Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury (1996)

autoreview

Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury (1996)

Signalement

Uitvoering850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf275.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wat een geweldige machine is dit! Jammer dat we zover van Duitsland wonen...

Ik was eigenlijk op zoek naar een 850 2.5 20V maar kwam deze T-5 tegen. 226pk en 300Nm bij 2000 toeren. Lekker soepel en altijd vermogen. Je moet wel oppassen om niet continu (te) snel te willen rijden. Het comfort is zodanig dat je ook heel rustig kunt rijden. Op de snelweg met een gangetje van 140 km/u hoor je bijna niets. Door de Turbo is deze motor stiller dan de andere 850 varianten. Windgeruis treedt bijna niet binnen en ook rijgeluiden zijn hem vreemd. De heerlijke 5-cilinder roffel is wel lekker hoorbaar als je doortrekt naar een hoger toerental.

De auto heeft het zgn. Luxury-line pakket en diverse opties af-fabriek:

- Nivomat (automatische niveauregeling achter)
- Electrische ramen voor & achter
- Electrische en verwarmbare buitenspiegels
- Verwarmde voorstoelen
- Half leer / half stof interieur
- TRACS (traction control)
- ECC (climate control links en rechts apart instelbaar)
- Cruise control
- Uitgebreide boardcomputer
- Volvo Guard II (alarm) + afstandsbediening
- Bekerhouders in armsteun (voor)
- Radio-CD met Volvo 8-speakersysteem
- Dakrails
- 16inch Columba velgen (standaard op deze T-5)
- Mistlampen voor

De auto is zeker niet goedkoop in brandstofgebruik. De boardcomputer geeft een gemiddeld verbuik van 12 liter per 100 km. 1 op 8 dus. Deze berekening klopt volledig na het vullen vna de tank (73 ltr. inhoud). Dit verbruik is bij een mix van korte stukken / 80 km. wegen / snelweg. Behoorlijk verbruik dus maar dit wist ik toen ik ’m kocht. Overgens verbruikt een 2.5 20V (170pk) ongeveer evenveel.

Ik heb de auto nu een paar weken en zal zsm een update schrijven.


*** UPDATE 25-12-2006 ***

De laatste tank benzine veel meer kortere stukken gereden en niet zoveel snelweg. Het verbruik gaat dan behoorlijk omhoog (zoals te verwachten). De boardcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 16,5 liter per 100 km. Ongeveer 1 op 6 dus....aantal sterren voor kosten toch maar iets naar beneden bijgesteld :-)

De Volvo rijdt als een speer. Heb nu het vermogen een paar keer uitgeprobeerd en daar raak je aan verslaafd. Wat een snelheid en trekkracht! Wel heb ik gemerkt dat hij bij vol vermogen iets meer tractie zou kunnen gebruiken, de voorwielen slippen dan soms even (leuk voor je bandenprofiel...). Gelukkig kun je ’m toch ook lekker rustig rijden en dan valt vooral de grote rust aan boord op. Heerlijke stoelen, precies goed voor mijn postuur. Comfort dus een sterretje hoger gewaardeerd.

Ik heb het gevoel dat de remschijven voor over niet al te lange tijd aan vervanging toe zijn. Bij hogere snelheid en redelijk hard remmen voel en hoor je ze een beetje ’schuren’. Overigens remt de Volvo wel goed. De remschijven zijn aan de randen geroest (op de kopse kant) en de schijven zijn wel wat aan de dunne kant (ongeveer 24 mm) maar nog voldoende voor APK.

UPDATE 30-05-2007
De Volvo is alweer verkocht.

PROBLEMEN

-Rolhoes bagageruimte rolt niet op (was bekend bij aankoop). Ander systeem gekocht: een vaste hoedenplank, soort harmonika. Dit is veel degelijker en mooier. Wel iets minder handig bij vervoeren van meerdere spullen maar daar hebben we gelukkig nog een andere auto voor.
-Lampje schakelaar stoelverwarming links werkt niet. Verholpen.
-Remschijven voorzijde zitten eraan te komen.
-ABS en Traction Control lamoje branden af en toe na starten. Blijkt in de electronica van het startslot te zitten. Reparatie volgens Volvo dealer kost ongeveer 100 euro.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.