Volvo S40 1.6 D Edition II (2006)

autoreview

Volvo S40 1.6 D Edition II (2006)

Signalement

UitvoeringS40 1.6 D Edition II
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst133.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Volvo is naast het Edition II pakket ook uitgerust met de Season Line. Er zit dan nog een open dak, Gelaagde zijruiten en stoelverwarming in/op.
De auto wordt gebruikt voor het geven van rijles. (Ik zit er dus de hele dag in).
In het begin is het erg wennen, het verschil tussen een VW en Volvo is toch erg groot. En dat is positief bedoelt. De stoelen van de Volvo zijn in één woord geweldig! Ze zijn redelijk zacht, maar niet zo zacht dat je er niet lang in kan zitten. De gelaagde zijruiten zijn ook echt een aanrader. De auto wordt er veel stiller van nadeel ervan is dat je ambu’s en andere voorrangsvoertuigen niet meer hoort aankomen.
De motor valt mij een beetje tegen. Hij heeft redelijk veel lawaai en verbruikt meer dan ik had verwacht. Ik rij tijdens de les ongeveer 1 op 14(privé gaat ie wel richting de 1 op 17). En met de Golf was dat 1 op 17. Dus de volgende zou ik zeker de 2.0D doen. Overigens kan de 1.6D prima met het verkeer mee komen dus het is zeker geen straf!
De auto is zeker met achteruit rijden totaal niet in te schatten. Wat mij betreft is PDC een must. De dode hoek naar voren is redelijk groot maar goed aan te wennen.

Ik vind het een heerlijke auto om in te werken en privé is het een heerlijke reisauto. Dus voor mij mag deze auto nog even blijven en daarna komt er misschien een S60(die rijd nog net wat lekkerder).
Nog even dit: Wie heeft bedacht dat er bij deze auto geen achterruitenwisser nodig is? Dat is het enige wat ik echt mis aan de auto. En waarom maar 2 ogen in de achterbak om lading vast te zetten?

PROBLEMEN

De temperatuurbeheersing was ’in de war’. Ik kon draaien aan de knop van de temperatuur wat ik wou maar er veranderde helemaal niets. Dit bleek een bekend probleem te zijn waar aan gewerkt werd. Het is door de Volvo dealer in Leeuwarden ook keurig verholpen.
Startmotor kapot. De eerste keer starten ging gewoon al mis! Het zal een foutje zijn geweest en ook dit is keurig opgelost.
Stoelbekleding slijt erg snel.
Olielekkage bij turbo.

  • 133.500 km

Zo al weer 2 jaar verder en de auto gaat zeer binnenkort vervangen worden door of een BWM 318d of een VW Golf.

In de tussentijd heerlijk in deze auto gereden. Zal alles even op een rijtje zetten:

Comfort:
Heerlijk! Echt een lekkere reisauto. Ook op klinkerwegen blijft de auto comfortabel. De stoelen zijn goed te verstellen en zitten gewoon super goed. Ze zijn niet Duits hard maar ook niet Frans' zacht.

Motor/versnellingsbak
De 1.6D is voor deze auto prima als je gewoon met het verkeer mee wilt komen. Maar met een wat vlottere rijstijl komt de motor gewoon te kort. Heb de motor ook laten ' chippen' en dat maakt 'm een stuk levendiger. Dan is het ook geen probleem om 35 in de 3 te rijden om vervolgens door te trekken naar 90.
De versnellingsbak is wat minder. Toch vaak gehad dat leerlingen de pook half in de 1 of 2 zetten, en dat hij dan vervolgens uit de versnelling schiet. Dit had ik niet zo vaak met de Golf. In de winter heeft de bak echt een ochtendhumeur. In de 1 of 2 zetten wil in het begin echt niet.

Rijplezier
Tijdens de les is het prima rijden. Maar in het weekend even een leuk slingerweggetje nemen is niet leuk met deze auto. Misschien met 17" en een sportonderstel. De auto wil erg graag rechtdoor.

Duurzaamheid
Dit is het punt waar Volvo mij toch teleurgesteld heeft.
De stoelbekleding slijt erg snel. En dit is de duurdere bekleding met T-tek(of iets wat erop lijkt) Onder garantie al 2 keer nieuw laten monteren.
Veel problemen met de kachel gehad die gelukkig uiteindelijk wel goed opgelost zijn.
Olielekkage bij de turbo. Voor of na de turbo lekt de auto een klein beetje olie waardoor de hele motorruimte onder de olie zit. Volgens de dealer normaal...
Sensor in de stoel van de passagier geeft aan dat er iemand op zit terwijl de stoel leeg is. Ook door de dealer naar gekeken en opgelost maar is ondertussen weer terug gekomen.

De verlichting is weer een pluspunt van de auto. Ondanks dat de verlichting altijd aan is en dat is bij mij dus de hele dag heb ik de voorlampen maar 4 keer hoeven vervangen. En de achterlichten heb ik preventief 1 keer vervangen.

Overzicht
De kont van de auto is net als de neus niet in te schatten. Goed op te lossen met bliep bliep.
Ben me de afgelopen jaren steeds meer gaan ergeren aan de A stijlen. Die nemen erg veel zicht wel. Ook de C stijlen zorgen voor een grote dode hoek.
De spiegels maken gelukkig wel veel goed. Die zijn erg groot.

Opbergen
In het interieur zijn weinig opbergmogelijkheiden. En als ze er zijn zijn ze klein.
De kofferbak is slecht bereikbaar. Wat grotere pakketten krijg je er niet in.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.