Volvo 240 DL Diesel Estate (1991)

autoreview

Volvo 240
Volvo 240 EstateVolvo 240 EstateVolvo 240 EstateVolvo 240Volvo 240Volvo 240Volvo 240Volvo 240 - interieur

Signalement

Uitvoering240 DL Diesel Estate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf212.000 km
KM-stand laatst330.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ouwe knikkerbak / grote rode tractor

  • 330.000 km

Omdat ik eigenlijk stiekem weer aan het kijken ben naar een 240, ga ik mijn ervaringen met de vorige toch even delen.

Deze brandweerrode 240 estate is zijn leven begonnen in Beieren. Het was een 6 cilinder diesel, ongeblazen, retetraag maar met een heerlijke sound. Na import voor een leuk bedrag kunnen kopen, en 2 jaar heerlijk mee gereden.

Waarom een 240 estate?

Tja, rationeel bekeken was er wel wat voordeligers te rijden, echt ruim zijn ze ook niet, behalve het laadruim dan, niet echt zuinig…. Maar ik vind ze mooi, simpel en doordacht, met een heerlijke kloenk als je de deur dicht gooit en onderhouden kun je het goeddeels zelf. Je kunt zowat naast de motor gaan staan onder de kap, dat is tegenwoordig wel anders.

De motor

De D24 of D6 stond niet echt bekend als heel betrouwbaar. Deze kwam van VAG en heeft ook in de LT bedrijfswagen serie gezeten. De mijne had zelfs 4 ringen op het kleppendeksel, dus zal ook in een model Audi gezeten hebben. Misschien kan iemand mij vertellen welk model Audi dit geweest moet zijn.

Ook ik heb het een en ander aan malheur gehad.
Allereerst de bekende tikkende vacuümpomp, alsof er een kabouter op een stuk ijzer aan het slaan was. Vandaar dus de knikkerbak als bijnaam. Tijdelijk op te lossen door het oplossen van de stift in de vacuümpomp. Onderdelen waren toen al een dingetje.
Erger was het wegblazen van de koppakking op de A1 bij Bathmen. Na door de ANWB thuisgebracht te zijn de Volvo naar een bevriende garage gebracht en in twee avonden de kop gedemonteerd, afgevlakt, enkele kleppen vervangen en de boel weer gemonteerd. Voor een paar honderd euro weer op pad. Top!

Comfort.

Dit is persoonlijk uiteraard, maar voor mij hoeft een auto niet meer te kunnen dan dit, en alles voelt zo degelijk en basaal dat ik niets meer wenste dan wat er op zat, en dat was, zeker naar de huidige maatstaven, niet veel. Maar voor mij was het genoeg en zou het weer genoeg zijn. Stoelen zitten heerlijk en de knoppen zijn zo groot dat je ze ook met handschoenen aan feilloos kunt bedienen.

Ruimte.

Hoewel erg lang, is de 240 ook smal en 3 kinderzitjes op de achterbank ging dan ook alleen na demontage van de armsteunen. Zo gezegd, zo gedaan. De ruimte achter de achterbank is enorm en ik heb er ook verschrikkelijk veel mee versjouwd. Achterbank plat en matras erin, en een festival of F1 weekend was een feestje.

Verbruik.

Of het nou volgas 120 of lokaal was, altijd tussen de 1 op 11 en een op 12. Af en toe een slokje olie, niets bijzonders.

Kosten.

In die tijd, intussen ruim 12 jaar geleden, kocht je een 240 voor een scheet en een knikker. Onderhoud viel, door de simpele techniek, die ook erg toegankelijk was, reuze mee en het verbruik was te doen.
Veel zaken zijn met een schroevendraaier en sleutel 11 en 13 te demonteren en te vervangen, en zeker de benzinemotoren zijn niet kapot te krijgen.
Naast de kop en de vacuümpomp heb ik de kachelmotor en de bedrading van de achterklep moeten vervangen. Ook de draagarmen en een koplamp ( echt 5 minuten werk ) zijn vervangen en dat het wel. Uiteraard ook banden en filters en andere slijtage onderdelen, maar dat is bij elke auto zo.

Conclusie.

Zoals eerder al gezegd ben ik eigenlijk een heel klein beetje stiekem aan het kijken of ik nog eens het avontuur aanga. Geen diesel uiteraard, die zijn ook nauwelijks meer te koop. Maar jongens wat een prijzen voor een beetje knappe 240. Blijkbaar zijn er veel liefhebbers en sta ik niet alleen in mijn bewondering voor deze tank. Mocht het doorgaan dan post ik uiteraard een review, tot nu toe blijft het een mix tussen dromen en herinneringen ophalen!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens