Volvo 480 ES 2.0i (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 480 ES 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 83.900 km |
KM-stand laatst | 124.000 km |
ERVARINGEN
- 124.000 km
Na het behalen van m’n rijbewijs in 2001 heb ik na enkele maanden een Nissan micra te hebben gereden m’n eerste zwarte volvo 480 turbo uit 1990 gekocht. De auto zag er goed uit alleen ik had nog te weinig kennis van de 480 om te weten dat modellen voor 1991 met het oude type spiegels niet de meest betouwbare auto’s waren vooral electronisch gezien. Na veel problemen heb ik deze auto verkocht en ben ik een ander merk gaan rijden. Al snel daarna begon het toch weer te kriebelen en kocht ik een schitterende 480 GT Turbo uit 1995, een geweldige auto waar ik nog steeds spijt van heb dat ie weg is... M’n vorige auto was een volvo S70 op LPG G3, ook geweldig comfortabel rijden en bovendien lekker goedkoop tanken! Echter in verband met de aankoop van een eigen huis in de nabijheid van m’n werk zou LPG niet echt rendabel meer zijn en begon het weer te kriebelen. Zodoende ben ik sinds 15-1-2007, 7 auto’s verder weer in bezit van m’n grote liefde een schitterende flame red metallic 480 ES uit 1995!
De volvo 480 algemeen:
In 1986 introduceerde volvo een spectaculaire sportcoupe, ontworpen en gebouwd in ons eigen Nederland. Na een ontwerpwedstrijd werd het Nederlands ontwerp van Rob Koch gekozen om daadwerkelijk de productie in te gaan, met als doel de Amerikaanse markt. Helaas is het zover nooit gekomen en sloeg het model niet aan bij de Amerikanen, ook de slechte economische omstandigheden zorgde er voor dat het model nooit in grote aantallen geproduceerd is. Ruim 80000 exemplaren zijn in bijna 10 jaar tijd van de band gelopen bij Nedcar in Born. Naar schatting rijden er nu in Nederland nog een kleine 2000 480’s.
Technische snufjes:
De 480 was z’n tijd ver vooruit met name voor wat betreft de electronica die aan boord aanwezig was. Standaard was de auto al voorzien van electrische ramen en spiegels, maar ook was er een hightec boardcomputer aanwezig waar allerlei nuttige informatie en waarschuwingen op te zien waren. Een zeer bijzonder instrument in de cockpit van de 480 daar deze is afgeleid van een F16 instrument! Verder waren er technische hoogstandjes (voor die tijd) aanwezig zoals: Portierslot verlichting, follow me home verlichting, automatisch sluitende ramen bij het op slot doen van de auto en nog veel meer leuke technsiche snufjes. Verder kenmerkte de auto zich door 4 stoelen in plaats van de gebruikelijke bank achterin. Ook was de 480 de eerste voorwiel aangedreven volvo.
M’n huidige 480:
Voor de aanschaf van de 480 ging een behoorlijke zoektocht van start, want iedere 480 liefhebber zoekt natuurlijk de mooiste, meest complete en niet te vergeten een technisch goede 480. Na m’n dagelijkse speurwerk van enkele weken verscheen er een 480 ES uit 1995 in m’n favoriete kleur flame red metallic op het internet, de garage gaf aan dat ie in zeer nette staat was maar ja, dat zeggen er meer en dat kan toch nog wel es tegenvallen. Toen was het zaak er zo spoedig mogelijk op af te gaan. Een in goede staat verkerende 480 staat namelijk slechts enkele dagen op internet en is verkocht voordat de garage de tijd gehad heeft om em te poetsen. Daar ik een reis van zo’n 2,5 uur achter de rug had had de dealer nog wel even tijd gehad om hem keurig gepoetst de showroom in te rijden. En wat in de advertentie stond bleek waar te zijn! Daar stond ie glimmend in keurig nette staat! Na een inspectie van zo’n drie kwartier was er 1 dingetje wat me niet beviel. Vele 480 rijders zullen het herkennen, lekkage via de achterlichten, maar goed dit is redelijk makkelijk te herstellen en met wat emmers water kun je zelf testen of het afkitten geslaagd is. Ik werd verliefd en na een proefrit van een klein kwartiertje heb ik besloten de auto te kopen. De 2 liter motor liep rustig en het schakelen ging uiterst soepel, doordat de auto nog geen 1000 kilo weegt is het ook een behoorlijk vlotte auto. Alle functies op de boardcomputer werkte prima. Ik voelde ik me al snel thuis in deze geweldige coupe. De lage instap was wel weer even wennen, maar gelukkig ben ik nog jong genoeg om mijzelf in de auto te latten vallen.
Met de aanschaf van een 480 koop je een geweldige toekomstige klassieker, een auto die uniek is en een geweldig stukje nederlandse historie.
Mocht je ook overwegen een 480 aan te schaffen? Kijk dan voor diverse tips en ervaringen van andere 480 rijders op www.volvo480register.nl.
PROBLEMEN
- 124.000 km
Tot nu toe zijn er weinig problemen behalve de eerder genoemde lekkage, echter als je weet hoe je dit moet oplosssen is het probleem zo verholpen. Verder zijn er wat lampjes vervangen wat bij een 480 soms nog best lastig is, je moet het alleen even weten. Wat me nog wel irriteert is een soort rammel/resonantie die ergens onder het stuur vandaan lijkt te komen.
01-10-2008 zelf wat dingetjes vervangen, centrale vergrendelings motor, gescheurd krantenbakje, nieuwe koplamp.
13-10-2008, APK en grote beurt zonder al te veel problemen, uitlaat is vervangen, 2 nieuwe banden nog steeds happy na 40000km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.