4 140pk Edition (2002)

autoreview

Volvo S60 2.4 140pk Edition (2002)

Signalement

UitvoeringS60 2.4 140pk Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst222.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 158.000 km

Ondertussen is de auto alweer 3 weken in mijn bezit en heb ik er al aardig wat kilometers gereden. Ik denk wel dat ik met deze ervaring wel het een en ander met jullie te kunnen delen over deze auto.

Mijn S60 is de veel voorkomende 2.4 benzine. Het vijfcilinder blok (B5244) is er in 3 varianten met respectievelijk: 140pk, 170pk en 200pk (met turbo).

Uiterlijk:

De Volvo S60 heeft gelopen van 2000 tot 2009 met in 2004 in minimale facelift. Persoonlijk heeft de S60 mij altijd al aangesproken de dikke kont de vloeiende coupe achtige lijnen maken de auto tot een geweldige combinatie tussen sportief en zakelijk.

De auto is uitgevoerd met 16inch mimas velgen die ik persoonlijk erg mooi vind staan.


Rijgedrag:

Met een leeg gewicht van iets meer dan 1450kg is de auto absoluut geen lichtgewicht te noemen maar door de 5-cilinder weet de auto goed bij de les te houden. De vering is niet te stug of te zacht met als gevolg dat de auto zowel op binnendoor wegen als op de snelweg heerlijk rustig en stil rijdt.
Nou heb ik zelf de gedowngrade 140pk versie deze komt meer dan prima met het verkeer mee, maar toch minder snel dan de 170pk versie die ik ook gereden heb.
Uiteindelijk is de 140pk versie ook te tunen/'herstellen' naar 170pk maar voorlopig eerst nog kijken hoe de auto de eerste maanden bevalt.

Interieur:

Deze auto is uitgerust met 5 speakers (compo-set zowel voor en achter + subwoofer) wat zorgt voor een geweldig vol geluid.
De stoelen zijn half leder, half stof dit zorgt er voor dat de stoelen comfortabel zitten meer ook voldoende steun bieden.

Tweede impressie

  • 168.000 km

Dit een aanvulling op mijn vorige review.

Wintersport:

Ik heb de Volvo nou echt goed getest. Vanwege een wintersportvakantie een setje winterbanden + stalen velgen gekocht via iemand van het Volvo forum.

Onze bestemming: Val Thorens. De auto: volgeladen, 4 man sterk en een skikoffer van Thule op het dak. Tijdens de heenreis kon ik het niet laten om de auto te testen. Optrekken in zn 4 en 5 gingen toch wat trager dan als de auto leeg is maar 170km/u was geen probleem voor de 2.4 (heel kort zelfs de 200km/u aangeraakt). Reis was erg comfortabel door de goede stoelen en cruisecontrole. Ik heb geen slecht puntje kunnen ondervinden.

Bij thuiskomst toch even gekeken wat het verbruik was, over 2400 km grotendeels op de cruisecontrole gemiddeld 9,8l op 100km hebben gereden.
Toch een hele nette prestatie aangezien we dit ook reden met de Ford Focus Futura 1.6 (2005) van mijn ouders het jaar ervoor.

Eerste probleem:

Het zover mijn eerste probleem door het winterse weer is het kunststof klem van de gasveer van de achterbak gesprongen. Gelukkig onder Bovag garantie door de dealer vervangen. Heel netjes binnen 24 uur geregeld en gemonteerd.

Audio probleem:

Mijn Volvo heeft helaas niet het mooie Premium Sound system maar met het High Performance Sound System. Helaas begint de speaker aan de bestuurders kant een beetje te kraken. Aangezien de headunit ook niet helemaal meer voldoet aan mijn eisen ben ik op zoek gegaan naar een nieuw systeem. Als een echte audiofiel die vooral houd mooi en kraakhelder geluid heb ik een leuk en betaalbaar setje gevonden. Hieronder de specs:
Headunit: Sony XNV 66-bt
Speakers (v): HERTZ DSK-165
Speakers (a): HERTZ ECX165
Sub: Standaard centerspeaker Volvo

Review

  • 170.004 km

Ondertussen zijn we alweer een half jaar verder en ik ben erg blij met de Volvo.

Tot op heden nog geen problemen gehad. Toch merk je dat de auto veel meer in z'n mars heeft. Om die reden wat onderzoek gedaan op diverse Volvo forums.

Mijn vermoeden bleek juist, de Volvo 140pk en 170pk versie hebben allebij een B5244S-motorblok.

Na wat speurwerk kwam uiteindelijk uit bij BSR tuning. Om een lang verhaal kort te houden de auto heeft nou 190PK en 250NM. Ik rijd altijd lange afstanden op de cruisecontol en probeer altijd zo min mogelijk te schakelen.
Sinds de tuning pakt de auto veel beter op in lage toeren. Waardoor terugschakelen niet meer nodig is.

Ik zal in mn volgende review iets vertellen over het verbruik en de rijervaring

Ervaring BSR tuning en wat andere zaken

  • 174.000 km

Ondertussen 4000km en bijna 2 maanden verder...


Tuning...

Tuning door BSR bevalt nogsteeds erg goed en heeft tot op heb geen rare dingen meegemaakt, verbruik is toch een opvallend iets.

Terwijl ik voorheen bij normaal gemengd verkeer (binnenstad & snelweg) 9,5l per 100km rijd ik tegenwoordig 8,5l per 100km. Aan de andere kant als je stevig door rijd is het gemiddelde ook zo weer 1,0l per 100km hoger.

Bij normaal gebruik merk je eigenlijk niet dat de auto gechipt is. De koppel is namelijk voornamelijk merkbaar van 3.500 toeren.
Waar de 140pk eigenlijk blijft hangen qua trekkracht loopt de BSR versie heerlijk door tot ongeveer 6.000 toeren.

Voor het rijden is dit heerlijk om even een auto in te halen of lekker door te rijden op de Autobahn.


Vakantie...

Auto is deze zomer ook meegeweest naar Parijs, Frankrijk waar ik een aantal km heb gereden. tijdens de vakantie toch ik vond dat de airco wat aan de matige kant is (wellicht moet deze worden gereinigd/ gevuld), kreeg de auto wel cool (20 graden) maar duurde wel een uur.

Helaas is het in Nederland deze zomer niet echt zonnig of warm geweest dus het checken van de airco stel ik voorlopig nog even uit.

Tweede puntje is dat de auto licht naar rechts trok. Ben hier voor naar de Euromaster geweest om de auto opnieuw uit te lijnen en de banden te balanceren. Duurde 1,5 uur maar de auto rijd weer zonder problemen rechtdoor.

Het blijft een fijne auto

  • 222.000 km

Ondertussen heeft de auto de 200dkm al enige tijd gepasseerd en op een aanrijding aan de linkerkant (niet mijn schuld en volledig vergoed door de verzekering) heb ik niks over de Volvo te klagen.

Op 9 december is de auto weer netjes naar de Volvo dealer in Apeldoorn geweest waar de gebruikelijke Volvo update 2.0, grote beurt en APK is uitgevoerd.

Opmerkelijk is dat elke keer dat de auto terug komt van de garage hij altijd beter terugkomt als toen ie ter heen ging. Motor loopt stationair nog wat lichter en koppel in lagere regio is wat beter is.

Over 4 weken ga ik er weer mee naar Wintersport in Frankrijk dus staat ie ook weer op de winterbanden met stalen velgen en de originele Volvo doppen. Toch is er een lichte twijfel om de auto weer te verkopen, niet om dat ik ontevreden ben maar omdat ik opzoek ben naar wat sportievers.

Het blijft een fijne auto

  • 222.000 km

Ondertussen heeft de auto de 200dkm al enige tijd gepasseerd en op een aanrijding aan de linkerkant (niet mijn schuld en volledig vergoed door de verzekering) heb ik niks over de Volvo te klagen.

Op 9 december is de auto weer netjes naar de Volvo dealer in Apeldoorn geweest waar de gebruikelijke Volvo update 2.0, grote beurt en APK is uitgevoerd.

Opmerkelijk is dat elke keer dat de auto terug komt van de garage hij altijd beter terugkomt als toen ie ter heen ging. Motor loopt stationair nog wat lichter en koppel in lagere regio is wat beter is.

Over 4 weken ga ik er weer mee naar Wintersport in Frankrijk dus staat ie ook weer op de winterbanden met stalen velgen en de originele Volvo doppen. Toch is er een lichte twijfel om de auto weer te verkopen, niet om dat ik ontevreden ben maar omdat ik opzoek ben naar wat sportievers.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.