Volvo 740 GL Turbo Diesel Estate (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 740 GL Turbo Diesel Estate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 266.499 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Veiligheid
Ik ben natuurlijk hopeloos ouderwets, maar toen ik de Volvo nog niet had, was ik al wel getrouwd. Toen ik me moest beraden op het merk en type auto, had ik gelijk het beeld van een stationwagen vanwege de veelzijdigheid. Verder wilde ik een diesel omdat ik meer dan 25.000 km per jaar rijd. Het beeld zou niet compleet zijn geweest, als ik in mijn fantasie mijn vrouw niet met een berg koters op de achterbank zag. Die kinderen zijn voorlopig nog een droom, maar mijn vrouw geef ik telkens met veel plezier de auto mee, omdat ik dan de meeste garantie heb, dat ze ook weer heelhuids terugkomt.
Uitstraling
Misschien stel ik het wel een beetje zwart-wit, maar ooit wel eens twee jonge gasten met honkbalpetjes achterstevoren in een Volvo 740 zien zitten? Ik niet. Wel eens een keihard dreunende bas uit een Volvo 740 horen komen? Ik niet. Wel eens een stel mannen uit een Volvo 740 zien stappen, dat je gelijk dacht: ’dat is penoze!’ Ik niet.
Ik heb geen 740 omdat ik de blits wil maken op de boulevard van Scheveningen. Ik droom eerder van -tig kinderzitjes op de achterbank. Of van twee kalven van honden in de achterbak, netjes gescheiden van de passagiers d.m.v. een echt Volvo-hondenrek. Ik vind het heerlijk om samen met mijn vrouw in de auto te stappen om een stukje te gaan rijden, om vervolgens ergens tegen de Franse grens te belanden en heerlijk fris en fit uit de auto te stappen voor een bakkie.
Prijs
Ben en blijf een Ollander. Zoek op internet een goedkope stationwagon, en je komt op een Citroen BX, een Opel Astra, of een Volvo. In een Opel Astra wil ik niet dood gevonden worden. Een Citroen BX is echt de goedkoopste comfortabele stationwagen (volgens Citrofielen een Break) op de markt. Alleen moet ik voor mijn werk een betrouwbare auto hebben. Misschien is een BX wel reuze betrouwbaar. Toch wekken ze bij mij een heel andere indruk. Desalniettemin heb ik een zwak voor de Citroen BX en haar berijders. Ach...
Betrouwbaarheid
In het verleden heb ik twee zomerseizoenen op de ANWB Alarmcentrale gewerkt. Voor mij reden genoeg om nooit een Opel Sintra, een Chevrolet Transport, of een Chrysler Voyager te kopen. Vooral de eerste. Als ik ooit een Opeldealer hoor zeggen dat hij Italiaanse auto´s schuwt vanwege de betrouwbaarheid, dan zal ik hem vragen hoelang de Sintra in het leveringsprogramma heeft gezeten, en waarom het zo kort duurde. Volvo scoort overigens in betrouwbaarheidstests lang niet zo goed als bijvoorbeeld een Toyota. In het jaar dat mijn Volvo gemaakt werd, was de Mitsubishi Colt de lieveling van de Duitse TUV.
Beschikbaarheid onderdelen
Zolang er nog mensen zijn die zonder blikken of blozen een 780 (een prachtige creatie van de Italiaanse ontwerper Bertone) slopen, zullen er onderdelen te kust en te keur zijn voor mijn 745. Het is zelfs zo, dat ik op dit moment nog twijfel tussen zes (!) types Volvovelgen, n.l. de Aries, de Nova, de Omega, de (excuses aan de puristen) Pegasus, de Rigel, of de Sirius. Er zullen op korte termijn een aantal types afvallen. Ik wil alleen de velgen overhouden, die in 1989 geleverd werden.
PROBLEMEN
Ik heb de motor moeten vervangen. Helaas heb ik mezelf laten bedotten toen ik de auto kocht. Een 740 rijd echter zo lekker, dat ik het idee had dat de motor gewoon wat traag was. De motor was echter zo afgesteld, dat de wolken achter de auto niet teveel zouden opvallen. Desalniettemin heb ik de eerste 11.000 km met een kapotte koppakking rondgereden. Laat een andere auto dat maar nadoen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.