Volvo S40 2.0 D Kinetic (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 2.0 D Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Volvo heeft met de nieuwe S40 / V50 een meer dan goede impact gehad op de markt. dat bleek uit de levertijd, half oktober besteld en eind januari geleverd. Ik heb gekozen voor een S40 2.0D vanwege de 50.000 plus km per jaar. Volvo vanwege het goede zitconfort. Sinds 7 februari rijd ik rond in een Dawn Blue Pearl en na 2.600 km in twee weken kan ik niet anders zeggen dat alles is zoals ik in de proefritten heb ervaren. Zitconfort is perfect, even gezocht naar de juiste instelling en na zonder enige vermoeidheid in de rug stap je na een paar uur rijden uit. Met mijn lengte van 1,93 is dit de eerste auto waar ik dit ervaar.
Motorisch is de 2.0 prima voorzien, soepel in de 6 van 80 naar 140. Snelle acceleratie is ook geen probleem. Schakelen is dan wel nodig, de trekkracht is fenomenaal, echter van korte duur (tussen de 1.700 en 2.200 toeren). De versnellingsbak heeft een fijne korte slag en de voor mij nieuwe 6de versnelling went snel. Slim is het geluidsignaal als je in de ’R’ schakelt. Deze zit namelijk kort naast de 1ste versnelling.
Gemiddeld verbruik na 2.600 km ligt op ca. 6 liter / 100 km, dat is beter dan de dealer voorspelde. Over de bediening is goed nagedacht: zelfverklarend, simpel, eenvoudig en alles onder handbereik.
Overig comfort: de stilte, geen windgeruis, weinig overige rijgeluiden en gewoon uitgerust en releaxed aankomen op je bestemming. Ruimte voorin is super, zowel voor de beenruimte als de hoofdruimte.
De afwerking van de S40 is zoals je mag verwachten: kwalitatief hoogstaand, netjes en verzorgd.
De kleurkeuze ’lichtblauw’ vind ik wel fris, tussen al het zwart, donkerblauw en titanium van medeweggebruikers.
Enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken: de bergvakken in de portieren zijn net groot genoeg voor een ijskrabber.
En misschien de prijs. In oude guldens praat je toch over een aanschaf van hfl. 74.000... dan toch maar in euro’s denken.
Vergelijk met m’n vorige auto (Marea uit 1998) lijkt me niet juist. Het verschil van ca. 10 jaar in techniek valt niet te vergelijken.
Tip voor potentiele S40 kopers: ik ben bij verschillende Volvo dealers geweest voor offertes. Het verschil in service is opvallend (op zaterdag verkopen ook schooljongens auto’s van 34.000 euro, zonder dat ze op de hoogte zijn van opties en recente veranderingen in pakketten en van 1 dealer moet ik 4 maanden na bezoek nog steeds een offerte ontvangen). Het verschil in inruilprijzen is ook opvallend, maar wel handig in de onderhandlingen en de geboden kortingen zonder inruil verschillen eveneens per dealer. Zonder reclame te willen maken: de Volvo dealer in Apeldoorn stond bij mij met stip op 1 voor wat betreft service, nakomen van afspraken en verkoopadvies. Toch valt er aan de kwaliteit van de dealers nog wel wat te doen.
PROBLEMEN
Nu ruim 8 maanden na aflevering en 36.000 km verder zijn er gen noemenswaardie problemen geweest. Alleen zat 1 van de binnenrubbers in een portier los, wat bij de onderhoudsbeurt is opgelost.
O ja, de boordcomputer geeft een verbruik van 1:20 aan.... echter bij het tanken kom ik altijd tot een hoger verbruik (1:17)... Dus de boordcomputer is wat dit etreft een overbodig iets.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

Volvo S40 1.6D Momentum (2006)

Volvo S40 2.0D Momentum (2005)

Test: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm - Lexus IS 220d - Volvo S40 D5

Volvo S40 2.4 (2004)

Lezersreacties (0)
Reageren