Volvo C30 D2 R-Edition (2012) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 D2 R-Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Schaap in wolfskleren: C30 D2 R-design
- 2.200 km
Hier mijn ervaringen met een een C30 eco spaarvarken na (naast) een 26 jaar oude Mercedes... Wat wil je, een goede maat van mij (Kiwanis serviceclub-lid) is vestigingsleider van Bluekens Volvo Roosendaal, en ik was de laatste van de 18 leden zonder Volvo... dat kon dus niet langer. Mijn geliefde oldtimertje begon ook wat kraaiepootjes te vertonen, wat met 36 k km's per jaar niet kan. Mijn auto is ook gereedschap dat het altijd moet doen.
Papa, dat is 'm!
Mijn zoon ontdekte dit spaarvarken in mei. 14% bijtelling, geen bpm, geen motorrijtuigenbelasting, 1 op 26,8 en... (hét argument) 94 gram CO2 SLECHTS... Hoezo groen rijden, daar kan geen Prius tegenop. Omdat ik vooral niet van grote auto's houd, en aangezien mijn 3 zonen al 5 jaar uit huis zijn, passen 3 deuren en een sportcoupé'tje me uitstekend. Plus moeders heeft een ruime station. Voor als we es naar IKEA moeten...
Snel verkocht
Eén proefrit van 1 uur en ik was 'om'. Wát een heerlijk karretje. Luxe, solide, mooi van binnen en van buiten (toegegeven, daar kun je over van mening verschillen) en ik was verkocht. 2 Pakketten erop, want een open dak en navigator zijn een must. De overige elektronische rimram doet me niks (deed me niks, inmiddels wordt het steeds leukerder) maar dat hoorde bij die pakketten. De kleur... rood is té (ben 57), wit is geen kleur, zwart gaat me snel vervelen, dus werd het Titanium grey... saai maar mooi en ingetogen. Net als ik ;-))
2.200 km
Inmiddels heb ik er 2.200 in gereden in anderhalve week en m'n mondhoeken gaan steeds verder omhoog. Een vriend met een Audi A8 was verbaasd dat een auto van een vijfde van de prijs van zijn auto net zo lekker reed... De aflevering was een verhaal apart, voor een bezitter van een oldtimer. Ik dacht dat je een nieuwe auto in 10 minuten kon af afleveren en meenemen... hoe naïef kun je zijn anno 2013...
De aflevering
Wist ik veel... toen ik vernam wanneer mijn C'tje geleverd zou worden dacht ik aan sleutels in ontvangst nemen, misschien een kop Zweedse koffie en wegwezen. Niet dus. Of ik 1 á 2 uur de tijd wilde nemen. Zucht. Heb ik weer.
Maar voordat maatje Bart (de baas himself) m'n iPhone had gesynchroniseerd en 'aangesloten', de aan-het-stuur bediening van telefoon, navigator en kroeskontrool had gedemo'd, gevolgd door een uitleg van de 1.214 instellingen en de werking van alle 69 (!) knopjes had uitelkaargelegd mocht ik dan weg.
Eerste indruk na 2 weken
Meer pit dan verwacht, vooral dat koppel is erg goed. De zesede versnelling is goed bruikbaar. Bij 140 doet ze even ruim 2000 toertjes en kun je op laag niveau (qua geluidsvolume dan) converseren. Top! De geluidsinstallatie is qua bass ver over de top, maar die heb ik 'dichtgezet', gaat dan net. Ik houd van echte hifi. Dus. Zal wel van die foute USA Bose zijn. Navigator went snel, handig ding. De stoelen zijn fantastisch, al vind ik leer wat plakkerig aan den billen als het warm is, zelfs met airco aan. Grappig: gebrek aan achterdeuren went snel. Ik plaats mijn tas met leptob gemakkelijk achter het glazen achterklepje, onder dat maffe fluttentje. Moet kunnen.
Al met al, toppertje. Klein tankje op de weg. Qua wegligging dan.
1 op 26,8?
Ik weet niet hoe de overheden het verbruik meten, maar daar wordt vast fiks geschoven om de 94 grams certificering te bekomen. Ik heb 1 tankje (50 liters) 'Het Nieuwe Rijden' gedaan, maar minder dan 5,1 op 100 (bijna 1 op 20) zit er nog niet in. Had ik op gerekend overigens. Kan wat zuiniger worden als ie 'los' is lees ik her en der. Niet verkeerd overigens, 1 op 20, maar die belofte van 1 op 26,8 kan wel eens leiden tot een factuur van mij aan die jokkende Zweden. Wegens misleiding. Grapje. Wie zukke leuke auto's maakt mag een beetje jokken...
Na 4.000 kilometers...
De aanschaf van dit sexy autootje was puur rationeel. Ik wilde niet méér kosten maken op jaarbasis dan ik besteedde aan mijn Mercedes uit 1986, die 1 op 11 benzine - 6 mille per jaar - deed. Ergo, ik deed een 'slimme' keuze met die C30 D2. Echter, ik begin 'm (of is 't een haar?) zelfs leuk te vinden. Het gemak waarmee de auto rijdt, stuurt, remt en accelereert is ronduit te gek. De lederen stoelen (met verwarming, gekker moet het niet worden) zitten fantastisch. De knoppenwinkel went snel, alles zit en werkt logisch.
Smalle powerband
Opmerkelijk is wel de smalle powerband. Tot 1.200 tpm is er geen paardje thuis. Rond de 1.400-1.500 toeren gaat het turbo'tje meedraaien en slaat het koppel toe. Heerlijk. maar de fut is er snel uit, meer dan 2.500 toeren maken leidt wel tot meer snelheid maar niet tot enige levendigheid. Kortom, een powerband van 1000 toeren, best smal! Misschien toch es aan chiptuning denken... hoe groot zou de pk winst zijn?
Verbruik blijf weinig!
Het gemiddelde verbruik blijft 5,1 op 100 km. Nu ben ik iets pittiger gaan rijden, dus dat had wat minder gekund. Maar 1 op 20 is niet gek, toch? Volle tank voor 50 euri voor 1000 km, tot voor kort was dat (benzine auto) bijna 90 euri voor nog geen 600 km...
Bij 5.000 kilometer
- 5.000 km
Weinig spannends te melden. 't Motortje komt goed los, wil eigenlijk - dankzij dat lekkere koppel - graag te fel van leer, zowel en route als bij traffic lights. Die 115 pk zeggen wat dat betreft weinig. Lijkt veel meer! Verbruik is dientengevolge wel iets om op te letten, m.n. dat rechtervoetje. Gemiddelde staat nu op 5,2 liter / 100 km; mooi, maar 1 op 20 is mijn streven. Waarom? Omdat het kán. Maar ze wil zo graag hard... Wegligging blijft fascineren. Heb for the fun even gecheckd wat een nieuwe V40 (mooi!) zou kosten in de uitvoering zoals ik heb. Ging toch mooi door de 40 k, terwijl die van mij 25 k is, all-in.
Kortom, happy! Puike auto.
Chiptuning ja of nee?
Heb 'for the fun' even bij een gerenommeerd chip-tuningsbedrijf een offerte aangevraagd voor chip tuning, en gelijk de Volvo dealert Bluekens gevraagd hoe zij er formeel tegenaan kijken. Het vermogen zou van 115 naar 142 pk gaan (wow!) en het verbruik (als je dat extra vermogen niet gebruikt om te gaan scheuren) zou 13 tot 20% lager worden. Klinkt te mooi om waar te zijn. Maar op Youtube staat een filmpje met computer-uitslag van de testbank waarop dat lijkt te kloppen na chip tuning. Bluekens Volvo is er niet happy mee: als de software veranderd blijkt als er problemen zijn en een beroep op de garantie wordt gedaan, vervalt de garantie. Lijkt me ook dat het binnenwerk van de motor en de turbo fiks zwaar extra wordt belast bij zoveel vermogenswinst.
Heeft iemand daar ervaringen mee?
Eén op 20, over de eerste 6.600 km!
- 6.600 km
Eerder in dit verslag piepte ik wat over het verbruik, dat lang niet conform Volvo 'promise' bleek te zijn. Persoonlijk had ik mij voorgenomen, waar Volvo 1 op 26,8 belooft, uit te komen op 1 op 20. Waarom? Omdat het kan. Dacht ik.
Nu de motor wat meer los is, en lekker levendig is geworden, blijkt het verbruik ook terug te lopen. Optrekken, en accelereren doet ie als de beste. Lang leve het koppel!
Op de snelweg gebruik ik consequent de kroeskontrol. Heerlijk. Gisteren toverde het display ineens 5.0 - 100 km voor m'n neus. Eerlijk is eerlijk, heel erg m'n best hoef ik daar niet voor te doen. Zoals ik al zei: eco-spaarvarken. Mooi compact, gaaf en chique en (letterlijk) 'cool' autootje. Beetje 'n iPhone....
Niet simlockvrij! Dus niet te tunen...
- 12.000 km
Na 3 maanden en 12.000 km's ben ik onverminderd enthousiast, maar een paar minder heuglijke zaken vind ik het vermelden waard:
- dit eco-spaarvarkentje blijkt NIET TE TUNEN. Na een dik uur pielen aan en met de leptob, blijkt mijn C30 NIET SIMLOCK-VRIJ, grrr... En ik had zo graag 142 pk en 360 Njoetonmeters aan boord gehad. Dit had ZIP-Tuning nog niet eerder meegemaakt. Rare jongens, die Zweden... Nou ja, echt behelpen is het niet, zeker nu de motor wat meer los is en het turboo'tje lustig meeblaast.
- wat mij gelijk op een 2e tegenvallert brengt: de 1 op 20 waarop ik mikte (de folder belooft 1 op 26,8) is verder weg dan ooit. 1 op 18 is nu het gemiddelde. Het C-tje wil ook graag hard, en in fanatiek linksrijdend Nederland blijkt een hi-tech kroeskontrool niet per sé een zuinigheidsinstrument. Nou ja, gelukkig kost diesel weinig. Nou ja, weinig...
- voor wie ooit een sportonderstelletje overweegt: schaf voor je vrouw een breukband aan, want C30-je wordt spijkerhard geveerd. Zoals een mini zeg maar. Ligt op de weg (ook bij 200) als een plank, maar stuitert over dorpse klinkerwegen... laat staan drempels.
- verder vooral een glimlach in m'n hoof! Geen rimpeltje fout in de techniek, alles werkt perfect. En de eerste beurt kostte 6 euro 38. Harde Zweedse Euri!
Terugblik 5 maanden en 20.000 km
- 20.000 km
Mijn spaarvarken blijft boeien. De eerste 20 k km beurt bij die sublieme dealer Bluekens Roosendaal (ze snappen echt wat hostmanship is) bracht niets off-standard aan het licht. Wiskookwel!
Ecobakje rijdt als een trein, ligt als een blok op de (snel)weg, alleen op dorpse klinkerwegen schiet je baarmoeder los. Oplossing: dorpse klinkerwegen vermijden.
Het ogenschijnlijk suffe 115 peekaa dieseltje trekt als een lier en rijdt dapper 1 op 19. En ik ontzie haar nauwelijks.
Nadelen: bijna niet. Sterke punten: zie boven. Helaas gaat C30-je uit productie, rare jongens die Zweden (India-ers)... Aanbevolen als occasion wat mij betreft. Kwalitatief oude Mercedes niveau.
Eerste echte grote beurt, korte terugblik
- 42.000 km
Ik blijk bij de eerste echte 'grote beurt' i.p.v. 35 k km's maar liefst 45.000 km op jaarbasis te rijden. Gelukkig rijd ik inmiddels consistent 1 op 20 bij een niet al te sullige rijstijl. De motor is lekker 'los' gekomen en eigenlijk mis ik geen-chiptuning niet. Kon ook niet, zie hierboven.
C30 doet het goed. Ben er aan gehecht geraakt. Heb nog even bijna een V60 Plugin hybrid besteld; die zou (zeker voor mij als zelfstandig ondernemer) door alle fiscale voordelen en subsidies bijna gratis zijn. Op het laatste moment besloot ik ervan af te zien - ik wil helemaal geen grote bak, ook niet als ie net zo goedkoop rijdt als m'n C30. #geenspijtvan
Voordelen: stoelen, kwaliteitsbeleving (beter dan Mercedes), levendig motortje, past als een jas, lekker sexy uiterlijk. En als de achterstoelen (jawel, géén bank) neergaan, kan ik een tuincentrum leegkopen. Handig ja. En zuinig. En betrouwbaar. Licht, wissers, airco, alles automatisch, heerlijk.
Nadelen zijn er ook: onmogelijk grote twee deuren (parkeervakken zijn ineens zoooo klein!), R-Design onderstel is spijkerhard, en de vulopening van de ruitensproei-vloeistoftank (wordfeut) moest verboden worden. Net als de gribusring waarmee de tankdop 'vastzit'(lees: loshangt) want dat mocht kennelijk niets meer kosten. Nee, dan m'n oude Mercedesje, die had een keurig clipje IN de tankdop waar bij het tanken de dop even in kon worden geklikt. Slim! En, oh ja, het dashboard is 'aardig' gedateerd. Dat is nou weer géén Duitse kwaliteit qua afwerking en uitstraling. Meer Toyota Prius level: vééél saai grijs plastic. Enfin, het kan altijd slechter...
Overigens is de exploitatierekening net zo'n feest als het rijden zelf. Beurten zijn goedkoop (nog wel), banden slijten niet hard met een niet-BMW rijstijl, en verder vraagt het spaarvarkentje niets.
Kortom, me happy. Ciao! Ronald
Oh ja, en Bluekens Roosendaal is de beste dealer in de hele Benelux!
70 k. kilometer en 20 maanden verder... the smile
- 70.000 km
Waarde lezers, Volvogekken, autoliefhebbers.
Ik kan kort zijn, ook na ruim 70.000 km en bijna 2 jaar innige relatie met m'n spaarvarken. Wat een sgeet van een auto. De marginale 114 pk D2 eco-spaardiesel is goed los, en wie er mee rijdt, of meerijdt, vraagt regelmatig wat er voor motor in ligt, en dan bedoelen ze dat verrast over de trekkracht. Knap motorretje, slim turbo'tje, want die lullige 114 pk voelt als meer. En spinnen doet ie al te makkelijk, ook in z'n 2, ondanks die 215 mm dikke sloffen.
Het zitcomfort is echt stunning, en al die gadgets (R-Design met pakketten) ben ik gaan waarderen. Ik houd van dat autootje.
Als ik es gek wil doen rijdt ie spelenderwijs bijna 200 en ligt dan achteloos strak op de weg. Moet ook wel, want het onderstel zit ook onder 245 pk hot hatches van dat merk...
En nu komt het: gebruik (en ik rijd echt niet als een old dick) 4,8 l. op 100 km volgens dat digitale dingetje. In de praktijk is dat 1 op 20. Ik trek heel hard op, maar rijd altijd op de borden. Scheelt overigens 2 mille bonnen per jaar, ook leuk. En ik word ZEN in m'n C-tje bij legale snelheden en 2000 toeren.
Ook leuk (2) is dat je ze nog steeds relatief weinig ziet.
Nadelen? die grote foute lange deuren, maar dat hoort bij een coupé'tje, maar echt lastig! Slappe deurvangers ook, blauwe schenen af en toe. De tankdop-hanger is een gotspe, maar verder kan ik nix, he-le-maal nix bedenken.
Enne, mijn dealer, Bluekens Roosendaal krijgt de hoofdprijs. Topgasten, fijne sfeer, snelle wifi en top koffie. Aanrader!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.