Volvo S60 2.4 140pk (2001)

autoreview

Volvo S60 2.4 140pk (2001)

Signalement

UitvoeringS60 2.4 140pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf236.000 km
KM-stand laatst469.381 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een tank

  • 227.300 km

Sinds twee weken trots bezitter van deze Volvo S60.
Na vijf jaren in gammele koekblikjes te hebben rondgereden, 2x Peugeot 205 (toppertjes overigens) en een Toyota Starlet (Walgelijk stuk ellende) werd het nu tijd voor een echte auto.
Mijn vriendin maakt vrij veel kilometers voor haar werk en zo komen we samen rond de 2000 km per maand uit. De huidige Peugeot 205 kan dit niet aan en begint steeds meee mankementen te vertonen.

Zoektocht:
Opzoek naar iets degelijks, ruims, veiligs en tijdloos.
Veel V40's en S40's bekeken van deze leeftijd maar met aangename kilometerstanden (onder de 2 ton) nog aardig aan de prijs.

Toen kwamen we deze S60 tegen. Een knappe auto waar ik normaal gesproken niet naar zou kijken door het iets hogere verbruik en het gewicht. Deze auto bood een collega van me aan wegens emigratie.
Motor: 2.4 benzine 5 cilinder (mannelijk)
Km stand: 236.000 (vrij fors, maar deze vijfcilinders staan bekend om ongekend hoge kilometerstanden)

Ik heb de auto naar een vakgarage gebracht voor een aankoopkeuring. Daar is de Volvo uitvoerig bekeken door een monteur (ook op de brug) en ook heeft hij samen met mij een testrit gemaakt. Conclusie: Auto is helemaal in orde. Altijd goed onderhoud gehad. Keihard en goed in de lak.
Minpuntje: deukjes in de motorkap (vandalisme).

We hebben de knoop doorgehakt en zijn nu lekker aan het genieten van onze eerste kilometers. Wat een degelijk apparaat. Een echte grote Zweed gemaakt om onder alle omstandigheden je trouwe vervoersvriendje te zijn.
Het voelt allemaal zeer degelijk aan en het ligt goed stevig op de weg. Een rotonde kan je flink hard pakken maar de auto nodigt vooral uit om er rustig mee te gaan rijden.
Zodra ik instap kom ik meteen in een soort van "opa modus" terecht en tokkel ik lekker rustig van A naar B.

Verbruik:
Dit resulteert dan ook in een verbazingwekkend verbruik.
Iedereen begint meteen over het feit dat dit een slurpbak zou zijn, en dat ik blij mocht zijn als ik de 1 op 10 zou halen. Maar ik was optimistisch, ik zou de 1 op 12 wel halen als ik niet te haastig zou rijden. Het uiteindelijk verbruik ligt op 1 op 13.1 (combinatie snelweg en stadsritten).
Dit verbaasde zelfs mij. Schakelen bij 2000 toeren en gebruik maken van cruise control.

Comfort:
De stoelen zitten zoooo lekker. Ik heb nog nooit zo goed gezeten in een auto. Punt

Veiligheid:
8 airbags en een airbaghemel.
Veel veiligheidssysteem. Klinkt goed allemaal, hoop ze nooit nodig te hebben.

Ondanks het meevallende verbruik zitten we er over te denken om een Vialle gastank in te laten bouwen.
Hierover later meer. Als er lezers zijn met tips dan zijn deze meer dan welkom.

Binnenkort meer over deze tot nu toe super Volvo!

Laat je een comment achter? Vind ik leuk!

Vialle LPi gastank in laten bouwen

  • 242.120 km

We hebben de knoop twee weken terug doorgehakt, we gaan ondanks de kmstand een gastank in laten bouwen.
Op de facebookpagina de vraag uitgezet naar het meest geschikte systeem en een betrouwbare installateur.
Hierop veel goede reacties gekregen, en besloten voor een Vialle LPi systeem te gaan en deze in te laten bouwen bij Henk Boertien in Wezep (vlak bij de deur voor ons).

Twee ruggen lichter en een Vialle installatie rijker, maar ik kon de auto na een dag alweer op komen halen. De installatie laten inbouwen in de uitsparing voor het reservewiel. Gastank met een inhoud van 67 liter wat neerkomt op ongeveer 50 liter tanken. Netjes weggewerkt en afgewerkt allemaal.

Geen verschil merkbaar tijdens het rijden en zeer tevreden.

Verbruik was op benzine 1 op 12,5 en nu met gas zitten we op 1 op 11. Dat is goed te doen als je het mij vraagt. Nu lekker taken voor €0,50 per liter en de installatie terug verdienen. Hopen op een boel kilometers zonder problemen, en anders hebben we gelukkig 5 jaar garantie op het systeem...

Ik houd jullie op de hoogte.

Resonerend geluid verholpen

  • 266.462 km

Al een paar duizend kilometer is er een resonerend tril geluid hoorbaar zodra mijn auto (in welke willekeurige versnelling) bij de 2000 toeren aankomt. De trilling wordt naarmate de tijd vordert steeds luider hoorbaar. Bij 2150 toeren houd het geluid weer op en is er niets aan de hand.

Na twee garagebedrijven om advies te hebben gevraagd is het probleem vandaag opgelost. De monteur dacht dat het resonerende geluid kwam door een versleten flexibel deel dat tussen de motor en de uitlaat gemonteerd zit. Hij bleek het bij het goede eind te hebben want ik ben er eindelijk vanaf. Het koste me €125 voor een nieuw netje om dat deel heen en wat laswerkzaamheden. Maar ik ben er erg blij mee..

Nieuwe achtervering i.v.m. gastank-inbouw reservew

  • 259.200 km

De auto ging na verloop van tijd verder doorzakken aan de achterzijde omdat daar de LPG tank is ingebouwd. Bij vervoer van 2 personen op de achterbank was een drempel al onveilig dus heb ik actie ondernomen, althans de autogarage.

Ik heb twee heavy duty veren laten monteren. Dit scheelt enorm. Het rijdt weer top! Kosten: €225,- incl montage.

Afscheid

  • 469.381 km

Na bijna 8 prachtige jaren met deze S60 hebben we afscheid van elkaar genomen. Ik heb gemiddeld 32.500 km per jaar gereden op gas.
Nooit heb ik de 1000 euro per jaar aan onderhoudskosten hoeven overschrijden. Wel moest ik hiervoor soms op zoek naar een gebruikt onderdeel, maar dat heeft ook wel weer wat.

Een combinatie van versleten versnellingsbak lagers en een hardnekkige storing in de CEM (Computer) vond ik het mooi geweest. Daarnaast zat ik natuurlijk al jaren te fantaseren over een opvolger. Ik wist al tijden dat dit een S80 (type II) moest gaan worden.
Dit omdat ik het de mooiste Volvo aller tijden vind. Het design, de ruimte, het comfort. Eigenlijk alles wat zo fijn is aan de S60 zit er in, maar dan is ie beter omdat hij in tegenstelling tot de S60 wél een fatsoenlijke draaicirkel heeft en je een stuk meer beenruimte hebt achterin.

Dat het ook nog eens een bordeaux rode (Ruby Red 454) S80 zou worden met de Yamaha V8, dat had ik alleen durven dromen.

Hierover meer in mijn nieuwe blog.

S60. Dank voor alle goede jaren. Nooit heb je 1 stottertje gegeven op gas, dankzij je sterke motor (140 pk vijfcilinder, die ik bij Obbe heb laten tunen naar 170 + 10 pk) en de combinatie met de goeie LPG-techniek van het reeds failliete Vialle.

Je was een fijne tank. Ik denk niet dat ik ooit weer zo goedkoop en tegelijkertijd vorstelijk kilometers zal kunnen maken als met jou.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.