Volvo S60 2.5T Summum (2008)

autoreview

Volvo S60 2.5T Summum (2008)

Signalement

UitvoeringS60 2.5T Summum
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf171.600 km
KM-stand laatst253.919 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Einde van een era

  • 253.919 km

Ik heb al eerder een review geschreven over mijn S60 2.5t, maar dat account is niet meer actief. Die review kan ik zodoende niet meer bewerken / aanvullen. Het is wel dezelfde auto :)

De review eindigt ergens in 2016, maar het avontuur met de S60 was nog lang niet voorbij. Ik heb de auto gereden t/m juli 2025 en eigenlijk altijd naar volle tevredenheid. Er zijn, afgezien van het reguliere onderhoud, heel weinig onkosten geweest aan de S60. En dat maakte, dat er geld over bleef voor leukere dingen: mods.

De standaard S60 2.5t Summum is gewoon een hele fijne, complete, comfortabele en vlotte auto. Maar meer is vaak toch wel leuker. Dus is er in de loop der jaren het e.e.a. aangepast.

Zo ben ik begonnen met een Volvo XC90 remmenset. De standaard remmen voldoen, maar zijn niet heel erg goed. Een 17" XC90 set is een goede en betaalbare upgrade. Je gaat dan voor van 286mm schijven naar 336mm schijven en een beste joekel van een remklauw. Achter wordt het geheel ook wat flinker en dat maakt dat de auto gewoon een heel stuk beter remt. En de in-het-geel gepoedercoate klauwen smoelen ook gewoon lekker.

Volgende stap was die gele rakkerts beter laten zien, door een setje 18" wielen eronder te zetten. Met de juiste banden, werd de wegligging ook beter.

Toen stond de auto optisch toch een beetje hoog op z'n pootjes, dus kwam er een Bilstein B12 Pro kit onder. Hiermee verlaag je de auto zo'n 3.5cm en behoud je het meeste comfort. Grootste voordeel is echter dat waar de auto voorheen best wel wat wou hellen en deinen bij bochten of remmen, de auto nu veel strakker en vlakker bleef. Dit is denk ik 1 van de beste upgrades die ik heb gedaan aan de S60.

Nu de auto er leuk uit begon te zien, mochten het geluid en vermogen ook niet achterblijven. Bij een APK werd ik erop gewezen dat de einddemper lelijk begon te worden en lassen zo goed als zeker nodig zou zijn bij de volgende APK. Het advies was om een nieuwe einddemper in de tussentijd erop te laten zetten. Thuis bij de vrouw uitgelegd dat er een nieuwe uitlaat onder moest, helaas. En niet lang daarna is de auto voorzien van een volledig 3" op maat gemaakt systeem, van turbo tot einddemper :) De auto klonk nu serieus goed! Aanvankelijk was 'ie zonder middendemper, maar dat vond ik toch net iets té. Zodoende er een knappe middendemper onder laten zetten en toen was het geluid perfect. Niet overdreven, vrij stil bij constante snelheden maar wanneer je ervoor ging... dan stonden er regelmatig mensen om zich heen te kijken, waar die RS3 nou bleef :)

De uitlaat maakte ook wel een fors verschil qua vermogen. Ik heb het nooit laten meten, maar je voelde het verschil duidelijk. Ook trok de S60 veel beter / makkelijker door op de snelweg. Maar de afspraak bij de software boer stond ook al, om de auto te laten tunen. Dit maakte eveneens een leuk verschil en maakte dat de auto serieus vlot was. De S60R van een maat van me was sneller, maar 'liep' niet echt weg van mijn S60. Ik denk dan ook dat 'ie ergens tussen de 260 - 280pk draaide.

Verder nog wat kleine dingen aangepakt, zoals een bluetooth phone module. Nu mocht ik eindelijk mijn telefoon draadloos verbinden en muziek afspelen. Dat laatste deed ik bijna nooit, want die vijfcilinder klonk beter dan de meeste muziek :)

En dan zit je opeens in 2025 en heb ik de auto ruim 9 jaar in bezit. Inmiddels vader geworden en dan merk je toch dat zo'n S60 niet over houdt qua ruimte. Met een kinderstoel achterin, hoeft een passagier niet heel lang te zijn om met het dashboard in de knel te komen. De kofferbak is ruim, maar de ingang weer wat krapper. Zodoende was een kinderwagen erin prakken zeker niet onmogelijk, maar wel een tikkeltje onhandig. En het was stiekem ook wel weer leuk om naar wat anders te kijken.

De opvolger is voor veel mensen wel wat onverwacht: een Tesla Model Y. Ik moet zeggen, dat ik een Tesla zelf ook niet helemaal heb zien aankomen, maar deze tikte wel zo goed als alle eisen en wensen af van het gezamenlijke lijstje van mij en de vrouw. Review daarvan komt vast binnenkort wel :)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.