Volvo 480 ES GT-Turbo (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 480 ES GT-Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 205.000 km |
KM-stand laatst | 225.000 km |
Eerste autoliefde
- 225.000 km
Na iets meer dan een jaar deze auto in bezit te hebben vond ik het wel tijd voor een review. Nadat mijn Daihatsu Applause het had begeven, was ik opzoek naar iets anders. Ik was best tevreden over de daihatsu, maar mijn volgende auto mocht wel iets meer comfort hebben.
Ik was toen nog student en ik was dus op zoek naar een auto die goedkoop, licht, betouwbaar, zuinig en aardig snel was. Het budget was ongeveer 1250 euro. Ik had een al een zwak voor de 480, die een klasgenoot van me had. Hij voldeed niet aan alle eisen(niet zo zuinig) maar ik vond het wel iets aparts wat binnen het budget viel. Het moest wel een turbo worden. Na een 480 Turbo te hebben bekeken die de bekende gebreken had van dit model, kwam ik bij deze 480 GT Turbo terecht in de kleur flame red metallic. Toen ik de auto zag was ik meteen verkocht. De verkoper wilde hem liever niet verkopen aan jonge mensen die hem af zouden trappen. Toen ik hem beloofde dat ik er zuinig op zou zijn en hem zoveel mogelijk origineel zou houden, was de deal zo gesloten.
Comfort en rijeigenschappen
- 225.000 km
Vanaf begin af aan was ik verbaasd wat voor comfort deze auto te bieden heeft. De stoelen zitten heel goed en het is een heerlijke auto om lange afstanden te "cruzen". Doordat deze 480 GT-line is, zijn alle opties van die tijd wel aanwezig. Enkele opties zijn: Lederen bekleding met stoelverwarming, uitgebreid infocentre, airco, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Verder is alles elektrisch zoals elektrische en verwarmde spiegels en is er een analoge volt, olie en turbodrukmeter aanwezig.
Ook over de rijeigenschappen ben ik zeer de spreken. Het onderstel is ontworpen door lotus en kan standaard 0,95G halen in de bochten. Na het monteren van een veerpootbrug en 40 mm verlaging is de auto nog moeilijker uit de bochten te krijgen.
Niet zo betrouwbaar voor een Volvo
- 225.000 km
Wat ook wel leuk is aan deze auto dat hij volledig van hollandse bodem is. De auto is ontworpen in door Volvo Cars in Helmond en gebouwd bij NedCar in Born.
Op het gebied van betrouwbaarheid vind ik hem tot nu toe tegenvallen. Volvo staat bekend om zijn degelijk- en betrouwbaarheid, maar mijn turbo heeft hem me al een aantal keer in de steek gelaten. Zou heb ik een keer stil gestaan door een kapotte startmotor en een kapotte vliegwielsensor. Verder heb ik al een keer een kapotte versnellingsbak gehad en is mijn huidige bak is ook niet in een geweldige staat. De bak is afkomstig van Renault, en misschien is dat wel de reden. Motorisch schijnt de 480 goed te zijn, hier heb ik ook nog geen problemen gehad
Hier een lijst van alle gebreken:
- Vliegwielsensor
- Versnellingsbak
- Startmotor
Wat is er nog meer vervangen:
- Koppeling (preventief, vervangen tijden vervangen versnellingsbak)
- Nokkenaskeringen (ook preventief)
- distrubutieriem
- Stuurkogels
- Draagarmrubbers
- Nieuwe schokdempers voor en achter
Nieuwe hobby
- 225.000 km
Ook al heeft mijn 480 me een aantal keer in de kou laten staan, door het uitelijk, de turbo, comfort en rijeigenschappen ben ik echt verliefd op de auto geworden. Door de eerste gebreken kwam ik terrecht op het volvo480forum en werd het daarna een hobby om met 480 te rijden en soms te sleuten.
Toen ik ging werken kreeg ik een auto van de zaak (Seat Leon TSI 2010) maar ik kon geen afscheid nemen van mijn 480, en dus deed ik dat ook niet. Omdat het niet meer mijn daily drive was, kan ik hem besparen van een groot aantal kilometers per jaar.
Verder heb ik er nog een hoop dingen aan me turbootje veranderd om hem nog wat leuker en sportiever te maken. Zo heb ik de originele turbolip, en de mistlampen gemonteerd, die er bij aankoop niet op zaten. Daarnaast heb ik 15 inch Vega velgen aangeschaft. Deze velgen zijn vrij zeldzaam maar was wel een originele optie. Ook heb ik een veerpootburg en een 40mm verlagingveren gemonteerd, wat de wegligging nog beter maakt.
Chiptuning
Verder kwam ik via het volvo 480 forum bij een adres terecht die andere software voor de ECU heeft ontwikkeld. Standaard is door volvo de turbodruk beperkt tot 0,6 á 0,7 bar, en 120 PK om de betrouwbaarheid te verbeteren. Het turboblok (ontwikkeld in samenwerking met porsche) heeft toch wel wat meer in zijn mars.
Na de gemodigiceerde ECU heeft mijn 480 turbo 0,9 tot 1 bar turbodruk en +/- 170 pk op de krukas. Standaard vond ik hem al aardig snel, maar na de upgrade gaat hij echt als een raket. Heb de acceleratietijd nog niet gemeten, maar 0-100 in 7,5 sec moet wel haalbaar zijn. Standaard krijgt hij qau prestaties 4 sterren, na de ECU uprade 5.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.