Volvo S60 2.4 140pk (2001)

autoreview

Volvo S60 2.4 140pk (2001)

Signalement

UitvoeringS60 2.4 140pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf276.000 km
KM-stand laatst325.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Volvo..?

  • 276.000 km

Na al een 1,5 jaar met de S60 op LPG te hebben rondgereden vind ik het tijd worden voor een review over deze betrouwbare vriend.

De reden voor de koop van de S60 was dat mijn vorige auto een Hyundai Santa Fe 4WD van 2003 op LPG een ramp is gebleken. De Santa Fe heb ik een jaar in bezit gehad en heeft veel van die tijd bij garages gestaan omdat deze auto gewoon slecht op LPG liep, inhouden, bokken, slecht starten. Het was een langslepende juridische kwestie geworden waarbij uiteindelijk de cilinderkop van de SF is gereviseerd bij een kilometerstand van maar 150k. Ik had geen lol maar van deze auto en zelf na de revisie blijven er problemen bestaan, dus snel weg ermee.

De opvolger moest dan ook een auto worden die het wel goed doet op LPG. Na lang te hebben gezocht en veel advies te hebben gehad van mijn Volvo rijdende familie ben ik opzoek gegaan naar een Volvo met een Vialle LPi installatie, dit zou de beste installatie zijn voor deze Volvo's.
Deze Volvo's S60 van het bouwjaar 2001 zouden het prima doen op LPG, maar door invloeden van Ford in deze serie zijn hebben deze 5-cilinders niet meer de hydraulische kleppen die bijvoorbeeld de V70 classic wel nog had, deze motoren worden nog steeds als onverwoestbaar beschouwd.

Tijdens mijn zoektocht ben ik uitgekomen bij een Renault garage waar mijn huidge S60 stond te blinken in de showroom. De auto zag er perfect uit en rook ook nog naar nieuw van binnen omdat er nooit in gerookt was, daarnaast was de auto van de 1e eigenaar. Ook het interieur zag er onbeschadigd uit. Toch stond er toen al een kilomerstand van 276.000KM op de teller, waarvan 266k al op LPG! Daar was ik dan toch van geschrokken. Normaal gesproken zou ik een auto kopen met minder dan 150k op de teller. Volgens de verkoper verkeerde de auto in perfecte staan en zou ik tijdens een proefrit verkocht zijn.

De proefrit hebben we gemaakt en inderdaad ik was verkocht. De interieur is uitgeoverd in half creme leder en heeft een heerlijke Volvo audio installtie met een subliem geluid. Tijdens het rijden is er weinig geluid, geen enkel kraakje en de souplesse van de motor is heerlijk met een toch heerlijke klinkende roffel in het vooronder.

De stoelen van deze Volvo's zitten perfect, je zit niet op maar in de stoel, ook na 1000 kilometer rijden stap je uitgerust uit de auto. Ik heb al een aantal auto's gehad en in meer auto's gezeten met mijn 1.98 maar de Volvo stoelen staan qua comfort en ergonomie bij mij tot nu toe op nummer 1! De 140PK van de motor is meer dan voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen. De motor is ook als een diesel te rijden want er is door de 5-cilinder voldoende koppel onderin aanwezig.

De dealer heeft de schijven en blokken voor nog vervangen omdat deze krom waren. Deal was rond de S60 is het geworden!

Koppeling..

  • 277.000 km

Wat me tijdens de proefrit niet was opgevallen doordat ik rustig met de auto had gereden was dat de koppeling begon te slippen bij het vragen om koppel van de motor. Helaas had ik door de kilometerstand van de auto geen garantie. Na een telefoontje met de Volvo specialist was ik geschrokken van de prijs voor het vervangen van de koppeling, namelijk ongeveer een 2000 euro inclusief dubbele massa vliegwiel. Toch maar een telefoontje naar de Renault dealer waar de auto was aangekocht. De Renault dealer was ook niet op de hoogste van de versleten koppeling, maar een koppeling slijt niet op één dag dus na wat onderhandelen zijn we akkoord gegaan om beide de helft van de kosten te dragen. Gelukkig bleek achteraf dat het vliegwiel nog in order was en dat de reparatie dan totaal nog maar 1000,- euro was waarvan de helft voor mijn eigen rekening. De koppeling voelt heerlijk aan en Volvo kennende hoef ik deze zelf nooit meer te vervangen. Voor de rest zijn er geen problemen voorgekomen, we blijven lekker op LPG doorkachelen.

Grote beurt, D-riem APK

  • 298.000 km

Volgens het boekje is het tijd voor de D-riem, deze was bij 145.000KM de laatste keer vervangen en zou officieel 160k meegaan, wat overigens ook weer iets over de kwaliteit van materiaal zegt!

De kosten voor het vervangen van de D-riem bij de Volvo specialist in Aachen waren 450 euro, de volgende keer weer bij 450.000KM, we kunnen dus weer een tijdje vooruit.

Naast de D-riem zijn ook de bougies, filter en olie vervangen door Shell Helix Ultra Extra 5W30, enfin een grote beurt. Olieverbruik is 1 liter op 15.000KM wat erg netjes is voor een auto op LPG met deze kilometerstand.

Ook was de auto toe aan de eerste keuring met mij als eigenaar. Erg spanned maar er was niks aan de auto op te merken, gewoon met een kilometerstand van 300k fluitend door de APK, wat een auto! We gaan gewoon weer op weg en genieten.

Het verbruik van de S60 met Vialle LPi installatie is ongeveer 1 op 10. Met een tank gas kom ik ongeveer 450-500km ver!

Kleppen stellen..?

  • 300.000 km

Het enigste waarbij ik me zorgde maakte over deze Volvo waren de kleppen. Alle Volvo motoren vanaf 1999 (inhoud 2.4) hebben wegens milieu eisen vaste kleppenstoters gekregen. Dit zou de Volvo minder geschikt maken om op LPG te rijden, er is dan ook een hoop discussie over de gasvastheid van de cilinderkop. Zoals al eerder aangegeven hebben de vorige generatie Volvo motoren met een inhoud van 2.5 hydraulische kleppen, deze zouden en zijn bijna onverwoestbaar. Hoge kilometerstanden van 600.000KM zijn geen uitzondering voor deze motoren.

Maar hoe zit dat dan nu met de kwaliteit van deze 2.4 motoren met vaste stoters? Is deze motor ook instaat om zo'n hoge KM-stand te behalen? De tijd zal het leren want de motoren zijn in mijn perspectief nog vrij jong en moeten zich nog bewijzen. Kilometerstanden van 400-500k ben ik ondertussen al een keer tegenkomen.

Waar je wel rekening mee dient te houden is dat de kleppen van deze motorblokken gesteld dienen te worden, zo ook die van mij en al helemaal bij 300K! Tenminste dat dacht ik..

Bij het doorspitten van het ingevulde onderhoudsboekje kon ik niks vinden of de kleppen als eens gesteld waren, ook telefoontjes naar de desbetreffende garages leverde niks op, waarschijnlijk zijn de kleppen dus nog nooit gesteld.

Dan maar snel een afspraak gemaakt met Volvo specialst in Aachen om de klepspeling te laten meten, dit is nog mogelijk bij de eerste motoren van het bouwjaar 2001-2003 doormiddel van inspectiegaten op het kleppedeksel. De nieuwere motoren hebben helaas deze inspectiegaten niet meer waardoor je alleen kunt meten doormiddel van een compressietest, helaas niet altijd doeltreffend.

De kosten voor het daadwerkelijke stellen van de kleppen lopen uiteen van 600 tot 2000 euro bij verschillende Volvo dealers en specialisten, tenminste als ze het kunnen want het schijnt een gespecialiseerd karwei te zijn.

Dat was even ter informatie. Bij mijn eigen Volvo bleken de kleppen nog netjes binnen tolerantie te staan. De kleppen zijn dus nog nooit gesteld en helemaal niet uitgesteld, over 50.000KM doen we dezelfde controle nog eens. Wederom zegt dit iets over de kwaliteit van de motor, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je ermee rijdt, ik kom zelden boven de 4000 toeren wat de levensduur van de kleppen bevorderd.

Kilometervreter eerste klas!

  • 325.000 km

Nog steeds rijdt de Volvo met ondertussen 325k op de teller als nieuw en stap ik met een smile in de auto. Er zijn tot nu toe eigenlijk geen problemen meer opgedoken op het reguliere onderhoud na. Zo heeft de auto vier nieuwe Michelin Premacy HP banden gekregen en is de airco weer afgevuld omdat deze iets slechter koelde. Er is nog geen enkel teken van de motor dat deze er binnenkort mee ophoud, ook niet met 315k op LPG achter de kiezen! Ik zeg op naar de 400.000KM!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.