Volvo 343 DL (1981)

autoreview

Volvo 343 DL (1981)

Signalement

Uitvoering343 DL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1981
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf101.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En dan het verslag van de andere auto, de Volvo 343 DL uit 1981. Gekocht in 2010 van de zoon van de eerste eigenaar. Mijn ouders hebben exact dezelfde auto gehad, reden waarom ik deze Volvo heb gekocht nadat in de zomer van 2010 deze prachtige 343 op de volvo 300 club website te koop stond. De auto was in nagenoeg nieuwstaat (nu overigens nog steeds) en reed ook zo. De hele onderhoudshistorie v/a de aankoop op 16 januari 1981 is allemaal compleet bij de auto aanwezig.

Op een najaarszaterdag de proefrit en het bekijken gecombineerd met een skatetocht in het prachtige Maastricht en het weekend later de auto gekocht voor 1100 euro. Vervolgens is er in totaal al ruim 900 euro ingestoken..., nieuwe banden, nieuwe onsteking, een 5-versnellingsbak, een anti-roestbehandeling en een nieuwe condensator. Inmiddels is de auto 100% betrouwbaar en beter dan dat hij was bij aanschaf.

De auto is vrijwel helemaal roestvrij en 'lovely to drive'. Bij lage snelheden is het wat zwaarder sturen (geen stuurbekrachtiging), en de pedalen vergen wat meer kracht. Ook is het allemaal wat indirecter en wolliger, je moet meer zelf doen en de auto is veel communicatiever. Een terecht punt van kritiek 30 jaar geleden was dat de motor niet sterk genoeg is voor het gewicht van de auto. Dit vind ik kloppen, de renault 'cleon' 1.4 moet er erg hard aan trekken en komt eigenlijk te kort. Dit zie je ook terug in het verbruik, al lukt 1:15 best met rustig rijden. Je moet goed naar de auto 'luisteren', b.v. met de handchoke. Al met al erg leuk om mee te rijden.


Voor een dik 30 jaar oude auto rijd het overigens nog erg goed, relatief stil,veel binnenruimte + riante kofferruimte, erg goede stoelen en een solide, bijna veilig gevoel. Natuurlijk heeft deze auto geen airbags of abs, maar wel strakke gordels en een gordelverklikker. Remmen zijn goed en krachtig en de auto doet stevig aan. Kortom; toch een vrij veilige auto. Uiteraard draag je daar als bestuurder het meeste zelf aan bij.

Je merkt dat deze auto 30 jaar geleden ook echte kwaliteit was, en is. Veel mensen op straat kijken wanneer je langskomt, deze auto's zie je immers niet elke dag meer.

Zoals bij iedere, oudere auto heeft zo'n Volvo aandacht nodig. Zo ga ik van de zomer de auto op de paar plekken dat hij licht roest volledig aanpakken en gaat hij v/a het najaar de winterstalling weer in. Hij heeft immers nooit pekel gezien en dat kunnen we beter maar zo houden. Binnenkort dus maar weer eens laten taxeren.

Ieder ritje is een genot in deze auto en ik verwacht 'm dan ook niet meer weg te doen. Overigens moet je zo'n Volvo (en alle klassiekers in het algemeen) beslist niet kopen om goedkoop te rijden, betaalt dan wel geen belasting maar voor de rest zullen de gebruikskosten weinig schelen met een moderne auto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.