AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo 940 2.3i I.C. (1995)

autoreview

Volvo 940 2.3i I.C. (1995)

Signalement

Uitvoering940 2.3i I.C.
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf241.603 km
KM-stand laatst288.775 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

hij komt, hij komt...

  • 241.603 km

Een nieuwe baan. Een nieuwe auto.
En dit keer geen leasebak.

Mijn nieuwe functie is zonder auto van de zaak en ik heb mijn kans schoon gezien. Vrouwlief werd lief aangekeken en de zoektocht naar een mooie, iets oudere of in ieder geval aparte auto werd gestart. Sterker nog: vrouwlief deed mee met zoeken.

Allereerst werd gezocht naar een auto voor woon-werk verkeer. Dat kan een kleintje zijn, ik zit er tenslotte in mijn eentje in. Als het maar rijdt en betrouwbaar is. Toyota Corolla op LPG? Doen!
Maar, wat als we met het hele gezin op stap gaan? Vrouw en 3 kinderen.
Dat doen we nu wel eens in de Punto uit 2001 van mijn vrouw. It ken net...

Misschien toch een auto met een trekhaak. Dan kan de grote tent zo mee op vakantie. De rest van jaar komen we er wel.

En misschien rij ik toch net iets meer kilometers... dus een beetje comfort is nooit weg. Een goede stoel, ik heb een goed stoel nodig.

En heel misschien ben ik wel fan van die vierkante Volvo's. En ooit aangestoken door wat mijn ouders reden.

En daarom ben ik blij als een klein kind met mijn Volvo 940 uit 1995 die ik aanstaande zaterdag hoop op te halen. Online gevonden bij Garage Hendriks in Rijkevoort.
Een Volvo 940 Polar Turbo (LPT) met een trekhaak, met LPG, Een automaat. Met 'maar' 241000 km op de teller. Bijna nieuw dus...

Na zeer vriendelijk mail en telefoonverkeer de anderhalf uur durende reis gemaakt. En ontvangen bij een bedrijf wat formeel een autohandel, Bosch-garage en dealer van Ligier is.. Maar ook een liefhebbersbedrijf waar je even de replica Cobra van dichtbij mag bekijken (motorkap moet open) en er staat een Stutz in de showroom ( en we waren weer een kwartier verder met autopraat).
Mijn proefrit was een grote grijns. En geen kraakje...

Dus, zie je vanaf juni op het traject Gouda - Weesp iemand met een zeer grote grijns in een koningsblauwe 940 sedan rijden...dat ben ik! En hopelijk voor de komende 100000 km. Of 200000 of 300000

PS:
technobabbel

Moest even zoeken, maar het is dus wel een 940 Turbo, maar dat is dan een low pressure turbo. Het is de 135 PK versie.

Even de auto op de brug gehad: de nodige roest gezien, maar geen zaken om zorgen over te maken. Deze wagen mag in het najaar wel een tectylbadje krijgen: voorkomen is beter dan genezen.

...nu maar snel slapen...dan is het snel zaterdag.

op vakantie (en op naar de 30000 km)

  • 288.775 km

Een klein jaar later pas een vervolg op de vorige review.
Misschien ook omdat er bar weinig te melden is: het rijdt!

De auto is aangeschaft voor woon-werk verkeer en dat doet ie dan ook. Vijf x per week een retourtje Gouda -Weesp en dan nog de nodige ritten door het land heen en inmiddels ook een paar flinke ritten in het buitenland. Daardoor is er in een jaar tijd een kleine 40000 km bij gereden.

Makkie voor deze auto. Het is starten en wegrijden: koud weer, warm weer.
En ik kan zelf erg genieten van het typische aanzuiggeluid van deze auto bij het optrekken; de turbo en intercooler doen dan hun werk.

++
Rijcomfort is goed: goed zitten, de combinatie van motor met automaat. Fijne fauteuils en gewoon veel ruimte voor- en achterin.
Prestaties: 135 PK is tegenwoordig misschien geen heel groot vermogen, maar deze auto kan een heel goed partijtje meeblazen in het hedendaags verkeer. Zonder echte inspanning inhalen, versnellen op de NL snelweg, maar ook 1,5 uur nonstop 160 KM door Duitsland.
Flinke aanhanger trekken: ook geen probleem.

--
Voor een Zweedse auto (vocht, sneeuw en koude) ontwasemd de auto wel matig. Dat kan ook liggen aan de aftermarket climate control die erin zit: ik heb het idee dat de controle van de diverse kleppen en uitgangen niet helemaal meer top is. Het is iets teveel doekjeswerk nu.
En soms is de achterwielaandrijving icm een starre achteras even opletten in snellere bochten, op natte rotondes en bij spoorvorming. Zeker dat laatste merk je heel duidelijk bij deze auto.
Donuts draaien in de sneeuw is daarentegen wel weer heel makkelijk (en leuk ;))

Reparaties :
Na aanschaf gelijk ruitenwissers, bougiekabels en wat lampjes vervangen. Dat was gepland bij aanschaf.
> vervangen benzinepomp
Dat was ook snel na aanschaf, en niet gepland. Een beetje een verborgen gebrek wellicht. Ook omdat de complete gastank eruit moest, om het ding ter vervangen. Er bleek geen luikje onder de stoel o.i.d. (ook niet gecheckt bij aanschaf). Het is vervangen en daarna ook geen issue meer geweest.
> bij de APK van een maandje terug zijn de remvoeringen rondom vervangen en is nog een klein olielekje gedicht (dat kostte me eerder een liter per 5000 km).
Al met al een kleine 1000 euro aan kosten (aanschaf 2850 inclusief een set winterbanden op velgen).

Het verbruik: 1 op 10 is haalbaar, maar in de echte praktijk is dat 1 op 7 a 8.
Dat is op LPG en ik rij eigenlijk exclusief op LPG.
Daarbij wordt er redelijk stevig afgedragen aan de Belastingdienst om over s Heeren wegen te rijden: 405,00 euro per kwartaal.

Al met al: zolang de kosten van onderhoud op dit niveau blijven en de LPG prijzen een beetje in de pas blijven, is dit allemaal prima betaalbaar. En als deze auto me dan ook weer 40000 kilometer verder brengt, zelfs een goede investering.

Tot over een jaar...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren