Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1996)

autoreview

Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1996)

Signalement

Uitvoering850 T-5 2.3i Turbo 20V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf254.000 km
KM-stand laatst264.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer eens wat anders..

  • 254.025 km

Gezien ik feitelijk uit verveling de (uitstekende!) Mercedes C200k te koop had gezet was ik mijzelf rustig aan het bedenken wat ik nu weer wilde kopen.

Het enige wat ik eigenlijk miste bij de Mercedes was een automaat en iets meer vermogen. Verder zat werkelijk alles op die auto wat je jezelf als automobilist maar kunt wensen. Zelfs het stuur en de hoofdsteun waren elektrisch verstelbaar. Een fantastische wagen!

Om deze gebreken te compenseren heb ik eerst rustig gekeken naar een Cadillac CTS. Met zijn bescheiden V6 en Amerikaans comfort zou deze auto precies invullen wat ik miste bij de Mercedes. Na enige tijd zoeken en vergelijken toch besloten dit niet te doen. Waarom niet? Je komt er op de Nederlandse markt niet zo makkelijk vanaf, en ook de onderhoud en kennis van dit merk ontbreekt het mij nogal.

Op advies van wat vrienden eens gaan kijken naar Volvo. Relatief veel comfort en vermogen voor eigenlijk vrij weinig geld. Zo gezegd zo gedaan..
Proefgereden in diverse modellen. Een 850 station, met automaat. Een C70 cabrio, gechipt met automaat en een C70 coupé met handbak. Al deze auto's reden niet helemaal zoals verwacht en hadden ook enkele gebreken. Ook de automaat reed niet zo fijn als gehoopt. Waar deze op papier 300pk had kwam dit in de praktijk niet goed naar voren. Ja, de auto was snel. Maar niet zoals 300pk in mijn beleving zou moeten voelen.

Na een paar proefritten en wat rond kijken werd ik door een vriend aangesproken dat hij nog een goede 850 had staan. Het enige gebrek; hij stond al 5 maanden in de tuin met een kapotte turbo. Reden? Auto's genoeg en geen tijd om hem te repareren.

Na een bezichtiging en wat overleg de auto op goed vertrouwen gekocht. Ik heb alleen de motor horen lopen en even een rondje om de auto heen gelopen. Geen proefrit, de auto niet eens rollend gekregen. Máár; wel op de voorwaarde dat de auto met gereviseerde turbo, een nieuwe apk en een kleine beurt precies zo zou rijden zoals het hoort. En zo geschiede..
Op de foto het verschil met hoe de auto er bij stond op het moment dat hij voor het eerst de garage in kwam, en hoe hij er na een wasbeurt en met wat knappe velgen bij stond.

Een kleine maand later reed ik in een Volvo 850 2.3 T5. Een vrij vlotte Volvo ook. Gechipt door RICA. Op papier zou de auto zo'n 300 pk moeten hebben. In de praktijk zal dit misschien iets minder zijn, maar alsnog komt de auto vrij rap van zijn plaats.

Het eerste wat ik miste in de auto vanuit de Mercedes waren de elektrische stoel en stuurverstelling. Ook zitten de armsteunen links en rechts net niet lekker, maar dit zal gewenning zijn. Verder is de Volvo ontzettend strak geveerd, dit is even wennen met de drempels. De lange 5-bak maakt iets meer toeren bij 130 dan de 6-bak uit de Mercedes. En het verbruik, ja.. Dat is met dit vermogen en een extra cilinder natuurlijk een stuk hoger.

Wat verbaasde ik mijzelf verder over hoe goed zo'n oude baksteen nog kan rijden. De stoelen zitten als gegoten, het stuurt bijna beter dan de Mercedes (bijna, want de draaicirkel is werkelijk onvoorstelbaar groot), enkel de schokdempers zijn zoals al eerder beschreven vrij hard afgesteld.
Het vermogen was even wennen, maar dat doe je snel genoeg. Ook heeft de vijfcilinder in zowel hoge als lage toeren eigenlijk vermogen zat. En wat loopt zo'n ding smeuïg.. Stationair hoor je eigenlijk niet dat je zoveel vermogen hebt. Maar als je goed gas geeft hoor je de roffelende 5 cilinder brullen!

Uiteraard is er aan zo'n oude auto altijd wel wat te doen. Zo heb ik allereerst de complete distributie inclusief waterpomp en multiriemset laten vervangen. Een kostenplaatje van zo'n 400 euro, maar welbesteed. De waterpomp was bijna af en de 5 maanden stilstand hadden de spanrollen geen goed gedaan. De uitgave was voor aankoop bekend, dus geen probleem. Zo ook de ruitenwissers en de vacuümslangen van de turbo. Bij elkaar een paar tientjes, maar het was wel hard aan vervanging toe.

Wat er verder nog op de lijst staat:
-ABS storing
-Lambdasonde
-Polijsten
-Opnieuw chippen

Gezien de auto een iets grotere turbo heeft gekregen (van een C70 2.3 t5 i.p.v. een 850 2.3 t5) en ook een grotere uitlaat dan waarmee hij in eerste instantie was gechipt kan er meer vermogen uit worden gehaald.
Tevens heeft de nieuwe turbo iets minder turbodruk, die 300pk die hij ooit had haalt hij dus momenteel niet. Daar gaan we wat aan doen..

Verder zijn er nog wat kleine dingen aan de auto. De sigarettenaansteker werkt niet, net als de stoelverwarming. Dit soort defecten ga ik mijzelf lekker mee bezig houden in de vrije uurtjes.

Voor nu een fijne hele fijne auto waar ik even van ga genieten. Voor woon werk verkeer gebruik ik op dit moment de trein of een auto van mijn werkgever. De 850 wordt dus enkel voor de boodschappen gebruikt en wat ritten in het weekend.

Over de betrouwbaarheid durf ik nog weinig te zeggen. Al vind ik dat zo'n oude auto, met zo'n km stand en zoveel vermogen het niet gek doet! Het zelfde geldt voor de gebruikskosten..
Het verbruik is hoog, 1/11 is mogelijk. Maar gezien ik in de stad woon is 1/8 reëler. Heeft ook te maken op het vermogen waar je als je dit beest bestuurd zo nu en dan aanspraak op maakt. Die Zweedse elanden onder de kap moeten natuurlijk wel scherp worden gehouden.

Volgens verslag volgt wanneer er wat meer km's zijn gereden.

Wolf in schaapskleren

  • 255.756 km

Het lijkt misschien niet zo lang geleden dat ik een update plaatste over deze uitgeklopte baksteen, maar in de tussentijd is er toch al flink wat aan versleuteld.

Sinds de laatste update is er aardig wat werk verricht om de auto onderhoudstechnisch weer volledig op orde te krijgen.

Wat er allemaal gebeurt is:
-Tandwiel teller vervangen, inclusief alle verlichting in het tellerhuis. (de werkelijke km stand ligt dus hoger dan de afgelezen km stand, dit is digitaal uit te lezen).
-ABS storing verholpen. Hierbij; ABS computer opnieuw laten solderen, ABS sensor vervangen, bekabeling naar sensor toe vervangen.
-Gaskabel afgesteld
-Achterste stuk uitlaat (op de grond met krik vervangen, geen aanrader..). Hiermee was ook direct een rammel in de tunnel onder de auto waar de uitlaat in hing opgelost.
-Achterste beugel van de uitlaat twee weken later gelast
-Eindstuk vervangen ivm het diesel eindstuk dat op de oude demper zat en onderweg zomaar verdwenen was.
-Storing lambdasonde. Werd veroorzaakt door een vacuümslang die ik eerder vergeten was te vervangen. Uit voorzorg ook de lambdasonde vervangen.
-Sigaretten aansteker/12v aansluiting
-Grille gewisseld voor een origineel exemplaar. Ik twijfel nog tussen een goede originele (verchroomd) of een die mat zwart is gespoten. Maar dan knap.
-TCV klep
-Dashcam geinstalleerd, Mini 0806
-Meegespoten handgrepen gemonteerd van een V70. In dezelfde kleur als de 850.
-Trekhaak gemonteerd
-Winterwielen gemonteerd
-Dop kvs reservoir (pas 10dkm oud en nu al gescheurd?!) schijnt een kwaal te zijn bij grijze doppen. Groene kunnen meer druk aan. Dus nu een groene dop gemonteerd.
-Accu vervangen van een 60Ah exemplaar voor een 95Ah exemplaar. Hopend dat de dynamo het aan kan. Dit was toevallig de enige die de garage had staan, past net.
-Auto gechipt door Schutten Tuning in Haaksbergen.

Al met al nog een flinke lijst waarbij ik moet toegeven dat er meer werk in zit dan ik vooraf had verwacht. Zo zijn er ook nog steeds dingen die ik mis vanuit de Mercedes die ik eerst reed. De elektrische stoel en stuur verstelling, navigatie, de draaicirkel, geen piepjes en kraakjes, maar goed.. die lekkere 5 cilinder roffel en de gigantische schop in je rug wanneer je gas geeft. Die krijg je bij zo'n Mercedes C200K niet!

De volgende keer denk ik dus nog wel iets langer na voordat ik een auto koop die 5 maanden stil heeft gestaan in de buitenlucht. Het is dat ik de auto voor woon-werk verkeer niet nodig heb, anders had het leuke er wel af geweest.

Ik verbaas me nog steeds hoe comfortabel de auto kan zijn op lange stukken. Ondanks dat het een 5-bak betreft is de auto relatief stil op de snelweg. Bij 130 rijdt de auto eigenlijk nét lekker. De motor is amper hoorbaar, maar wanneer je gas geeft wordt je direct afgeschoten.

Omdat de auto een grotere turbo had dan origineel i.c.m. een 3"uitlaat heb ik afgelopen maand een afspraak gemaakt met Schutten Tuning uit Haaksbergen. Een specialist in het tunen van oude Volvo's, en dan in het speciaal de 850. Eenmaal aangekomen is daar eerst de welbekende "stage 0" gecontroleerd. Nadat deze op het oog goed bevonden was zijn we een stuk gaan rijden met de computer aan de wagen.
Tijdens het rijden viel direct op dat de waarden die uit de meting van de uitlaatgassen kwam niet juist was. Oorzaak? Een kapotte TCV (Turbo Control Valve). Nadat deze vervangen was liep de auto een stuk mooier en pakte het vermogen een stuk beter op. Daarna is de auto op maat afgesteld. Zo zijn er een aantal verschillende set-ups getest en heb ik uiteindelijk zelf kunnen kiezen voor de manier van vermogens opbouw die me het best beviel.

Het resultaat? Een beest van een auto! Wanneer het goed nat is en ik schakel van 5 naar 4 is het mogelijk dat de wielen doorslaan. Schakel je terug naar de 3e versnelling is het met nat weer gegarandeerd dat de wielen doorslaan.. TCS werkt helaas op deze oude volvo's hopeloos slecht. Het is dus gewenst het gaspedaal met slechte weersomstandigheden met beleid te bedienen.

De auto is niet op de testbank geweest. Geschat vermogen volgens Schutten, minimaal 287pk op euro 95. Dit was het resultaat van een zelfde auto met dezelfde turbo, uitlaat, en overige setup op de testbank.
Wanneer ik 98 of 102 had getankt had de auto nog iets extremer afgesteld kunnen worden. Omdat alles na 20 jaar en misschien wel bijna 3 ton km's nog wel heel moet blijven heb ik gekozen dit niet te doen.

In het vorige stuk schreef ik dat de auto al eens getuned was door rica, het beloofde vermogen daar was 300pk. Echter blijkt dit in de praktijk een stuk minder te zijn. De auto voelt nu stukken sneller aan dan dat hij deed.

Het verbruik lijkt gedaald te zijn. De boordcomputer geeft bij vaste snelheden op de cruisecontrol ruim een liter minder per 100km dan voorheen. Gemiddeld verbruik op dit moment 1/9-1/10 ondanks de vele kilometers binnen de stad.

Wat er nog moet gebeuren:
-Stoelverwarming bestuurderskant repareren.
-Piepjes/kraakjes achter het stuur in het dashboard
-Op advies van Schutten, nieuwe bougies origineel volvo
-Nieuwe pijlstok incl. pijlstokhouder. De oude kan de carterdruk niet meer aan. Pijlstokhouder is ook licht beschadigd waardoor de pasvorm niet meer optimaal is. Hoe dit mogelijk is? geen idee..
-Twee nieuwe banden om de 18" zomer velgen
-Uitlijnen

Zijn de 850's dus echt zo onverslijtbaar als wordt beweerd? Ik denk dat er een kern van waarheid in zit. Het blijft een wagen van meer dan 20 jaar oud. Dan zijn er nu eenmaal dingen die verslijten.
Echter denk ik wel dat wanneer je de kwaliteit vergelijkt met andere vergelijkbare wagens met het zelfde vermogen uit dezelfde tijd (jaren 90) voor dezelfde prijs (+-5k) BMW 540, Mercedes E420, etc. je met de 850 helemaal niet verkeerd uit bent.

Met de 5 cilinder turbo is de auto relatief zuinig tov de Duitse 8 cilinders. Volvo onderdelen kosten ook niet de wereld en waar je bij oude BMW 8 cilinders vaak last hebt van motorproblemen (bron; aankoopadvies autoblog) en bij Mercedes een las apparaat bij de auto dient aan te schaffen durf ik nog niet eens te kijken naar de wegenbelasting en verzekeringspremies die je voor dergelijke wagens meer zou moeten betalen.

Mochten er nog lezers zijn met tips voor een auto met een fun factor en comfort niveau dat minimaal net zo hoog is voor het zelfde budget hoor ik het natuurlijk graag. Tot die tijd blijf ik lekker door roffelen!

Verkocht!

  • 264.000 km

Niet vrijwillig.. maar door het aanbod van een leasewagen en een geschat kilometrage van 50dkm per jaar toch een verstandige keuze moeten maken.

Verkoop van de wagen ging nog niet zonder moeite. Waar deze auto technisch zo goed als perfect was had hij aan de buitenkant na 3 ton de nodige beschadigingen. Ook had ik de auto vlak voor verkoop uitgeleend, en terug gekregen met flinke lakschade op de bumper. Dit hielp bepaald niet mee..

Ik heb er een erg fijne wagen aan gehad! Het model kent zo zijn gebreken, maar na zo'n km stand en het hoge vermogen is dat niet vreemd.

Op dit alweer bijna 10dkm afgelegd in een toyota CHR. Afzien is het niet, maar het vermogen, geluid, zitcomfort en de hydraulische stuurbekrachtiging worden gemist!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.