Volvo S60 2.4 140pk Edition (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 140pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Aanschaf
- 155.000 km
Na een paar jaar een lease auto te mogen rijden nu zelf een auto gekocht ivm verandering van werk.
De vorige auto's: Opel kadet gsi'89, vw golf vr6 '93, diverse Mercedes e200 cdi '03(bijbaan taxi chauffeur ), Opel Astra 2.0 dti '98, vw golf 5 '1,9tdi comfort line '05, Opel Astra 2.0dti '01, Skoda fabia 1.2 basis '11, octavia 2.0 140 pk TDI 2009, vw golf 6 variant 2.0 170 pk TDI highline 2012, vw golf 6 variant 1.6 TDI comforline '13, vw golf 7 variant 1,6 highline en nu een Volvo s60 2.4 140 pk edition 2002.
Vorig jaar een ( grote ) caravan gekocht en met de golf naar zuid Frankrijk gereden. Ging prima. Hoewel de auto niet veel over had.
Dan krijg je ander werk en moet er een andere auto komen. De auto van mijn vrouw moest worden ingeruild ( Mazda 323f 1.5 glx '97) om een grotere gezinsauto te kopen die ook de caravan kon trekken.
Tsja dan valt een kleinere zuinige auto al snel af omdat de caravan 8 mtr lang en 2,5 mtr breed is en ook nog eens 1400 kg weegt.
Een Opel Vectra, signum, Zafira waren de auto's waar ik naar zocht. In diverse vectra's GTS-en gereden maaaar dat zat allemaal niet lekker in elkaar. Voelde niet solide en mankeerde altijd wel wat. Wat dan?
De Mazda was inmiddels verkocht via marktplaats en ik kon gelukkig op de fiets naar mijn werk.
Dan zie ik ineens een Volvo s60 voorbij schuiven op marktplaats bij een dealer in de buurt. Autobedrijf Kooijman in Vianen.
Gelijk gebeld en kon komen kijken.
De auto stond in een opslag een paar straten verder op. Hij stond daar al een tijdje. En de accu was overleden. Ook was hij nog vies van binnen en van buiten. Ach. Daar kon ik wel door heen kijken.
Met een snelstarter op de achterbank ging ik op weg. Oei. Dat was even wennen. Abs lampje,motor lampje en geel driehoekje brandde. Doordat hij lang stil gestaan had ( volgens Ad de verkoper een paar weken) kwamen deze storingen erop.
Ik toch gaan rijden. En WoW. Wat een heerlijke motor. Die 5 pitter is zo heerlijk soepel en een lekkerrrrr geluid. Het blik op de weg tijdperk kwam weer boven :)
De remschijven zijn krom en de voor banden niet super. Maar verder was de auto prima. Er liggen nog kaartjes in van de vorige eigenaar. En die belde ik natuurlijk even op. Een oudere man die zijn auto had gekocht 12 jaar geleden van een Volvo dealer waar hij destijds als demo auto stond. De enige berijder geweest en geen schades gereden. Tsja. Een Volvo 5 pitter van 12 jaar oud. 1 eigenaar. 155000 km en goed onder houden. Ik wist het wel.
Eenmaal terug gekomen een bakkie koffie en om tafel.
Ik ben een redelijke auto gek dus weet Volvo is degelijk en veilig. Hiernaast die heerlijke motor die mag pruttelen als de caravan er achter hangt.
De deal rond gemaakt en de auto gekocht met 3 mnd bovag en aflever beurt.
Na een paar dagen ( vrijdag avond) kon ik hem al halen omdat ik geen auto meer had. En ad ( de verkoper ) snapte dat ik graag een auto voor de deur heb!
Auto gehaald en ja daar stond hij gepoetst en wel in de showroom. Ik vond t een top plaatje. Tsja ik was een golf 7 met werkelijk alles erop en eraan gewend maar dit vind ik ook mooi.
De eerste kilometers....
De snelweg op en naar huis. Hier merkte ik dat de auto trilt bij 110kmh en meer en trilt met remmen. Hmmmzz schijven krom en balanceren dacht ik. Ook ging 1 achterdeur niet op slot met de cdv en het tank klepje ging niet op slot.
Ik maandag gebeld en kon snel terecht om dit te verhelpen.
De afspraak gemaakt bij Kooijman en alles zou verholpen worden. Tussentijds een paar 100 km gereden en ja. Het is wel een fijne auto hoor. Je merkt dat hij niet nieuw is en niet de snufjes van de golf heeft maar dit is wel een heerlijke reis auto. Super stoelen! En nogmaals. Die 5 pitter:):).
Na een paar dagen de auto weer bij de garage gebracht. Helaas konden ze niet alles maken omdat ze wat onderdelen moesten bestellen.
Na een week weer terug en de auto daar laten staan. De dames achter de balie zijn super vriendelijk en ik krijg beide keren gratis een leen auto mee. Logisch natuurlijk maar vind het toch netjes. Ook werd er niet over het aftanken van de leenauto`s gepraat. Ook netjes.
De auto weer opgehaald en ja 4 nw. remschijven en blokken, balanceren en uitlijnen,2 nieuwe sloten, en nw ruitenwissers. Alles onder garantie. Verkoper Ad nog even gesproken en die vond het ook vervelend voor mij. Ook een beetje voor zichzelf natuurlijk omdat hij niet op deze kosten gerekend had.
Dus de garage verdiend een grote pluim!
Nu rijdt hij weer heerlijk! Geen getril en gebonk maar een lekkere reis auto.
Verbruik over 2000 km is 10,5/100. Uuhm ja dat is niet zuinig maar ach. Ik rij max 12000 per jaar:)
Over een paar weken wat meer ervaringen delen.
Binnenkort de distributie riem vervangen.. is al ruim 8 jaar ( 50.000 km ) geleden!
UPDATE : 162500 km en een klein jaar later
als eerste:
WAT EEN DRAMA EINDE van de garantieperiode.
- Het alarm deed het niet meer alsmede de afstandsbedieningen. Deze waren dus defect en moesten bij besteld worden. ONMOGELIJK zei mijn BOVAG garage... HUH? ik googlen en jahoor gewoon bij te bestellen... JAMMER.( uiteindelijk toch vergoed gekregen )
-Trilling in de voorbanden die er nieuw opgezet zijn voor de aflever-APK bleven trillen.. super irritant. ook 2 keer voor terug geweest. .. was niet op te lossen. Naar een bandenboer bij mij in het dorp... wielen eraf. balanceren en klaar....
-het rammelen aan de achterkant van de auto bleek toch weer terug te komen.. ook hier 2 keer voor terug... niets te vinden zei de garage... raar.. ik naar mijn eigen garage achterwielen eraf. en hup.. probleem gevonden. de handremschoenen zaten los?? ik WEER terug naar de garage en uitgelegd wat ze moeten doen en uiteindelijk met excuses weer opgelost..
-Airco doet het niet...NET na de garantie periode,,, tsja die is voorbij meneer..
resultaat: nieuwe condensator en afvullen... € 350,-
distributie en waterpomp vervangen.. kosten: €400.00
Het begon zo goed met de aflevering van de auto.. echter is het afwikkelen van overige garantiezaken door onkunde of onwil door de BOVAG garage niet lekker gegaan.. hierdoor kom ik hier niet meer terug....
net voor de vakantie stond mijn temperatuurmeter op -/- 7 graden! terwijl het 26 graden was.. resultaat: temperatuur sensor kapot.. Dit moet ik nog laten vervangen.. ( nog niet gedaan omdat hij de laatste weken/maanden heeeel sporadisch nukken heeft ) en er bijna niet met de auto gereden wordt.
zo dat is het stukje onderhoud etc.
nu het rijden... Verbruik: 1:9,5
en het comfort is super.. geen rare kraakjes of rammeltjes.. auto is super comfortabel.. en dan nog steeds die motor... geluid fantastisch... trekkracht is goed. verbruik is wel ok, het is immers een zware auto icm met een zware voet en veel kleine afstanden.....
afgelopen zomer op vakantie geweest en dus mocht de caravan weer van stal ( beyerland 546 1450kg).
Hier heeft de volvo totaal geen moeite mee en ligt de caravan veel strakker achter de auto dan bij mijn vorige auto ( golf 7 variant)
Verbruik met de caravan erachter:1:6 - 1:7
ik rij dus per jaar ongeveer 10.000 km en verwacht nog wel een paar jaar met de auto te kunnen doen zonder al te hoge kosten...
over 4 jaar staat hij immers pas NET op de 200K :)
HET EINDE..
na bijna 3 jaar en ( maar ) 35.000 kilometers is de liefde tussen de volvo en mij over.
hij heeft zich goed gehouden ( vooral motorisch ) maar het interieur werd slecht... naad van de stoel bij het instappen is los gegaan.. radio kapot... bekleding achterportieren laat los, rammels en kraakjes all over the place...
omdat ook de caravan verkocht is moet er met de auto op vakantie gegaan worden... en dan is de kofferbak erg klein met 2 kids...
ik heb nu een seat altea XL gekocht ....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.