Volvo C30 2.0 R-Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 2.0 R-Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Volvo C30 2,0 R-Design (2011)
- 95.000 km
Altijd leuk om autoreviews te lezen, dus wellicht net zo leuk om er een te schrijven! Dus bij deze mijn ervaringen van mijn eerste Volvo die ik in 2018 met trots heb gekocht.
Als klein 7 jarig jongetje (en 13 jaar later wat groter) flink wat kilometers gezeten in de Volvo’s van mijn vader (V70 ’99, V70 ’05, XC60 ’11 en XC60 ’17. Nog nooit heeft één van die auto’s ons laten staan. Hogere wiskunde was het dus niet om te bepalen in welke hoek ik het zou gaan zoeken wanneer ik mijn eigen auto zou kopen. Een twijfelgeval tussen de C30 en de V40. Ik was toen 23 jaar jong, vrijgezel, geen kinderen, en de grote verhuizing uit het ouderlijke huis was ook al gedaan. Een V40 zou dus misschien wat overkill zijn. Buiten dat trokken de looks van de C30 mij zoveel meer dan die van de V40, een 1-serie of A3. Tja, je vindt ‘m prachtig of je vindt ’m spuuglelijk. Het R-Design pakket versterkt natuurlijk d.m.v. o.a. de dakspoiler, 90mm roestvrijstalen eindpijpen en verchroomde buitenspiegels de sportieve uitstraling van de auto.
De keuze was dus gemaakt. Maar welke kleur? Eerst een proefrit gemaakt bij onze bekende Volvo dealer met een R-Design in het ‘Brilliant Blue’ en 17’’ Serapis velgen van vóór de facelift. Wat een PRACHTIGE wagen! Alleen stond de hogere kilometerstand (+- 150.000km) niet op mijn lijstje.. Ook was ik eigenlijk op zoek naar een nieuwer exemplaar (na de facelift). De zoektocht ging verder, dus zo gezegd zo gedaan; Een mooie Solid Ice White R-design 2.0 gevonden met 17’’ Caratus velgen uit 2011 en 95.000 kilometer op de teller. Na de facelift dus. Smaak natuurlijk, maar ik vind ‘m na de facelift gewoon iets meer hebben.
=== Mijn 20.000 kilometers ===
Wat een heerlijke auto! Ik had al wat jaren de XC60 T5 mogen rijden, wat Polo’s, een verdwaalde Astra en wat afgetrapte bijbaan-106’jes, en daar hield mijn referentiekader wel op. Maar wat een geweldige stoelen heeft die C30. De stoelen zijn in alle richtingen verstelbaar en mijn 1.73m komt niet in de knoei met het relatief ‘’grote’’ stuurwiel. Je komt dankzij de stoelen echt heel relaxed op je bestemming aan. Met name toen ik eens vanuit een Clio Estate terug in mijn C30 stapte merk je pas echt het verschil. De stoelen zijn helaas wel erg gevoelig voor randjes van de broek of iets. Nog geen grote schade en het stoort niet, maar toch jammer. Voor destijds mijn nieuwe werk maakte ik voornamelijk snelweg kilometers (toen nog 130) en het is een geweldige kilometervreter, cruise control werkt heel precies en makkelijk. Van binnen ziet het er iets ouder uit dan 2011. Wat ik wel mooi vind ik de soort waterval middenconsole met ‘Carbon fiber’ uitstraling. Het geluid (High performance) is erg goed en knalt er lekker uit. Al ben ik ook een fan van rijden zonder muziek en genieten van het geluid van het rijden.
De 145pk is voor Nederland meer dan krachtig genoeg. Een echte snelheidsmaniak word je niet, hiervoor komt de auto vooral onderin de toeren gewoon tekort, maar zwarte strepen trekken moet ook niet het uitgangspunt zijn bij het aanschaffen van een C30. Boven de 2000 toeren wordt dit overigens echt beter en komt de auto heel goed vooruit.
Ik heb na 5000 kilometer nieuwe banden met de 18’’ Midir velgen onder de auto laten monteren. Dit maakt de auto wat mij betreft nóg aantrekkelijker. Een verschil qua rij- en geluidscomfort, brandstofverbruik en wegligging ervaar ik niet. Wel zijn de velgen door de ‘Glossy Black Cut’ gevoelig voor plekjes en tikjes… Laten we het er maar op houden dat die stoeprand ineens overstak. Uiteraard een bezoekje gebracht aan de velgendokter en weer netjes gerepareerd. Voorzichtigheid geboden dus.
Ook het achterruitje en de achter-zijruitjes laten blinderen met HP15 folie. Voor behoud van het interieur en zo vallen spullen in de achterbak minder op. Die super praktische bagagehoes die in geen mogelijkheid valt op te rollen en er al uitvalt als je er maar aan denkt heb ik er vrij snel uitgehaald.
==== Verbruik ====
In deze huidige tijd op de snelweg, cruisecontrol op 110, is 6,5 tot 7L/100km echt haalbaar. In combinatie met korte ritjes kom ik op 8L/100km. Hierbij goed laten uitrollen en laag in de toeren blijven. Zodra er kleine stukjes gereden worden neemt het verbruik dus wel toe. Ik stoor me niet aan dit verbuik. Je kunt natuurlijk iets vinden van het verbruik ten opzichte van het gewicht en grootte van de auto, maar er zijn auto’s die dit verbruik niet halen en de comfort en de auto an sich is het voor mij meer dan waard.
=== Ruimte ===
De C30 is geen ruimtewonder maar voor 2 personen ruim genoeg. Zoals vermeld kunnen de stoelen alle richtingen op dus een fijne zitpositie heeft iedere passagier weten te vinden. Ook zijn er genoeg ruime opbergvakjes in de deur, middenconsoles, etc. Naar de achterbank Tarzannen is wel een vak apart vanwege de voorste stoelriemen die de opening deels blokkeren. Ik heb in 4,5 jaar tijd één keer een kind op de achterbank gehad en that’s it, dus voor mij geen probleem. De kofferbakruimte is niet enorm groot, maar groot genoeg. De achterbank kan makkelijk plat mocht je dat nodig hebben en dan heb je een compleet vlakke laadvloer. Al met al dus geen klachten wat betreft ruimte.
=== Kosten ===
Op de gebruikelijke beurten en APK’s na heb ik sinds 2018 en op 20.000 kilometer de volgende onverwachtse kosten gehad:
- 2018: Nieuwe accu. Kan de nota niet meer vinden. De auto stond vanwege mijn werk in het buitenland langere tijd stil in de garage van mijn ouders. De accu had het helaas begeven; €95,-
- 2020: Remolielekkage. Remstangen vervangen en nieuwe olie. €463,-
- 2021: Volvo embleem en R-Design logo op de grille €50,-.
=== Pluspunten ===
- Uitstraling; ik krijg oprecht veel positieve opmerkingen van vreemden over de auto. Ook op de snelweg zie je bestuurders en bijrijders toch even kijken en met name Volvo rijders wat dichterbij komen om het even te bekijken. Ook waar twee C30’s elkaar op de snelweg treffen, zoeken ze elkaar vaak even op. Vervolgens een duim omhoog. Dit zijn de kleine leuke dingen die mij echt vrolijk maken!
- Comfort & rij-eigenschappen; heerlijke stoelen, fijn geveerd, lekker onderstel met directe sturing en vloeiende motor zonder lawaai. Ook geen last van windgeruis.
- Zicht; door het grote achterruitje is het zicht rondom de auto erg goed.
- Cruise control; die werkt erg goed, is makkelijk te bedienen en maakt het mogelijk stuk zuiniger te kunnen rijden. Ook met heuvels op en af houdt hij de snelheid precies aan.
=== Minpunten ===
Is alles dan zonneschijn aan de auto? Nee.
- Rammeltjes; Ik heb af en toe last van lichte resonanties en rammeltjes vanuit onder de bijrijdersstoel. Met name tussen de 30 en 50 km/h en koude motor. Een tas op de bijrijdersstoel zetten geeft net genoeg druk om het rammeltje te stoppen. Moet dit nog eens goed uitzoeken.
- Middenconsole ziet er ouder uit; Het is niet lelijk, en het werkt allemaal erg makkelijk, maar vergeleken met een V40 uit 2012 had Volvo wellicht iets meer een middenweg kunnen zoeken.
- Volvo kwaaltjes; Gevoelige stoelen voor scheurtjes, emblemen die loslaten.
=== Conclusie ===
Ben ik nog blij met de auto? Zeker weten! Hij doet en kan alles wat ik nodig heb op een heerlijk comfortabele manier. Verder ben ik, zelfs na 4 jaar, echt nog steeds verliefd op de auto. Steeds als ik hem parkeer, kijk ik altijd nog een paar keer achterom. Ik ben er trots op! Heel veel kilometers heb ik niet gemaakt wat ik erg jammer vind, want de auto is te mooi om stil te staan.
‘’Helaas’’ moet ik langzaam gaan oriënteren om de auto weg te doen vanwege gezinsuitbreiding. Daarvoor is de C30 echt te onpraktisch. De zoektocht naar een vervanger en dus de voorpret kan beginnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.