Volvo 940 Estate Polar 2.3 (1996)

autoreview

Volvo 940 Estate Polar 2.3 (1996)

Signalement

Uitvoering940 Estate Polar 2.3
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf181.000 km
KM-stand laatst256.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

tweejaarlijkse keuring

  • 196.000 km

De eerste 15.000km zijn gereden. Tijd voor een nieuwe APK (TÜV)-keuring.
De auto komt van de eerste eigenaar. Er is een jaar of acht geleden een Prins LPG systeem ingebouwd op de plek van het reservewiel.Het verbruik is op benzine 1 op 10; op gas op langere afstanden in 1 op 9.
De ervaringen zijn over het algemeen positief. De carrosserie is goed en strak, behalve rond de voorruit waar roestbelletjes zichtbaar zijn. Een beetje een vreemde plek. Verder geen roest te bekennen. Het interieur is erg netjes. Er zit uiteraard veel ruimte in met neerklapbare en demontabele achterbankzitting.
Waar ik me een beetje op verkeken had was de lage kilometerstand. Daar moet je je niet op blind staren, want bij deze auto was stilstand (slechts 180.000 km in 18 jaar) ook oorzaak van allerlei problemen met lekkende koelvloeistofslangen en de airco.
Inmiddels zijn die problemen verholpen. Er is nieuwe olie ingegaan.
De auto rijdt goed, is niet heel vlot op lage toeren (2.0 liter turbo voor de Italiaanse markt, 155 pk, 233 nm bij 3600 tpm). Je moet flink in de toeren rijden om de de turbo goed te voelen meewerken. De automaat is viertraps.
De Polar-uitvoering is best luxe: zoals airco, leer, verwarmde stoelen, airbag en SIPS. De zit is goed, de lengte van de zitting toch wat kort, maar niet hinderlijk.
Je kunt prima meekomen op de snelweg, maar toeren op 110-120 km is het lekkerst.
Ik ben er zeer tevreden over.

Preventief onderhoud.

  • 211.000 km

De auto rijdt prima, strak, geen gekke dingen in wegligging of aandrijflijn. Geen problemen met LPG. De startmotor is waarschijnlijk een keer aan revisie toe. Ik weet niet hoe lang deze meegaat. Draait niet zo lekker rond.
Olie laten vervangen in febr. 2016 bij 202.323 km, kleppen stellen, remblokken achter. Daarna een nieuwe distributieriem bij 209.445km. Die kan er weer een paar jaar tegenaan...
De piepende V-snaren zijn wel irritant. Er is al een paar keer bijgesteld, maar na korte tijd komt er weer een piep terug. Ik zal nog eens checken of het gemonteerde type wel helemaal het goede is.
Alles werkt aan knopjes en elektronica, behalve de verlichting van de aanduiding van de buitentemperatuur en de stoelverwarming bestuurdersstoel. Dus dat is te overzien.
Dealerkosten olie vervangen (in jaarbeurt), kleppen stellen en remblokken achter: 496 incl. btw.
Kosten: distributieriem 278 incl. spanrol, incl. btw.

Kleinere probleempjes

  • 231.000 km

Het rooster van de paravaan zat los en is nu weer gefixeerd. Er kwam allemaal blad en vuil in omdat het roostertje half naar beneden hing. Kleine beurt. V-snaren vervangen, die piepten weer. Het gasklephuis is gereinigd. De gasklep bleef wat hangen. De oorzaak van een kleine koelvloeistoflekkage is gevonden, maar het aandraaien van een vastzittende wartel leek meer risico's dan een verbetering op te gaan leveren, dus na overleg hebben we dat maar gelaten voor wat het is.
De LPG-installatie vertoont af en toe wat kuren. De installatie lijkt wat langzaam uit te schakelen nadat de motor uitgezet is. Verder loopt ie af en toe op drie cilinders op gas (op benzine geen probleem). Wellicht een gasinjector.....Hierna nog eens naar de LPG-specialist.
De oorzaak van een lekstroom is nog niet gevonden. Misschien de wat nieuwere double din radio-navi die wat stroom trekt.
Alles werkt verder zoals het hoort. Geen rare problemen.
Dit voorjaar wordt de airco nagelopen en bijgevuld.

het is geen snelheidswonder met 155 pk, want je moet de (hoge druk) turbo goed op toeren jagen voordat er een flinke boost komt. Maar zoals eerder geschreven is toeren op 110-120 prima; niet teveel inhalen,beter gelijkmatig rijden.

Voor het geval je je oriënteert op de aankoop van een 940: in een Duits blad (Motor Klassik, editie april 2020) staat een artikel over de 940 met twee typen motoren (turbo en gewoon) met de te verwachten onderhoudskosten. Tip: de auto is robuust en profiteert van voldoende preventief onderhoud. Dan blijven de kosten beheersbaar. Hij heeft onterecht het imago dat je met minimaal onderhoud kunt blijven doorrijden. Dat kan, maar dan wordt het later wel duurder: turbo, kleppenstellen, uitlaatspruitstuk. Informatief artikel!

Werk aan de carrosserie

  • 235.759 km

De tweejaarlijkse keuring kwam eraan. De eerder genoemde roestblazen op de A-stijl en ook beginnend bij de dakrand rond het raam waren m.i. een probleem voor de keuring. Daarbij kwam dat er een tweede scheurtje ontstond in de voorruit, wat meestal niet veel goeds betekent. Dus groter onderhoud aan de carrosserie laten uitvoeren bij de Volvo-dealer in Doetinchem. Een aardige klus, maar daarna was het ook echt netjes weer. De roest zat dieper dan gedacht. De raamlijsten, waarover je her en der leest dat ze schaarser worden, waren toch nog goed verkrijgbaar. Ook weer een originele voorruit met blauwe zonneband. Ik ben er blij mee!!! En het is toch goed om eindelijk eens zo'n roestschade grondig aan te pakken. (ook voor de gemoedsrust). Daarna naar de keuring. Alles in orde behalve de uitlaasgassen. Ik had al een licht ploppend geluid gehoord ergens in de uitlaat, dus mijn vermoeden was wel terecht. Dit bleek een pakking te zijn bij het voorste deel van de uitlaat. Daarna fluitend door de (her)keuring. Uitlaatgaswaardes (voor de liefhebber): CO 0,035 bij stationair 790 toeren (moet tussen de 0,00 en 0,50 liggen). Bij verhoogd toerental (i.e. 2728) was de CO 0,009. (norm 0,00 - 0,30).

De gasinstallatie wordt afzonderlijk gekeurd als systeem. Dit was in orde.

De banden van achter naar voren gelegd en een mooi setje Goodyears Efficient Grip Performance 2 zomerbanden 195/ 65 VR 15 achter gemonteerd (Op de plank liggen nog originele doorgepoetste Pholusvelgen met wat goedkopere nieuwe banden).

De lekstroom lijkt van de nadien ingebouwde Pioneer AVIC X1 te komen. Nu dus tijdelijk uitgebouwd en kijken naar een oplossing!

De 940 rijdt prima. Laatst nog een wat langere rit gemaakt (480 km) en zonder problemen, zowel op gas als benzine.

Nieuwe uitlaat

  • 237.700 km

De uitlaat is waarschijnlijk door de vele korte stukjes rijden en de weinige Coronakilometers doorgeroest. Dus na de vervanging in 2014 was het tijd voor een nieuwe. Volgens de garage was er niet heel veel aanbod meer op de markt voor dit type. Het uitlaateindstuk lijkt ook wat groter dan van andere uitvoeringen. Geen problemen, alleen is de lekstroom irritant. De oorzaak is nog steeds onduidelijk. De volgende stap is het inbouwen van een hoofdschakelaar. De gasinstallatie is niet helemaal goed. Waarschijnlijk een probleem met één injector.
Als originele accessoire heb ik vorig jaar een setje Pholusvelgen (15 inch) gekocht met vrijwel nieuwe (Chinese) zomerbanden. Eens kijken hoe dat rijdt! Van de zomer laat ik de airco even onderhouden.

Pholus

  • 239.000 km

Een kleine beurt stond op het programma en het bijvullen van de airco. Deze deed niet veel meer met de hele warme dagen. Dus weer helemaal top nu. De originele Pholusvelgen kunnen ook gemonteerd worden: er was een velg lek en dat werd door Profile weer keurig verholpen. De velgen waren van een dikke laag remstof ontdaan (tip: gebruik natron). Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de banden die er al op lagen: nagenoeg nieuw maar van een onbekend Chinees merk. Binnenkort een fotootje hier van de nieuwe looks met de zomerset.

Winter en vocht

  • 240.737 km

De winterbanden op originele Adharavelgen zitten er weer op. Toch wel fijn. Er zijn kleinere problemen. Plotseling een probleem met de verlichting achter: ik dacht eerst een kapot lampje, maar na wat gezoek bleek een contactpunt van het gecombineerde rem- en achterlicht wat gecorrodeerd te zijn. Vastgesteld: bij het remmen ging het achterlicht uit en bij het loslaten van de rem had ik weer licht. Simpel te fixen! Nu nog een probleem met de accu die snel leegloopt. Ik vermoed een kabelbreuk op de accukabels of een lekstroom (massa o.i.d.). Dus nu steeds een hulpaccu bij de hand om niet te stranden na een stop.
Komende weken verder een haperende LPG-injector opsporen. Mogelijk ook een filter dat niet meer goed is. Zelfs gas schijnt dus verontreinigingen te kunnen hebben. Op naar de specialist.
Verder geen problemen. Verbruik 1 op 7-8 op gas en 1 op 9-10 op benzine.

Het lek is boven

  • 243.272 km

De oorzaak van het stroomprobleem is duidelijk. Niet de gasinstallatie en niet de Pioneerinstallatie. Een kabel vanaf de dynamo bleek langzaam maar zeker losser te zijn gaan zitten. Daardoor werd de accu tijdens de ritten niet goed/maximaal opgeladen en werd de accu relatief zwaar belast. Die is nu vervangen. Ook na meerdere dagen stilstaan start de auto weer goed. Op gas rijden gaat goed, maar ik laat toch even uitsluiten dat er iets met een injector aan de hand is.
De Pholusvelgen zijn gemonteerd (met zomerbanden). Het staat 'm goed. De kapjes over de wielmoeren passen niet lekker (!?).
Vandaag nog een paar euro-paletten opgehaald en die passen er prima in. Wat een ruimte!
Dus voor dit moment geen enkel probleem of storing. Houden zo!

Ontsteking gereviseerd

  • 256.000 km

De ontsteking was niet best meer, dus vorig jaar bougies en verdelerkap vervangen. Ook nieuw luchtfilter. De auto loopt op benzine met slechte ontsteking best goed, maar op gas niet meer. Binnenkort service op de LPG.
Eens in de paar jaar gaat ook de claxon kapot. Deze zit iets teveel in de rijwind en vocht- en zoutspray.
To do: linkerachterremlicht dat een spookstoring heeft. In juli weer de tweejaarlijkse keuring.
Geen problemen verder. De 940 heeft goed geholpen bij een aantal ritten met deuren en meubels die geloogd moesten worden. Wat een ruimte met de achterbanken plat en de zittingen gedemonteerd. Still going strong.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.