Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1995)

autoreview

Volvo 850
Volvo 850Volvo 850 EstateVolvo 850 EstateVolvo 850 EstateVolvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850 - interieur

Signalement

Uitvoering850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf315.000 km
KM-stand laatst329.000 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aderlating 850....

  • 323.000 km

Ondanks het feit dat ik de auto die ik bezat erg prettig vond (Een Mitsubishi Galant 2.5 v6 sedan), sprak de uitvoering me niet zo erg meer aan. Elke keer als we iets groter dan een boodschappenkratje wilde verplaatsen, waren we aangewezen op de toch niet zo stoere Opel Agila van de ouders van mijn vriendin. Daar heb ik natuurlijk geen eigen auto voor gekocht. Misschien tijd voor een ander type auto?

Welk model auto combineert betaalbaar, stoer, snel en toch praktisch beter dan Volvo met zijn enorme estates. Mijn keuze is gevallen op een 15 jaar oude 850 met een 2.3 turbomotor met slechts 315000 km op de teller. Deze auto stond in de buurt (Leiden Centrum) te koop. Hij voldeed aan mijn eisen: cruise control, zwarte kleur, handgeschakeld en lederen stoelen. Een trekhaak ontbrak er nog aan, maar ik vertrouwde erop deze er zelf wel onder te kunnen klussen.

De auto is van een schilder geweest. Dat merk je aan verfspatjes hier en daar. En de achterbak was tamelijk professioneel aan gort geholpen. Door honden en lekkende verfpotten. Maar dat was nog niet alles wat er op het eerste gezicht aan scheelde... Er lag wel eens een spatje olie onder (een Volvo die niet lekt staat zonder olie), hij luste bovendien zeker wel 'n liter olie per 2000 km. Airco moest gevuld worden (als deze niet voor die tijd
lekdicht gemaakt moest worden). Contactslot werkte niet. Achterklep bleef niet open staan. Afstandsbediening werkte niet meer, + startonderbreker-omleiding's knopje onder het stuur... Toch wel 'n hoop gedoe.

Auto had ook goede punten: 4 zichtbaar nieuwe banden rondom, nieuwe distributieriem, buitenkant keurig in orde... Zoveel zwarte 850's t5'en zijn er ook niet, dus toch maar een proefritje... Rijden ging als de brandweer. Wel een kleine trilling op de snelweg. Uitlijning was ook nog wel noodzakelijk... Toch nog 3000 euro voor betaald.... Maar
wel 'n snelle estate voor de deur...

Galant verkocht. Project 850 van start. Wat ik nu weet is dat alle waarschuwingen ('neem 'n expert mee voordat je 'n auto koopt van een particulier') opgaat, vóóral bij 'n Volvo 850. Er kan met deze auto veel misgaan, en dat heb ik in levende lijven mogen meemaken.

Eerst maar even beginnen met de hobbel. Naar de profile. balanceren die hap. € 67,-. Valt mee. Probleem opgelost.

Oja je zou zomaar die uitlijning vergeten. Nu kan dat ook wel bij de kwikfit bij mij om de hoek. € 42,-. Scheelt scheve bandenslijtage en je hoeft niet meer als een idioot naar links te sturen.

Ik de snelweg op, beetje stieren en opeens rook onder de motorkap vandaan. Jammer is dat altijd. Natuurlijk de radiateur: nieuwe erin. Garage waar ik deze reparatie liet uitvoeren wist niet dat je het aircosysteem intact kon laten bij het vervangen van de radiateur. Nieuwe radiateur plus arbeid: lekkere aftikker van € 470,-. Hiervoor is dan wel de airco afgevuld meteen.

Ojah, die olielekkage. Da's ook niet zo charmant. Aanpakken die hap: naar Van der Kwaak in Rijnsburg. Bij de turbo twee keerringen vervangen en een oliekoeler had nog wat lekkage. Opgeteld € 345,- euro. Maar droog is ie nu (en dat voor een Volvo!)

Achterbak is gewoon het voordeel van een Estate. Tenzij deze niet open blijft staan. Op marktplaats voor 56 euro twee schitterende gasveren gekocht en er zelf inklust. Een vriend kwam nog even helpen.

Ik kwam erachter dat je bij hard op het gas (bij een echt lekker warme motor) een beetje hortend en stotend snelheid vergaarde. Irritant. Eerst maar de bougies vervangen was de tip van menigeen. Dit was de oplossing. € 40,- voor 5 stuks.

Rammel rechtsvoor. Draagarm gerepareerd / vervangen voor € 140,-.

Dan die vreselijke achterbak. Die auto rook naar verf en hond: er zat een gat in de bodemplaat die ook gewoon niet origineel meer was. Ik ben naar de sloop geweest voor onderdelen, en alles waar ook maar enigszins verf of stank aan zat. 30 Euro aan platen bij de sloop gehaald en gemonteerd. Daar is ie lekker van opgeknapt. Nu een half jaar later is alle stank definitief verdwenen...

Oja, olieverbruik. Wel vervelend als je vaak moet oliepeilen, en nog vervelender als je ook vaak moet vullen. De turbo wordt in deze vaak als eerste verdachte aangerekend. Een nieuwe turbo is een prijzige jongen. European tuning in Moergestel heeft hier het meeste verstand van. Zij constateerde speling op 't asje. Deze zouden ze dan maar even aanpakken. Kost minstens 1000 euro met arbeid erbij.

Zij constateerde ook dat de carterventilatie verstopt zat. Dit zou sowieso olielekkage tot gevolg gaan hebben, dus ook die nog even aangepakt voor € 350,-. Verder geen verschil van gemerkt, maar ik vertrouw erop dat het heeft geholpen.

Toch was het olieverbruik nog steeds wat aan de forse kant. Ook merkte ik een blauwe pluim op na een poosje stationair gedraaid te hebben... Klepsteelrubbers is dan het probleem, vooral als je zeker bent dat de turbo nieuw is. In Moergestel bij European Tuning kunnen ze dit fixen zonder dat de kop eraf hoeft, dus daarheen en fixen die hap.

Nadat de turbo vervangen was, ging mijn toerental stationair omhoog. Lamdasonde / motorstoring lampje ging ook aan. Vreemd. Misschien is er een vacuumlek ontstaan was de conculsie van European Tuning, hebben dit keurig opgelost toen de auto voor de klepsteelrubbers gerepareerd werd.

Soms had de auto nog wat stotteringen bij stevig doortrekken: misfires had men geconcludeerd. Nieuwe rotor plus verdelerkap om ook dit op te lossen. Totale kosten, met vacuumlek en reparatie klepsteelrubbers: € 736 euro.

Logo's die op de auto zaten eraf gehaald. Niemand hoeft te weten dat 't een Volvo 850 is.

Airco was ondertussen ook weer leeg. Naar de aircospecialist. De klassieke 'productiefout-achtige' verdamper lek in het dashboard. Gebeurt wel eens vaker. Nee, het gebeurt altijd alleen wanneer is de vraag. Absoluut vòòrdat je de 200000 km gehaald hebt met de auto. Vervangen is een klus. Voor € 750,- gerepareerd. Speling op de aircocompressor of pomp is hiermee ook meteen aangepakt. Airco weer ijskoud.

We moesten op vakantie, met vrouw kind en vouwwagen. Alleen nog geen trekhaak. Voor € 185,- een nieuwe trekhaak op de auto gemonteerd. Werkt prima!

Rammel onder de auto. Stabilisatorstang deze keer. Schijnt ook wel vaker voor te komen. € 200,- voor een nieuwe gemonteerd en wel.

Auto begint hiermee weer behoorlijk bedrijfszeker te worden. De teller staat ondertussen op 323.000 km en ik heb het idee dat ie met de onderhoudsslag met terugwerkende kracht de 500.000 wel moet halen. Wat ik nog van plan ben te doen:

Afstandbediening + startonderbreker combinatie aanpakken. Beide AB's werken niet, zit waarschijnlijk in de auto.
Voor + achterremmen (klauwen, blokken en schijven) Origineel.
ABS + Tracs controller nakijken (moet hiervoor ook nog de ontwortelde lampjes in het dashboard terugplaatsen).
Stoelverwarming werkt niet. Het is nu nog geen winter, dus geen prioriteit.
Kentekenplaat aan de voorkant mag wel een gestreken worden. Plan is om deze te vervangen voor platen met opliggende
letters.

Eerst maar weer even wat geld sparen. Ik ben te laf om de bedragen bij elkaar op te tellen... Al met al absoluut geen slechte auto, maar absoluut afhankelijk van goed onderhoud. Wel vind ik dat er een paar zaken beter bedacht hadden mogen zijn. De remklauwen, stabilisatorstangen, airco verdampers, achterklepveren en abscontrollers zijn veel gehoorde begrippen bij lezen op internet.

Auto heeft een enorme achterban fans weten te creëren. Hobbyisten, jongeren en zakenmensen rijden de auto's voorbij de 500.000 op gas of met een turbo, allemaal geen probleem. Ik als jongere hobbyist rijd als 'n koning in deze oerdegelijke gezinsauto.

Project afgerond...

  • 329.000 km

Eindelijk heb ik mijn projectje afgerond. De remmen heb ik samen met een vriend annex liefhebber keurig opgeknapt. Dit had hij bij zijn eigen 850 ook al voor elkaar. Remmen doet ie zonder trillen. De klauwen zijn gangbaar gemaakt, stofkappen vervangen, en de schijven en blokken voor en achter vervangen.

De ABS Tracs computer heb ik op een vrije zondag opengehaald, opnieuw doorgesoldeerd en weer teruggeplaatst. Hiervoor moest ik ook nog de lampjes die door de vorige eigenaar verwijderd waren terugplaatsen. Dit was een heidenskarwei, het hele dashboard opengehaald. Bij het terugplaatsen waren er meteen enkele andere lampjes defect gegaan. Nadat ik het defecte lampje vervangen had, was deze vele malen feller dan de overige lampjes. De lampjes zijn bijna gratis, dus ik heb de andere lampjes ook meteen maar even vervangen.

Ook is de stoelverwarming hersteld. Er waren draadjes losgeschoten.

Bij een tripje naar Praag heeft de motor flink aan het gezet. Ter hoogte van nurnberg kon de auto niet lekker meer dooraccellereren. Eerder was al geadviseerd om nieuwe bougiekabels aan te sluiten. Dit heb ik gedaan ondertussen, en geen problemen meer mogen ondervinden.

Voor de APK moest er nog een koplamp worden vervangen, omdat het lichtbeeld niet meer in orde was.

Verder in 5000km geen gekkigheid mogen ondervinden. Hopen dat ie voorlopig heerlijk doorrolt, want er zit ondertussen goed geld in de auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.