Volvo 480 ES 2.0i (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 480 ES 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De 480 is altijd een beetje gekke auto geweest. Ontwikkeld in een tijd dat Volvo toch niet bepaald bekend stond om zijn frivole auto’s. Sterker nog de de ontwerpen van Volvo uit de jaren tachtig moeten we maar snel vergeten... behalve dan deze opmerkelijke veschijning die we kennen onder de naam 480.
De 480 is een sportieve maar anderzijds ook heel bruikbare auto waar je met 4 personen prima kan plaats nemen. Met name de bestuurderspositie is ronduit riant, zeer goed verstelbaar en ook voor zeer lange mensen (zoals ik )geschikt. De bijrijdersstoel is wel aan de lage kant. Achterin zit je verrassend goed. Beter dan in onze Almera.
De rijeigenschappen zijn vooral bij lage snelheden niet helemaal super, maar als de vaart er eenmaal goed inzit is het allemaal dik voor mekaar. Al merk je natuurlijk wel dat de autoindustrie de laatste 20 jaar qua wegligging niet heeft stil gezeten.
De 480 heeft in Nederland niet zo’n beste naam (ik meen me zelfs te herinneren dat het AD de 480 ooit heeft uitgeroepen tot slechtste auto ooit). Dat was natuurlijk wat overdreven maar de eerste series waren inderdaad niet om naar huis te schrijven.
Met name de electronica en de roestpreventie waren erg slecht. Er werden een aantal nieuwe zaken toegepast die nog niet helemaal goed uitontwikkeld waren. Daarnaast zaten er in het ontwerp een aantal ontwerpfouten. Ik adviseer dan ook geen exemplaar aan te schaffen van voor 1991. De laatste serie uit 94/95 is echt behoorlijk goed en tamelijk probleemloos.
De algehele kwaliteit blijft toch achter bij de Zweedse examplaren. Vooral het kunststof in het interrieur komt allemaal wat goedkoop over en dat terwijl de prijzen er in die tijd niet om logen. Wel zit de auto vol opties die in die tijd nou niet bepaald staandard waren zoals cent. vergrendeling, stuurbekrachtiging, elec ramen /spiegels en een boordcomputer.
Ook is de auto behoorlijk zuinig; 1 op 12-14 op benzine is echt wel goed haalbaar. Zelf rij ik op lpg en dat gaat doorgaans prima al moet je uitkijken met erg vochtig weer. Ik heb weleens een backfire gehad met de eerste motor. Motor en electronica altijd goed inspuiten met vochtwerend spray.
De 480 is een echt leuke ietwat sjieke liefhebbersauto die op het moment voor relatief lage prijzen wordt aangeboden. Erg leuk als tweede auto waar je eigenlijk niet meer op af hoeft te schrijven. Er zijn inmiddels al mensen die zich gespecialisserd hebben in gebruikte 480 onderdelen waardoor het allemaal betaalbaar blijft.
De Volvo 480: Exclusief rijden voor weinig geld zonder geassocieerd te worden met de lokale pooier of loverboy. Wat wil je nog meer.
PROBLEMEN
Onderhoud valt doorgaans wel mee, zeker als de kmstand in ogenschouw wordt genomen. In de loop der tijd wel wat kosten gehad voor distibutieriem, remschijven en banden.
Buiten dit reguliere onderhoud de afgelopen 5 jaar het volgende vervangen:
- Dynamo (gereviseerd)
- handremkabel vervangen
- motorsensor vervangen
- uitlaat (deels)
- electrisch raammechanisme vervangen (gebruikt onderdeel)
- defecte cilinderkop ivm LPG (ik heb er door 480 liefhebbers een ruilmotor in laten zetten want dat was nog goedkoper).
- enige roestvorming bij de rechter dorpel, iets roest op het subframe
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren