Volvo S40 T4 Exclusive-Line (1999)

autoreview

Volvo S40 T4 Exclusive-Line (1999)

Signalement

UitvoeringS40 T4 Exclusive-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst165.200 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo S40 T-4 1999

  • 165.200 km

Beste autoliefhebbers,

Het begon allemaal met een testverslag in autovisie.
Mijn passie voor deze auto welteverstaan.
De volgende tekst uit het bovengenoemde autoblad is mij tot op de dag van vandaag bijgebleven:

"De turbomotor laat een souplesse voelen die tien jaar geleden
voor schier onmogelijk werd gehouden."

Issie mooi, of issie mooi? ;)

Enfin, jullie begrijpen dat deze auto iets met me deed en heb altijd geroepen: "Ooit, ooit rijd ik een T-4!

Pak-'m-beet een slordige 17 jaar later was het moment daar.
Ik ben de trotse eigenaar van Volvo S40 T-4!

Struinend op internet kwam ik mijn geliefde auto tegen en deze stond te koop bij een particuliere verkoper in Limburg.
Mail gestuurd en afspraak gemaakt.
De volgende dag een proefrit gemaakt, kop koffie gedronken en daarna nog zeker 1,5 minuut nagedacht, om vervolgens de deal te sluiten.
Twee dagen later reed ik met de Volvo richting Brabant.

Onderweg merkte ik dat de motor niet geweldig liep, vooral in het hoge toerengebied. Natuurlijk had ik dit bij de proefrit al gemerkt, maar als je iets wilt hebben (emotie) dan praat je elk minpunt of tekortkoming goed. Herkenbaar?

Thuis aangekomen liet ik de T-4 trots aan mijn vrouw zien en stelde voor een stukje te gaan rijden. Zij stemde in.
De rit was nog geen 5 minuten oud of 'BAM!' een harde klap (bleek mee te vallen achteraf, maar het is de beleving)
Sputter, pruttel...dat was zo'n beetje het geluid wat de auto maakte toen ik een beetje gas gaf, om vervolgens na 300 meter de pijp aan maarten te geven.
Nog net een benzinestation kunnen bereiken en daar stonden we met z'n 3en.
Mijn vrouw bromde net zo hard als de volvo een paar minuten daarvoor, dat begrijpen jullie.
De eerste gedachte: Wat heb ik nu ge...maak de zin maar af.
Zo'n beetje de gehele range aan angstreparaties passeerde de revue in m'n hoofd (motor opgeblazen, koppakking, turbo naar z'n grootje) terwijl mijn vrouw zich vooral zorgen maakte over hoe we nu naar huis komen.

*telefoneren* (geen meerwaarde om op te nemen in de review)

Het kostte 60 minuten, 3 kilo lichaamsgewicht, 20 scheldwoorden en 10 jaar van m'n leven voor het hoge woord eruit kwam.

Wat is het nu?

De TURBOSLANG! Ja, de turboslang was losgekomen! Verder nog iets? Nee, helemaal niets.
De motor was zich dus continue aan het verzuipen en zo rook en klonk het ook.

Die auto moet de brug op en snel, dacht ik.
Twee dagen later stond de S40 op de brug.

Na een grondige inspectie is het volgende gevonden, vervangen enen/of gerepareerd:

- wastegate actuator van de turbo (reden van loskomen turboslang en inhouden)
- scheurtje in bobine (ook reden van vermogensverlies en inhouden)
- brandstofmeter (vlotter zat vast)
- Olie + Filters

De auto loopt nu als een zonnetje en om maar even een open deur in te trappen; Een wolf in schaapskleren!

De eerste indruk is uitermate goed.
Aangezien ik de auto nog niet zo lang in mijn bezit heb, kan ik over onderhoudskosten, brandstofverbruik en meer van dat soort onbelangrijke zaken niets zinnigs zeggen.
Dat wil ik ook helemaal niet, om de simpele reden dat ik wars ben van mensen die een hele oude en snelle auto hebben (zoals ik) en vervolgens gaan klagen over verbruik en dure onderdelen.

Ik ga proberen jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van het wel en wee van deze zweedse bolide en geloof me...de emotie is me momenteel de baas en subjectiviteit is troef, maar ik kan ook objectief en kritisch zijn en zal dit bewijzen, mits ik het nodig acht uiteraard ;-)

Groet,

Dennis v Vlaardingen

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.