Volvo S40 1.9 D 102pk Europa (2001)

Volvo S40

UitvoeringS40 1.9 D 102pk Europa
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001

De S40 was voor mij de eerste leaseauto die ik zelf heb uitgezocht. De vorige auto was een Ford Escort, maar die was eerder al van een collega geweest.
In eerste instantie gezocht in de categorie VW Golf (of Bora) / Opel Astra / Skoda Octavia. VW viel af vanwege de arrogante verkopers bij de dealer, en omdat de ’gewone’ Golf een te kleine kofferruimte heeft, en ik de Variant niet mooi vind. Bij de vorige werkgever al verschillende Astra’s ’versleten’ dus die kende ik al wel. De Octavia maakte serieus kans, maar na het uitpluizen van de lijst met nieuwprijzen in Autoweek toch maar even bij de Volvo dealer binnengelopen voor de S40 of V40. Had wel het gevoel boven mijn stand te shoppen in die exclusieve Volvo showroom, maar werd bijzonder vriendelijk te woord gestaan, en na een proefzit in de supercomfortabele zetels van een S40 wel helemaal enthousiast.

Dit was meteen een erg belangrijk argument, want in veel auto’s heb ik te weinig steun voor mijn bovenbenen. Ben 1,94 m. lang, maar doordat de zitting van de stoel over een groot bereik kan kantelen, vond ik meteen een perfecte zitpositie. Wel zo prettig als je (zoals ik) door het hele land rijdt, en vaak 2 uur of langer onafgebroken achter het stuur zit. Verder kan ik alleen maar zeggen dat de goede naam die het Volvo-meubilair heeft naar mijn mening volledig terecht is. Gelukkig kostte het niet veel moeite om mijn werkgever te overtuigen (nog bedankt, Gerard :-)), dus er werd een zwarte S40 besteld, met 102 PK TD motor en in Europa uitvoering.

De Europa uitvoering is standaard uitgevoerd met een (handbediende) airco. Bijzonder prettig natuurlijk, maar naar mijn idee was de capaciteit van deze airco niet bepaald overbemeten. Natuurlijk warmt een zwarte auto bij zonnig weer veel meer op dan bijvoorbeeld een witte, maar de airco van mijn donkerblauwe Escort kon de temperatuur toch veel beter in de hand houden. Had van het klassemerk Volvo wel iets meer verwacht.
Verder vond ik de geluidskwaliteit van de ’Hi-power’ speakerset (stevige meerprijs) onder de maat. Mijn Sony autoradio/cd wisselaar vergezelt mij al sinds 1997 in verschillende auto’s, dus ik weet waartoe deze in staat is. Maar in de Volvo kwam hij niet tot z’n recht. Bovendien kwam er steeds een irritant rammeltje / piepje van de bevestiging van de achterluidsprekers. Als ik de schroefjes aandraaide werd het even iets beter, maar het kwam steeds weer terug. Bij bepaalde frequenties van de speakers, maar ook bij het rijden over een hobbelig wegdek.

Met de airco en de luidsprekers heb ik dan ook meteen de enige (kleine) minpuntjes van de auto genoemd. De prestatie’s zijn absoluut voldoende.(in elk geval goed voor een maand rijontzegging....) De auto ligt stabiel en zeker op de weg, en in tegenstelling tot de verhalen die ik lees over de oudere types, is de Phase II uitvoering (vanaf bj. 2000) heerlijk rustig, en zijn kruissnelheden van ver boven de vaderlandse snelheidslimieten moeiteloos lange tijd vol te houden. Zeker in het begin zat ik ongemerkt steeds rond de 160 á 170 km/uur te cruisen. Wel iets om voor op te passen dus.
Ik heb de gewoonte om (tegen het advies van de dealer in(!)) een nieuwe auto keurig rustig in te rijden, en dat resulteerde in dit geval in een motor met een nauwelijks meetbaar olieverbruik. Er hoefde tussen de beurten (15.000 km) nooit olie bijgevlud te worden. Erg prettig.

In 40 maanden en 181.000 km. geen enkele storing gehad. Qua kwalitiet en betrouwbaarheid dus een absolute aanrader!!!