Volvo S60 2.0T Edition I (2007)

autoreview

Volvo S60 2.0T Edition I (2007)

Signalement

UitvoeringS60 2.0T Edition I
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf173.000 km
KM-stand laatst193.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo s60 2,0t (2007)

  • 193.000 km

Na lang zoeken en twijfelen ben ik in februari '19 overgegaan tot de aankoop van een Volvo s60 2.0t uit 2007.

Mijn auto-carrière is enkele jaren geleden gestart met een Ford Fiesta 1.3 8v uit 2002. Een zeer betrouwbare auto die opvallend ruim is. Echter, het was geen strepentrekker met een 0-100 tijd van bijna 17 (!) seconden. Daarnaast was de vakantie naar Zuid-Frankrijk toch wel aan de hete kant zonder airco. Daarom ben ik na enige tijd overgestapt naar een segment groter: een Ford Focus Rally Editie uit 2007. In veel reviews is de 2.0 16v (145pk) als enigszins lui omschreven, maar voor mij een zeer grote stap na de 1.3 8v! Qua weggedrag was de Ford heerlijk om te rijden en door de relatief korte overbrengen zat je altijd hoog in toeren en voelde daarmee de auto vlot aan. Enig nadeel was dat de auto op kruissnelheid al rap richting de 4000 toeren ging en de motor qua geluid vrij aanwezig is.

Aangezien tweedehands auto's bekijken op internet een bijna dagelijkse hobby van mij is, begon het toch weer snel te kriebelen. Als relatief conservatieve rijder wilde ik toch een keer iets groters en meer comfort. Ik ben gaan kijken naar BMW's (e60 en e90), maar kreeg uiteindelijk de s60 in vizier. Een ruime (achterin niet), comfortabele auto die te boek staat als zeer betrouwbaar. Uiteindelijk heb ik een s60 2.0t gevonden uit 2007 met bij aanschaf een voor Volvo zeer bescheiden 173.000km op de teller. Het betreft een edition 1 uitvoering met o.a.:
- Half leren bekleding (vind ik persoonlijker mooier en lekkerder zitten dan vol leer)
- Navigatie (kaarten uit 2015, dus niet heel handig)
- Dolby-surround: beste en belangrijkste optie van de auto:)

Het rijden is na de Ford Focus wel even wennen. Het gaat allemaal iets minder direct. Met name de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging voelt in het begin wat kunstmatig aan. Maar gezien de ENORME draaicirkel is dit uiteindelijk wel prettig. Vooral in de parkeergarage onder ons huis moet je meermaals voor- en achteruit om de plaats uit te komen. Op lange afstanden is de Volvo echter volledig in zijn element en is het op de zeer fijne stoelen uren vol te houden.
De 2.0 liter vijfcilinder is een prettige motor. Net wat meer pit onderin dan de 2.4i (170 pk) door de turbo. Het verbruik valt mij na ruim 10.000 kilometer zeer mee. De boordcomputer geeft een gemiddelde aan van 7,6/100 (1 op 13,1). Met een tank van 70 liter is 1000km in de regel dus prima te halen. Ik moet daarbij wel toegeven dat ik niet een enorme hardrijder ben en relatief vroeg opschakel.

Enkele ervaringen en onderhoud tot op heden:
****JULI 2019 - KEURING BIJ CARREC****
Begin juli 2019 heb ik als verjaardagscadeau een autokeuring gekregen bij Carrec. Al met al een zeer leuke ervaring en daarbij een kijkje mogen nemen 'achter de schermen' bij een opname van klokje rond. Belangrijkste punten uit hun onderzoek:
- Auto is aan grote beurt toe (interval bij 180.000)
- Koppeling pakt wat hoog op: had dit zelf ook gemerkt. Schijnt verder prima te werken. Ben benieuwd of meer S60-rijders dit ervaren.
- Demping is slap en 'hobbelt' daarmee aan de achterkant. Blijkt dat ooit iemand er tweedehands sportveren onder heeft gezet zonder verder iets te wijzigen. Auto hangt ook relatief laag en loopt aan bij volledig draaien van het stuur.

****AUGUST 2019 – GROTE BEURT****
Half august grote beurt laten uitvoeren volgens voorgeschreven interval (180dkm). O.a. bougies, oliefilter en de nodige filters en remslangen. In totaal een kleine € 1.000, maar de auto had het nodig.

****SEPTEMBER 2019 – VAKANTIE SLOVENIE****
Eind september naar Slovenië geweest voor een 2-weekse vakantie. De heenweg was een genot, de Volvo reed heerlijk in Duitsland op een kruissnelheid van ongeveer 160/170. Kan zeker harder, maar voor mij hard genoeg.
Helaas op de terugweg pech gekregen. Op de snelweg ging de auto opeens zeer onregelmatig lopen en nam het vermogen langzaam af. Langs meerdere lokale garage's geweest die allemaal iets ander zeiden. Uiteindelijk laten slepen (vergeten de ANWB buitenland dekken te nemen, zeer dom) naar een Volvo-garage. Bleek een bougie te zijn. Aangezien die recentelijk waren vervangen, denkt men een exemplaar met een fabrieksfout. Enfin, € 200 euro lichter plus de kosten van een extra hotelovernachting konden wij onze weg voortzetten en deed de auto het verder prima.

****OKTOBER – DEMPING/VERING****
Eind oktober de volledige demping en vering laten vervangen. Zeker niet goedkoop, maar de auto rijdt een stuk comfortabeler en stabieler. De Volvo ligt ook bijna 10 cm hoger nu! Deze garage bevestigde mij dat de koppeling nog goed is, al blijf ik die licht vinden. Ik ben erg benieuwd hoe andere eigenaren dit ervaren.

****JUNI 2020 – KLEINE BEURT/APK (193dkm)****
Weer 10dkm verder en vorige week langs Nordicar geweest voor een kleine beurt en apk. Auto hield niet mooi recht en had een storing in het rechterknipperlicht. Vanwege het laatste, ging het knipperlicht als een gek tekeer. Het bleek uiteindelijk dat de bedrading aanliep en daarmee stuk was gegaan. Is allen goed verholpen, evenals een nieuwe accu en uitlijning. Sinds de aankoop in februari 2019 heb ik al het nodige gespendeerd aan onderhoud en vervanging. Hopelijk kan ik nu weer een jaartje rondrijden zonder (noemenswaardige) kosten.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.