Volvo C30 D2 R-Edition (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 D2 R-Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 182.500 km |
Eerste ervaringen
- 34.000 km
Eerste review (9800km):
Op 3 november mocht ik mijn splinternieuwe C30 ophalen bij de Volvo dealer.
Voor het uitzoeken van een nieuwe auto had ik een aantal criteria:
1. Niet te groot. Ik heb geen gezin met kinderen, dus ik wil ook geen auto die dat wel uitstraalt.
2. Moet iets 'premium'-achtigs zijn (lees: een te dure kleine auto, net zoiets als een Apple-computer)
3. Diesel met 20% bijtelling
4. Goede zit omdat ik er vaak erg lang in zit.
De volgende opties passeerden de revue:
- BMW 1-serie. Helaas niet met 20% bijtelling in dieseluitvoering
- Audi A3. Is al zoveel jaren op de markt, wordt te snel vervangen
- VW Golf. Wie heeft hem niet? Daardoor vervalt de invulling van het 'premium'-achtige
- Volvo C30. Onlangs een facelift gehad, goed op te leuken met R Edition pakket. En een nog enigzins zeldzame verschijning (vergeleken met bovenstaanden).
De keuze was na een proefrit eigenlijk snel gemaakt. De auto rijdt heerlijk, is rustig en de stoelen zitten formidabel. Omdat ik perse de R-Design bodykit wilde hebben, heb ik gekozen voor de R-Edition uitvoering waarin de belangrijkste leuke opties zitten. Denk hierbij aan: Bodykit, 17" velgen, leuke stoelen, donker aluminium delen in het interieur, uitlaatpijp, andere grille, multifunctioneel sportstuur etc etc.
Als enige minpunt kom ik op de 'gekke' grote achterruit. De bodykit heeft gelukkig een spoiler die de daklijn verlengt en de ruit kleiner maakt, dit in combinatie me een set sunblinds voor de achterramen, maakt het tot een mooi geheel.
Dit alles wordt voortbewogen door de nieuwe D2 dieselmotor met 115pk en een 6-bak (2100 toeren bij 120 km/u).
Het rijden met de auto is een groot feest. De 115 pk is dankzij het grote koppel, met overboost functie ruimschoots voldoende om echt pittig mee te rijden. Het koppel is zelfs zo groot (voor een
1.6je) dat ik vanaf 90 al in 6 rij en dan over meer dan genoeg trekkracht beschik (en ik ben behoorlijk wat gewend).
Problemen:
Helaas zijn die er ook.
Bij 900km stond ik met pech. Er was een slangenklem van de turboslang af. De auto wordt in België gemaakt, dus dat is te verklaren. ;-) Netjes verholpen door de ANWB man met schroevendraaier.
Stotteren van de motor:
Vanaf het begin stottert de motor bij het gasgeven (na het uitrollen) op de snelweg. Een software update heeft dit inmiddels voor 90% verholpen. De softwareupdate had tevens een zeer positieve uitwerking op het verbruik. Dit daalde van 6,4 naar naar 5,5 liter per 100 km.
Windgesuis:
De bijrijderskant is muisstil. Helaas zit ik aan de bestuurderskant en heb ik behoorlijk last van windgesuis vanaf de bovenkant van de deur. De dealer heeft het portierslot reeds gesteld, helaas zonder resultaat.
Al met al heb ik er bijna 10.000 heerlijke km's op zitten. Ik rij er zo'n 60.000 per jaar en zal derhalve de review regelmatig updaten.
Tussentijdse update 1
- 34.000 km
Update: 05-06-2011. 34.000km (7 maanden na aanschaf)
Een (saaie) toevoeging na 7 maanden sturen:
De auto rijdt nog steeds super. Ik heb helemaal de zit gevonden in de (goed instelbare) Volvo stoelen. Na iedere rit wordt er derhalve uitgestapt zonder rugklachten.
De motor is lekker los gekomen en is een stuk vlotter dan de eerste 10k km's. Vooral op de snelweg is hij toch wel vrij vlot.
Waar ben ik erg blij mee:
- De 6e versnelling. Hij draait erg rustig voor een 1.6je op de snelweg. (maar er is koppel genoeg voor vlotte inhaalacties in 6).
- R-design pakket. Wat valt een C30 zonder dit pakket tegen.
- Zonneschermpjes achterin. Niemand kan in de kofferruimte kijken, het "zeiltje" heb ik derhalve niet in gebruik.
- Stoelen. Wat zitten die heerlijk
Wat mis ik:
- Automaat (DSG-achtig). Waarbij de motor nog net zo zuinig is (bijtelling) maar er niet geschakeld hoeft te worden. Ik sta 2,5u per dag in de file en heb inmiddels een gespierde linkerbeen (en pijnlijke knie).
-Stilte, dat mis ik. Boven de 100-110 km/u neemt het windgeruis fors toe (bij de 40k beurt, ga ik er weer over klagen). Het komt duidelijk van de afsluiting tussen deur en carrosserie.
- Verwarmde spiegels zoals bij VW die gewoon altijd werken i.p.v. gekoppeld zijn aan de achterruit-verwarming. Bij een lange rit in de regen, moet je ruim 5x het knopje indrukken.
Alles samengevat is het een perfecte reisauto. Eigenlijk heb ik niets te klagen. Zeker als ik dit vergelijk met mijn A3/Golf-collega's die iedere maand hun gestolen navigatiesysteem moeten vervangen.
Het blijft een bijzondere verschijning op de weg (relatief in vergelijking tot Golfjes/A3-tjes/1-series).
Aan de achterkant moest ik erg wennen, maar ik moet zeggen dat de aflopende dakspoiler i.c.m. de 'sunblinds' het gigantische formaat van de achterklep doen verbloemen waardoor ik het inmiddels zelfs 'mooi' zou kunnen noemen.
Mijn 60k km's per jaar inschatting lijk ik daadwerkelijk te gaan halen. Omdat de auto iedere 20/k een beurtje nodig heeft, ben ik bij de Volvo-dealer een graag gezien gast (ze vervangen zelf 3x per jaar de ruitenwissers)
Verbruik:
Dat is absoluut niet in lijn met de fabrieksopgave. De leasemaatschappij stuurt maandelijks een overzicht met de verbruikte liters en gereden km's (km-stand invullen bij tanken). Ik verbruik ca. 6,0 - 6,5 ltr/100km (afhankelijk van de filedruk).
Tussentijdse update II
- 68.000 km
29-01-2012
Inmiddels heeft de C30 er 68.000km 3 onderhoudsbeurtjes (die gaan per 20.000 km) op zitten.
Dit betekent dat ik met een gemiddelde snelheid (vanaf nieuw) van 68 km/u, nu 1.000 uur op de bestuurdersstoel heb gezeten. Eindelijk kan ik dan ook echt iets zinnigs over die stoelen roepen: ZE ZIJN PERFECT.
De auto rijdt nog steeds heerlijk. Het is een echte snelweg-cruiser, want op de een of andere manier (overboost functie) accelereert hij vrij vlot in z'n 6. Ga met deze auto niet scheuren door de stad. Je schakelt je helemaal suf door de zeer korte 1e en 2e versnelling. Dat hij niet gemaakt is voor het betere gooi- en smijt bochtenwerk blijkt wel uit het formaat van het stuurwiel. De gemiddelde oceaanstomer heeft een kleiner stuur (roer).
De auto heeft me sinds de problemen in het begin geen moment in de steek gelaten. Niets gaat kapot, niets rammelt, niet kraakt en zelfs niet dat me niet aanstaat of niet ergonomisch is.
De enige klacht is het gemiddelde verbruik. Deze staat op de boardcomputer nu op 5,9L / 100km en is hiermee ver verwijderd van de de beloofde waarden in de brochure.
Volgende keer weer een Volvo? (ik moet overigen nog 112.000km), jazeker! Maar wel met meer vermogen en een automaat.
4e beurtje gehad
- 83.000 km
De beurtjes gaan 'hard' bij de Volvo D2. Iedere 20.000km (in mijn geval 3x per jaar) staat de dealer vriendelijk naar me te zwaaien.
Prima voor de leaserijder, maar voor de particuliere bezitter wat te vaak (t.o.v. VAG, waar dit variabel is en vaak > 30.000km).
Ook deze 80.000km beurt heeft de auto zonder problemen bereikt. Naarmate ik er langer in rij, begin ik steeds meer te verlangen naar iets 'pittigers'.
In tussentijds is bij iedere beurt de ECU-software geupdate, maar of het er allemaal beter van is geworden? Ja en Nee.
Ja, op het vlak van het schokken op de snelweg bij deellast en Ja op het hoge verbruik.
Maar Nee, op het vermogen bij wegrijden (zwaar begrensd is 1e versnelling) en bij tussenacceleraties op de snelweg.
Het lijkt erop dat de software-updates vooral partij kiezen voor het milieu en daarmee ten kosten gaan van de acceleratie (die al langzaam was).
Problemen vertoont de auto eigenlijk in het geheel niet. Ik ben zelf zo gierig geweest om zo'n 'mini'-motortje te nemen (deze oorspronkelijk PSA motor zit overigens letterlijk in een Mini) en moet dan ook niet zeuren.
Op naar de 180k-km, dan mag ik weer wat nieuws uitzoeken. En die stand gaat hij makkelijk halen, daar twijfel ik niet aan.
Uitzwaaien: een opsomming van bevindingen
- 182.500 km
Inmiddels is de C30 3 jaar en 5 maanden in mijn bezit en heeft deze 182.500km afgelegd. Omdat het een leaseauto is moet hij i.v.m. de km-stand vervangen worden.
Waar ben ik de afgelopen 3,5jr blij van geworden:
- Lekker zittende stoelen (ik rij 55.000 km per jaar)
- Mooi bekleding (R-design)
- Fijne (standaard) audioinstallatie
- Fijne weglegging en stuurkarakteristiek
- Onderscheidend design (vooral t.o.v. grijze Golfjes / Astra's)
- Verbruik (ik rij altijd zeer stevig door) van 5,9l / 100km.
Waarmee heb ik rekening gehouden bij het uitzoeken van de opvolger / waar werd ik minder blij van bij de C30:
- Herrie in de auto, vooral windgeruis > 120km/u
- Ik heb geen gezin, maar 2 deuren is gewoon onhandig (colbertje ophangen, tas neerzetten etc etc vergt altijd omlopen naar de andere kant)
- Gigantische voordeuren i.c.m. kleine parkeervakken
- Beperkt vermogen (vooral het toerenbereik waarbinnen dit ligt) i.c.m. korte versnellingsbak-verhoudingen. Je schakelt je suf, maar komt niet echt stevig voorruit (ik heb ook een Mini Cooper S met >200pk, dus ik ben inderdaad verpest).
Omdat de C30 al een tijdje niet meer nieuw verkocht wordt, zal deze review vooral gelezen worden door occasion-zoekers. Die kan ik gerust stellen als het gaat om betrouwbaarheid. In de 182.500km heeft zich tweemaal hetzelfde defect voorgedaan, namelijk een gescheurde slang tussen turbo en inlaatspruitstuk van slechts een paar tientjes. Verder is er NIETS, maar dan ook echt niets, kapot gegaan aan deze auto.
De opvolger van de C30 wordt de gefacelifte versie van de Lexus CT200h. Niet omdat ik een 'bijtelling-ridder' ben (ik tel de leaseauto niet bij, want privé heb ik een Mini Cooper S), maar omdat ik opzoek was naar een relatief luxe auto, met de juiste uitstraling i.v.m. het werk wat ik doe en absoluut met een automaat. Dit laatste vooral omdat ik van de 55.000km op jaarbasis er zeker 30.000 doorbreng in de file. Daarnaast moest hij binnen mijn leasebudget passen (ik heb nooit begrepen waarom mensen hun budget overschrijden en bijbetalen voor een auto die van een ander is.... maar dat terzijde) en wordt de keuze daarmee wat beperkter.
Zou ik iemand de Volvo C30 D2 aanraden? Jazeker, ik heb zelfs overwogen om hem zelf van de Leasemaatschappij te kopen! Ik vond hem echter wat prijzig voor een auto met 182.500 km (wel 9 onderhoudsbeurten gehad in 3,5 jr, dus goed onderhouden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.