Volvo 240 Polar 2.3 Estate (1993)

autoreview

Volvo 240 Polar 2.3 Estate (1993)

Signalement

Uitvoering240 Polar 2.3 Estate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf261.500 km
KM-stand laatst265.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wauw!

  • 261.500 km

Sinds vanmorgen ben ik de trotse eigenaar van een echte tank op wielen! Sinds oktober 2010 heb ik een eigen onderneming, en helaas werd toen de fiesta veel te duur in de lease. Na een ongelooflijke zoektocht varierend van fiat panda, fiat 500, fiat (grande)punto, volvo amazon, en een volkswagen kever, viel mijn oog op een fantastische Volvo 240, 2.3i, polar estate! In een prachtige blauwe kleur, met 261dkm op de klok. Net ingereden dus.

De proefrit:

Na een korte inspectie bij occassion centre zwolle, besloten om deze tank (legaal?) -want hij heeft nog net geen rupsbanen- de openbare weg op te sturen. Bij de eerste meters viel meteen op dat de motor en de techniek prima in orde waren. De motor pakt mooi op mede omdat het maximale koppel al bij 2500 toeren beschikbaar is. Stuurkolom met weinig speling en goede respons op de rechtervoet maakte al gauw een hele comfortabele indruk. Je zweeft werkelijk over de weg. In de bochten is het, door de sterk overhellende koets, een feestje! Eerst gaat die immense motorkap de bocht om, en na een half uurtje merk je pas dat je auto ook daadwerkelijk de bocht om is gegaan. Her en der wel de nodige kraakjes, maar zoals gezegd; wat kraakt, breekt niet.

Tijdens de proefrit zijn we naar volvo specialist gerben brouwer in rogat gereden. Auto op de brug en het oordeel was als volgt;

Top conditie! Sterke techniek, harde carrosserie! Alleen de achterbanden moeten vervangen worden en de uitlaat zit er aan te komen.

Deze conclusie, samen met het rijplezier en het stoere voorkomen van deze oer volvo, maakte dat ik niet anders kon dan tot aankoop over te
gaan. Na de financiele afhandeling, direct overgeschreven, verzekering geregeld en rijden maar.

De rit terug naar huis was wederom geweldig!
Het plezier wordt alleen maar groter, met de fantastische geluidsinstallatie en de good-old-12-cd-wisselaar ;-) was het een feestje!

Eenmaal thuisgekomen, hele auto gepoetst, uitgezogen.
Hij staat er weer spik en span bij.

Vriendin blij (want lekker anders), zoontje blij (want volvo), vrienden blij (want ja; volvo polar), trotse pa (volvo v70 2011) opa blij (3 van versleten) en ik blij (want de koning van de weg)

Hij rijdt als een volvo, voelt als een volvo, ziet eruit als een volvo, hij ruikt als een volvo, kortom; Ik denk dat het een volvo is!

Pluspunten:
+ Wegligging
+ Oertechniek
+ Ontwerp
+ Uitstraling

Minpunten:
Enig minpuntje is nu dat, als ik meer dan 40liter tank, de benzine er aan de onderkant weer uit loopt. Ik verwacht dat de brandstof slang tussen de vuldop en de benzinetank lek is.

In de komende maanden houdt ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen van dit mooie en bizarre apparaat!

Foto's toegevoegd

  • 261.600 km

Vandaag de foto's toegevoegd van de hulk. Woensdag 15 februari krijgt hij twee nieuwe achterbanden, worden de filters vervangen en wordt er gekeken naar het lek in de brandstofslang.

De kleine-grote beurt

  • 262.000 km

Zoals beloofd bij deze een update over de beurt die afgelopen woensdag 15 februari heeft plaatsgevonden bij Gerben Brouwer in Rogat.

Het lijkt erop alsof een kleine beurt voor deze auto al meer dan genoeg is en door kan voor een grote beurt. Hij rijdt NOG beter dan eerst! Wat is er allemaal vervangen:

- Nieuwe gasveren bij de achterklep,
- Nieuwe handgrepen binnenkant portier bestuurder (afgebroken),
- Nieuwe filters,
- Nieuwe achterbanden maat(je) 195/70/R14 Vredestein Hi-trac II,
- Benzinelek dicht gemaakt (bleek toch de aluminium buis tussen de vuldop en de benzinetank te zijn) Heel apart, hadden ze nog nooit eerder gezien. Hele buis is vervangen,
- Aanlopen linker voorwiel verholpen,
- Nieuwe motor rubbers,
- Handrem gespannen,
- Benzineklepje afgesteld.
- Olie vervangen

Al met al voor ongeveer € 500,- helemaal klaar.
Het is natuurlijk geen nieuwe auto meer, maar met deze reparaties is hij er weer helemaal bij en kan hij weer een tijdje vooruit.

Nu hij geen vloeibaar goud (benzine) meer lekt, zal ik eens kijken wat het verbruik wordt. Ik houd jullie op de hoogte!

''Oh oh''

  • 262.800 km

Even een kleine update naar aanleiding van een hartverzakking.

Dinsdag 28-02-2012 gaf deze grote vriend geen krimp toen ik hem wilde starten. Balen balen balen balen balen.. ''dit is niet waar je deze auto voor koopt'' zei ik tegen mijzelf. Garage Brouwer in Rogat gebeld; Bent je lid van de ANWB? ''nee, nog niet''. Goed! we sturen wel even een monteur langs. Zo gezegd zo gedaan.

Wat bleek; de vorige eigenaar had een aantal replica onderdelen op deze oer-volvo gezet (schandalig natuurlijk). Deze onderdelen waren replica;

Bougiekabels (veel corrosie)
Bougies (NTK??NGK?? zoiets) ook veel corrosie
Verdeelkap (corrosie)
Bobinekabel (corrosie)

Door al die corrosie kreeg de B230F geen goede vonk.
Op de parkeerplaats voor mijn huis zijn bovenstaande onderdelen vervangen (goede service). Na een half uurtje weer als vanouds; starten lopen! Even goed doorblazen want ik had hem als ''top-techneut'' allang laten verzuipen.

5000 kilometer verder

  • 265.000 km

Een heerlijke auto is het en dat blijft het ook. Ik kan iedereen aanraden om een dergelijke auto te kopen.

Er zijn in de tussentijd wel een aantal zaken voorgevallen;

Zo stond de tank zowaar stil op de A28 tussen Groningen en Assen omdat de remklauw vast zat. De stofhoesjes van de cilinders in de klauw waren kapot waardoor de remblokjes continu tegen de schijf aangedrukt werden en niet meer terug veerden. Na een belletje naar de ANWB (nog geen lid) snel op weg geholpen en zonder te remmen naar huis gereden. 's avonds laat thuis aangekomen en de volgende ochtend heb ik er meteen twee nieuwe klauwen op laten zetten. (Stevig aan de prijs, dat wel) maar Garage Brouwer in Rogat had het snel voor elkaar. Reviseren was geen optie omdat elke klauw vier cilinders heeft - twee aan elke kant - en dat minstens net zo kostbaar is.

twee weken later is er ook is er een nieuwe uitlaat opgezet; na een drempel lag hij echt door midden. :) de kosten vielen mee en hij klinkt weer een stuk mooier dan dat hij al deed.

Al met al een heerlijke auto en ook al brengt het de nodige kosten met zich mee, ik hou hem met veel liefde nog lang op de weg.

Verbruik; 1 op 11,5 - 12. Niet heel zuinig, maar ook niet schokkend. Aangezien hij zakelijk is gekocht kan de btw op elke euro onderhoud en op elke liter benzine worden teruggevorderd.

Tot zover! Ik houd jullie op de hoogte

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.