Volvo 740 GLE Estate (1988)

autoreview

Volvo 740 GLE Estate (1988)

Signalement

Uitvoering740 GLE Estate
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf262.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na dat ik een eigen bedrijf was begonnen in 2003 en wel eens af wilde van de lastige constructie auto op privé en dan kilometers schrijven besloot ik een auto aan te schaffen die ouder was dan 15 jaar, vanwege de bijtellingsregeling over de dagwaarde i.p.v. de nieuwwaarde. Het moest weer een Zweed worden en daar ik bij Saab niet kon vinden wat ik zocht (heel grote station) kwam ik terecht bij Volvo. Na in enkele 740’s te hebben gereden was ik overtuigd, alleen nu nog een exemplaar vinden met automaat (absolute must om echt van deze cruiseschepen te genieten) en airco. Op speurders.nl vond ik een antraacietgrijze Volvo 740GLE estate in Amerikaanse uitvoering met rood leer, ik was in eerste instantie niet razend enthousiast over deze kleurstelling, maaar na te hebben gereden was ik en de auto verkocht. Het heerlijke comfortabele weggedrag waarbij elk hobbeltje wordt gladgestreken, de luxe brede zetels waar je nooit moe in wordt, prachtige zware motorgeluid wat absoluut niet hinderlijk is en de gigantische motorkap die je nog helemaal kunt zien. Wat een verademing bij de plastic autootjes van vandaag de dag met motortjes die klinken als een hinderlijke mug en keiharde stoelen + dito vering. Nee, dan deze Volvo’s, dit zijn nog echte auto’s voor mensen die willen touren en genieten wanneer ze over de route national door Frankrijk naar het zuiden rijden. Laat al die spijkerharde bakken maar over de Autobahn suizen, wij willen genieten.

PROBLEMEN

Problemen zijn er natuurlijk ook geweest, maar niet veel. Na een gasinstallatie te hebben ingebouwd en wat spuitwerk aan motorkap en dak zijn er een paar kleine olielekkages geweest, een defecte uitlaat, probleempje aan de startmotor. Slechts één vervelend probleem hebben we gehad, helaas tijdens een vakantie in Frankrijk, het (volgens mij) enige stukje elektronica wat er in deze auto zit ging stuk. Een regeleenheidje zo groot als een luciferdoosje deed niet meer met als gevolg inhouden, niet meer willen starten, dan na enige tijd wachten weer gewoon functioneren, tot het helemaal ophield en de auto niet verder meer wilde. In Dijon is het gerepareerd voor meer dan 500 euro. Maar dat is dan werkelijk ook het enige dure probleem wat we gehad hebben. Voor de rest normaal onderhoud, olie, kleppen stellen etc.
Ik heb de auto destijds in 2005 van een particulier gekocht voor 1500 euro, de gasinstallatie kostte ook 1500 euro, spuitwerk a 1000 euro, en dan hoor je soms nog mensen zeggen: wat een hoop geld geef je uit aan zo’n oude auto. Domme onzin natuurlijk, zelf kopen ze voor 20.000 euro een nieuwe auto (’zilver’grijze muis) om die na 3 jaar weer in te ruilen om dan te constateren dat ze 10.000 euro zijn kwijtgeraakt. Hun vaste commentaar: ja, maar ik moet een auto hebben waar ik op kan vertrouwen. Nou, ik als ondernemer ook, maar van de afschrijving die ik in de zak houdt kan ik gemakkelijk die enkele keer dat de auto naar de garage moet een auto huren en aan reparatiekosten kom ik ook nog lang niet aan die 10.000 euro, en deze is betaald en niet van de bank. Maar goed als mensen denken status te verwerven bij de buren met een saaie eenheidsworst moeten ze dat vooral doen. Ik ben erg blij met mijn Volvo. Nog even voor de mensen die een dergelijke Volvo overwegen, koop eentje met de bekende 2.3 motor, de 760 is aanzienlijk duurder in onderhoud en kent meer storingen (Renault motor), ik heb er zo eentje voor mijn vrouw gekocht. Deze functioneert momenteel prima maar was vooral in het begin een zorgenkindje, ook de kosten voor een onderhoudsbeurt zijn voor een 6 cilinder aanzienlijk hoger.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens