Volvo S40 1.6 D Momentum (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 1.6 D Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een functiewijziging in 2005 kon ik mijn eerste nieuwe firmawagen uitkiezen. Als een bezetene ben ik hier dan ook een aantal maanden op voorhand aan begonnen, en na diverse testritjes en garagebezoekjes is de keuze gevallen op de S40. Van doorslaggevend belang waren in de eerste plaats de perfecte zithouding met even perfect meubilair (voor 60000 km per jaar een conditione sine qua non), de mogelijkheid tot een beige interieur (met een beige (mops)hond die graag meerijdt spaart dit ettelijke uurtjes stofzuigen uit), en de volledige uitrusting (ik had graag een aantal goodies zoals de dimmende spiegel, de regensensor, de zijdelingse beschermingsstrips in koetswerkkleur...)
Die drang naar uitrusting verplichtte me echter te kiezen voor de 1,6d. Een korte testrit bevestigde mijn vermoedens : de motor was ok, maar niet meer dan dat. Ik moest het maar wat kalmer aan doen...
Na 107500 km is er één en ander veranderd.
Ik blijf bij mijn keuze voor de S40. Het interieur voelt nog steeds even hoogwaardig (op een aantal tijdelijke kraakjes na) aan, het dash blijft rust uitstralen en blijkt super ergonomisch, de zetels blijven voorbeeldig zitten en het imago is net goed (een volvo heeft toch al EEN imago zonder TE pocherig te zijn)Die 1,6d is goed, maar ik zou in het vervolg toch een aantal opties laten vallen in functie van de 2,0d. Eigenlijk presteert de motor over de ganse lijn - voor een zestienhonderd - zeer goed, maar mijn rijstijl zou toch wat beter aansluiten met een zwaardere motor.
Een aantal minpuntjes voor de motor :
* Het valt op dat eens boven de pakweg 140 de wagen significant meer gaat verbruiken
* Optrekken vanuit stilstand gaat voor de eerste meters ERG moeizaam
* Hernemen betekent anticiperen
Langs de andere kant wil ik het ook niet te negatief laten klinken. Hij doet het namelijk erg goed en hij maakt bovendien minder lawaai dan de 2,0d.
Samengevat ben ik uiterst tevreden over de wagen, en ik kan hem zeker aan iedereen aanbevelen.
Een romige 5 cilinder benzine zou perfect zijn (maar dat mocht ik natuurlijk niet van de
leasingfirma).
PROBLEMEN
*Tijdens onze vakantie in 2006 viel het ons op dat de wagen toch wel traag aanvoelde. Wij dachten dat dit te maken had met de bagage, en dit in combinatie met de bergwegen. Bij thuiskomst hebben we onmiddellijk de bedenking gemaakt dat voor vakanties de wagen eigenlijk te licht was.
Een tijdje later was er dikwijls een zwarte rookpluim merkbaar en wat nog erger was, aan de lichten was zelfs een C3 1,1 ons te snel af. Dan maar naar de garage gegaan (toen hadden we er al zeker 70000 opzitten) en toen bleek er een lek te zitten in een leiding van de turbo) Volgens de garage was dit een bekend probleem en ze hebben het dan ook door een nieuw en veel steviger stuk vervangen.
Toen ik in de garage vertrok was ik versteld van het verschil en begreep ik terug al wat meer.
Waarom ik voor de 1,6 gekozen had. Hij voldeed dus toch (bijna) wel !
*Voor de rest zijn er een aantal kraakjes hier en daar, maar doordat deze afhangen van het type wegdek en dan nog niet altijd kunnen ze blijkbaar maar moeilijk opgelost worden.
*Een keer of 5 is ondertussen ook het vermogen weggevallen. Zeker als je net aan het inhalen bent is dit een wat vervelende situatie. Even aan de kant gaan staan, herstarten, en het probleem is weg... tot het weer eens opduikt. De garage vindt tot nu toe echter niets.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.