Volvo S60 2.4 140pk (2001)

autoreview

Volvo S60 2.4 140pk (2001)

Signalement

UitvoeringS60 2.4 140pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf187.000 km
KM-stand laatst216.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verandering

  • 194.000 km

Na 3 jaar volkswagen golf gereden te hebben, was het tijd om eens te veranderen van auto. Het is een hele verandering, maar omdat ik net wat minder kilometers ging rijden, was een diesel niet noodzakelijk meer. De volvo is natuurlijk niet te vergelijken met de golf. Het is allemaal veel luxer en ook deze motor is niet kapot te krijgen.

Er zijn wel al enkele zaken vernieuwd aan de auto, allemaal onder garantie:
Koppelingscilinder
Slotmoter L.V
Draagarmrubber
Er komt een nieuwe toeter voor het alarmsysteem
Waarschijnlijk is ook de thermostaat kapot en moet ook nog vervangen worden.

Wat me wel opvalt is dat de koppeling af en toe, vooral als hij koud is een geluid maakt, dit is als de koppeling bijna boven is, weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Als ik bij de garage ben, is dit geluid er uiteraard net niet.

Ik ga eerst wat meer kilometers met de auto maken en dan kan ik de review bijwerken

Einde Garantie

  • 198.000 km

Ondertussen heb ik er al weer 10000km opzitten met de volvo, naar alle tevredenheid. Deze weer is de auto voor de einde garantiecontrole teruggeweest naar de garage en zijn er nog enkele onderdelen vervangen (Stabilisatorstang RA, Motorsteun en is eindelijk de alarmclaxon gemonteerd). Het geluid wat af en toe te horen was bij het oplaten van de koppeling is nagekeken en zou een stang rv zijn (die de rem beschermt tegen de velg). Ik heb het intussen nog niet gehoord, maar ik kom hier op terug als ik meer gereden heb.

Als je een tijdje in een auto rijdt, raak je snel gewend aan het extra vermogen wat er is t.o.v de vorige auto. Het pluspunt van deze motor is dat het een echte auto is om lange stukken in te rijden, met veel kracht als je wilt inhalen.

Er zijn ook wat minpunten aan de auto:
- Zo is het enorm wennen bij het inparkeren aan de grote draaicirkel en het slechte zicht naar achteren.
- De ruimte achterin is relatief krap, zo zitten 3 personen op de achterbank erg opeengepakt.
- Verbruik, als je lange stukken kan rijden valt het verbruik relatief gezien mee, maar als het druk is op de weg wordt het verbruik fors hoger.

Deze minpunten zijn te overzien en doe verder gelukkig geen afbreuk aan het plezier dat de auto levert.

De winterbanden zijn weer gewisseld voor de zomerbanden, dus de auto staat weer op de 17" spaakvelgen. Deze staan toch beter dan de wintervelgen die erop lagen..

Winter door

  • 216.000 km

Het is al weer enige tijd geleden dat ik actief geweest ben met de review.
Ondertussen zijn er al weer heel wat kilometers versleten, maar gelukkig zijn er geen grote problemen geweest.

Sinds vorige week staat de auto week op zijn zomerwielen en het gemiddelde verbruik schoot meteen weer omhoog. Met winterbanden lag het verbruik gemiddeld rond de 7,8 ltr/100km. De meeste kilometers worden verreden op een 80km weg (woon-werk). Nu ligt het gemiddelde verbruik opeens rond en boven de 8.3 ltr/100km. Dat is wel weer even wennen. Maar de verbetering van het uiterlijk kan hier eigenlijk niet tegenop, want de spaakwielen staan veel beter dan de wintervelgen.

Wat met opviel deze winter is dat de auto bij serieuze sneeuwval (wat we toch redelijk gehad hebben) zich kranig kan weren. Terwijl vele mensen aan het ploeteren waren waren er met de volvo weinig problemen, rustig doorrijden en doorgaan. Slechts 1 keer had de auto geen zin om te starten. Dit was de eerste keer dan het goed gevroren had. Waarschijnlijk zal er vuil in de brandstoftank gezeten hebben, want na deze keer is het nooit meer gebeurd.
Het lichte interieur is mooier dan het donkere interieur, maar het is ondertussen wel aan een onderhoudsbeurt toe, het wordt al wat minder mooi.

Binnenkort zal de auto voor een grote beurt moeten. Dit is ondertussen al weer nodig, de riem is nog niet nodig, dit is pas weer bij de 300000 nodig.

Het grote voordeel van de auto is toch wel het comfort wat geboden word, echter vind ik wel dat de voorkant enorm kan stuiteren, je zit dan net iets minder comfortabel. De ruimte achterin word bijna nooit gebruikt, maar is toch aan de kleine kant als er 2 of 3 personen moeten zitten. De koffer is voor normaal gebruik goed, maar een weekendje centerparcs met z'n vieren zorgde voor een volbepakte auto.

We gaan nu lekker de zomer in en kijken hoeveel kilometers er nog zorgeloos gemaakt kunnen worden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.