Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volvo
  • C30

Volvo C30 D2 DRIVe StartStop R-Edition (2012) #2

autoreview

1
Volvo C30 D2 DRIVe StartStop R-Edition (2012) #2
Mr T REX
  • Mr T REX8
  • Gebruikersreview
28 augustus 2015 om 15:09
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringC30 D2 DRIVe StartStop R-Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugblik op 3 heel fijne jaren

  • 175.000 km
  • 28 augustus 2015

Het is alweer 3,5 jaar geleden dat ik haar bij de dealer op mocht halen. De reden dat ik voor een C30 R-Edition koos? Heel simpel. Ik wilde eens wat bijzonders rijden, en met het R-design interieur en R-Design bodykit zag deze auto er gewoon fantastisch uit. Nu na 3,5 jaar maak ik de balans op van mijn ervaringen, op basis van de pluspunten en minpunten die me over die periode bij zijn gebleven.

Ik begin met de Pluspunten:

1) Het rijgedrag.
Tijdens de proefritten in de zoektocht naar een waardige opvolger ontdekte ik weer helemaal opnieuw wat een heerlijk sturende auto zo'n C30 toch is. Ze ligt als een huis op de weg (ook bij hoge snelheden), stuurt heerlijk en je bent echt in contact met het wegdek. Niet dat ze nou keihard is hoor. Ook na lange ritten waarin je je tank in één keer helemaal leeg rijdt stap je gewoon behoorlijk fris en fit uit.

2) Het Uiterlijk
Wanneer ik in de eerste weken dat ik haar had op een parkeerterrein liep en ik zag haar staan dacht ik elke keer bij mezelf: "Wat is het toch een prachtige auto om te zien". Nu, 3,5 jaar later is dat nog steeds zo. Elke keer weer.

3) Betrouwbaarheid
In 3.5 jaar tijd heeft de C30 me nooit in de steek gelaten. Zelfs geen kleine verstoring gehad. Het enige was een rammeltje toen ik haar net had, en dat is meteen verholpen.

4) Service
De service van de Volvo garages Furness Enschede, en later Harrie Arendsen Hengelo, is top! Zo werd ik netjes aan alle monteurs voorgesteld zodat ik als klant wist wie mijn auto zou gaan onderhouden. Dat heb ik bij bijvoorbeeld Volkswagen (dat haar premium-ambities niet onder stoelen of banken steekt) nooit meegemaakt. En ook het rammeltje dat ik vlak na aanschaf hoorde. Er ging meteen een jonge monteur mee, die zich tijdens de rit in alle mogelijke bochten wrong om te bepalen waar het geluid vandaan kwam. Na 10 minuten dacht hij het te weten, en hij bleek gelijk te hebben. Na zijn herstelactie nooit meer een rammeltje gehoord. Ik heb het gevoel dat ze bij een Volvo dealer net dat beetje meer doen dan bij veel andere merken.


Na deze lofzang dan ook wat minpunten:

1) Comfort
Qua comfort heeft de C30 twee gezichten. Voor de berijder is een C30 een super comfortabele auto. Super stoelen, heel goede ergonomie en goede geluidsisolatie. Maar daartegenover zijn er helaas ook minpunten waar je echt rekening mee moet houden. Zo is het stuur echt te groot, en dat gaat soms irriteren. Ben je met meer dan 2 personen, dan moet je hopen dat je achter passagiers geen last van hun spieren of gewrichten hebben. Instappen is al een kunst, en er weer uit komen is een nog grotere uitdaging. Als je eenmaal zit, dan zit je wel weer verrassend comfortabel achterin. De bagageruimte is echt onpraktisch, zeker wanneer je dat rare afdekzeil er overheen hebt zitten. 1 flinke reistas en het zit vol. Laat je het zeil weg, en klap je de achterste stoelen naar voren dan is het wel weer ruim genoeg om met zijn tweeën te gaan kamperen. Mijn conclusie is dan ook: De C30 is comfortabel en praktisch, zolang je maar niet met meer dan twee personen bent. En die conclusie is voor mij niet, maar voor een auto in het C segment helaas wel degelijk een minpunt.

2) Prestaties
Hoe heerlijk ze ook stuurt, en hoe mooi sportief zo'n R-design uitvoering er ook uitziet: Het kan niet verhullen dat de prestaties van de D2 motor daar ernstig bij achterblijven. Ultra sloom is het niet: In het dagelijkse verkeer kom je gewoon mee. Maar vooral onder de 1800 toeren houdt het qua vermogen en vooral qua koppel niet over. En dat is met name bij wegrijden gewoon vervelend. En je moet ook tijdens het rijden gewoon wat vaker terugschakelen dan je zou willen. Nu snap ik wel dat deze motor natuurlijk vooral voor zuinig rijden in de markt is gezet, maar ook daar doet de motor gewoon niet wat Volvo belooft. Nu had ik ook nooit verwacht onder de 4 l/100km te komen, maar 5,6 l/100km gemiddeld waar Volvo 3,8 belooft vind ik wel heel erg veel verschil.

Tot slot nog een aandachtspuntje: Mocht je zo'n mooie C30 met R-Design exterieur willen kopen 2e hands, let dan even op. De D2 R-Edition bouwjaar 2012 had standaard niet meer het R-Design exterieur. Dat had alles te maken met de CO2 uitstoot af fabriek. Ik heb de bodykit er als accessoire op laten zetten, maar dat heeft wellicht niet elke koper gedaan. Even checken dus (voor zover je dat niet zelf al ziet) mocht je er een op het oog hebben.

En ik? Ik ga nog een paar weken genieten van mijn exemplaar. Daarna gaat ze terug naar de leasemaatschappij en kan ik van de volgende voiture gaan genieten.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volvo C30? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volvo C30
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Volvo C30 1.6D DRIVE SPORT

    Volvo C30 1.6D DRIVE SPORT

    • 2009
    • 289.387 km

    € 3.995

    Volvo C30 2.0 Momentum Orange flame navigatie telefoon  exterior styling kit  dak spoiler 17 inch

    Volvo C30 2.0 Momentum Orange flame navigatie telefoon exterior styling kit dak spoiler 17 inch

    • 2010
    • 164.354 km

    € 10.950

    Volvo C30 1.6 D2 R-edition * LEER * OPEN DAK * GOED ONDERH. !!

    Volvo C30 1.6 D2 R-edition * LEER * OPEN DAK * GOED ONDERH. !!

    • 2012
    • 286.244 km

    € 4.500

Meer Volvo C30 occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo C30 specificaties
  • Volvo C30 occasions
  • Volvo C30 video's
Advies en informatie
  • Volvo C30 tests
  • Volvo C30 gebruikersreviews
  • Volvo C30 index
PREMIUM
BMW 118i - Volvo C30 2.0

BMW 118i - Volvo C30 2.0

Zoek je een hatchback in het C-segment en is uitstraling belangrijker dan ruimte? Mag het ietsje...

Lees meer
 

Volvo C30 reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo C30 2.0 R-Edition (2011)

    Volvo C30 2.0 R-Edition (2011)

    2
    • 20 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 D4 R-Design (2011)

    Volvo C30 D4 R-Design (2011)

    3
    • 13 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 T5 R-Design (2011)

    Volvo C30 T5 R-Design (2011)

    11
    • 27 december 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 2.0 R-Design (2011)

    Volvo C30 2.0 R-Design (2011)

    25
    • 14 november 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 1.6 R-Design (2010)

    Volvo C30 1.6 R-Design (2010)

    9
    • 11 februari 2016
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 D2 DRIVe StartStop R-Edition (2012) #2

    Volvo C30 D2 DRIVe StartStop R-Edition...

    1
    • 28 augustus 2015
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 D2 DRIVe StartStop R-Edition (2012)

    Volvo C30 D2 DRIVe StartStop R-Edition...

    2
    • 23 januari 2014
meer reviews
Rij-impressie Volvo C30 Polestar

Rij-impressie Volvo C30 Polestar

67

Het tuningbedrijf Polestar is officieel door Volvo omarmd. Met deze dikke versie van de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 2.0 R-Edition (2011)

    Volvo C30 2.0 R-Edition (2011)

    2
    • 20 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 2.0 Kinetic (2007)

    Volvo C30 2.0 Kinetic (2007)

    10
    • 8 februari 2022
  • Achtergrond
    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    16
    • 24 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 1.8 Sport (2008)

    Volvo C30 1.8 Sport (2008)

    5
    • 6 april 2021
  • Occasion koopadvies
    Volvo C30-koopwijzer

    Volvo C30-koopwijzer

    29
    • 20 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 D4 R-Design (2011)

    Volvo C30 D4 R-Design (2011)

    3
    • 13 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo C30 1.6D Summum (2008)

    Volvo C30 1.6D Summum (2008)

    4
    • 28 december 2020
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    1
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    67
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo PV544 (1959) - In het Wild

    Volvo PV544 (1959) - In het Wild

    16
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden