Volvo 740 GL 2.3 Estate (1990)

autoreview

Volvo 740 GL 2.3 Estate (1990)

Signalement

Uitvoering740 GL 2.3 Estate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ten opzichte van mijn vorige auto (740 sedan) heb ik er een vracht aan laadruimte bij met deze estate. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar. Een volwassen fiets laad je zonder problemen in, waarna de achterklep gewoon dicht kan. Door het hoekige ontwerp heb je met deze estate daadwerkelijk veel praktische laadruimte tot je beschikking. Mijn auto heeft een 60 liter lpg installatie, welke is weggewerkt in de ruimte waar het reservewiel normaal gesproken ligt.
Ten opzichte van mijn vorige auto moet ik helaas elektrische ramen ontberen. Ook moet ik nu zelf schakelen. Daarentegen heb ik dan wel weer de beschikking over een dakraam, dat vreemd genoeg electrisch bedienbaar is. Naar keuze kan dit dakraam in ventilatiestand, of het kan geheel open. Verdere opties zijn de voor deze Volvo’s standaard aanwezige stoelverwarming, en daarnaast een toerenteller, lichtmetalen ’Draco’-velgen, dakrails, en wis/was installatie achter.
Rijden is na enige gewenning een genot. De 8-kleps 2.3 liter houdt niet zo van hoge toeren, maar het lekkerst rijdt de auto ook bij lage toeren en een rustige rijstijl. Vanaf 1500 toeren heb je al voldoende trekkracht tot je beschikking, en vanaf ca. 2500 toeren heb je de beschikking over maximale trekkracht. De wegligging is verrassend goed, en het comfort is geweldig. Dat comfort is overigens voor een belangrijk deel te danken aan de heerlijke, goedzittende stoelen.
Echt vlot en snel is de Volvo uiteraard niet, maar als het moet kom je behoorlijk vlot van je plaats.
Een kampioen in zuinigheid is de Volvo uiteraard ook niet, maar op lpg rijdt ik gemiddeld een keurige 1:8. Daarmee kom ik met deze 60 liter installatie (waarvan 80% dus 48 liter netto) dus ruim 350 km ver op een volle tank.
De kosten zijn -verrassend genoeg misschien- relatief laag te houden. Sommige verzekeringsmaatschappijen verzekeren deze toekomstige klassieker nu reeds als klassieker. Onderhoud en reparaties (voor zover nodig) zijn gemakkelijk zelf uit te voeren als je enigszins iets afweet van de techniek. En het omslagpunt voor lpg (geen G3!) ligt bij deze auto reeds rond de 8000 km per jaar.

UPDATE
Inmiddels ruim 307.000 km op de teller. De auto bevalt nog steeds erg goed, rijdt prima en heeft zijn betrouwbaarheid alweer ruimschoots bewezen. Weer of geen weer, deze auto start en rijdt altijd. Het opnieuw (laten) afstellen van de lpg-installatie, goede bougiekabels, een nieuwe thermostaat heeft geresulteerd in een gemiddeld verbruik dat rond de 1:8,5 ligt. Met rustige en constante snelwegritten zonder al teveel oponthoud haal ik zelfs tegen de 1:10!
En nog altijd oog je met deze inmiddels ruim 17 jaar oude ’baksteen’ bewondering: de auto ziet er voor zijn leeftijd gewoon goed uit, is ruim, en een praktischer auto bestaat bijna niet. En er sluipt nu een verschijnsel in waar meer 740-rijders last van hebben: je gaat ’m steeds mooier vinden...

UPDATE
Inmiddeld 313.500 km op de teller. Een kleine 1000 km terug heeft de koppeling het begeven, maar dat mag best na een dikke 312.000 kilometer ervaring. Drukgroep, lager, gaffel en koppelingsplaat zijn vervangen en de Volvo rijdt weer als vanouds. Verder alleen wat uitgedroogde vacuumslangetjes vervangen (a € 2,- de meter), voornamelijk preventief. De Volvo heeft zich ook als zeer aangename vakantie-auto bewezen, ook in de woestere bergachtige gedeelten van de Belgische Ardennen is het ontspannen rijden geblazen, zelfs met je complete vakantie-uitrusting in de laadruimte. Voldoende trekkracht en vermogen aanwezig om de Volvo met gemak hellingen van tot 13% te laten nemen.

UPDATE
Kilometerstand 315.500. Zonder problemen door de APK. Enige dagen daarvoor wel handremkabel vervangen, rubbers stabilisatorstang voor vervangen, en nieuwe torsiestaafjes gemonteerd. Dat stuurt weer een stukje strakker! Adviespunten bij de APK: remslangen voor en één fuseekogel.
Voor de rest nog altijd zeer tevreden met mijn comfortabele en betrouwbare Volvo.

UPDATE
Kilometerstand 321.000. Intussen de fuseekogel linksvoor (was een APK aandachtspunt) en remslangen vernieuwd.

PROBLEMEN

Kapot tussenaslager aandrijfas zorgde voor trillingen tijdens het rijden. Is vervangen.
Kleine olielekkage aan voorste krukaskeerring en bij de pakking van het aluminium huis waar de keerring achter zit.
Verder alleen (preventief) onderhoud gepleegd.

UPDATE
met 306.000 km is een koelslang vervangen, en de thermostaat is (preventief) vervangen.

UPDATE
Met ca 312.500 km is de koppelingsplaat, drukgroep, gaffel en lager vervangen.
Vacuumslangetjes preventief vervangen.

UPDATE
Met 315.500 km is handremkabel vervangen, rubbers stabilisatorstang vervangen, torsiestaafjes voor vervangen. Tevens verdelerkap schoongemaakt en BDP-sensor preventief vervangen.

UPDATE
Met 321.000 km is fuseekogel linksvoor vervangen, remslangen voor vernieuwd, luchtfilter vernieuwd en de aansluiting uitlaatspruitstuk - downpipe vastgezet (deze was losgetrild). Enkel normaal onderhoud dus! Een minpuntje: de koppeling (met 312.500 km vervangen) is vermoedelijk niet origineel van Volvo. Op zich niet erg, maar volgens velen van mindere kwaliteit. Dat manifesteert zich nu in een iets ’stuiterende’ manier van optrekken vanuit stilstand. Het vergt flink wat concentratie en een optimale dosering van het koppelingspedaal om optrekken geheel soepel te laten verlopen. Niet rampzalig, wel lichtelijk irritant.

UPDATE
Met 328.000 km een klein stukje ingelast aan de passagierszijde op de bodemplaat. Geen afkeurpunt, maar preventief verstandig om te doen. Afgewerkt met donkergrijze Hammerite, en er is praktisch niks meer van te zien.
Verder is het wiellager linksvoor vervangen. Deze was te horen in flauwe bochten naar rechts. Gewoon vervangen door een gebruikt exemplaar en hij kan er weer tegen.
De accu was aan vernieuwing toe, deze heb ik ook vervangen. De lage boordspanning was al langer merkbaar door de achterruitenwisser, die erg langzaam ging. Bovendien kreeg ik een foutmelding bij rijden op benzine, en ging de motor stationair ’zagen’ (heel snel heen en weer tussen 500 en 1500 toeren per minuut). Na vervanging van de accu is de computer gereset en is de foutmelding weggebleven. Overmorgen rijden we er mee naar Frankrijk toe (900 km), en ik heb er alle vertrouwen in dat de 740 ons daar comfortabel en zonder problemen brengt.
Overigens heeft de 740 me nog versteld doen staan, door het slepen van mijn ruim 3000 kg zware camper (oude Commer uit 1973), die vanwege een gebroken steekas niet meer zelf kon rijden. Vrijwel zonder moeite is dit gevaarte tot voor de deur gesleept, waar de reparatie van de steekas gemakkelijker uitgevoerd kon worden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.