Volvo 240 Polar 2.0 Estate (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 240 Polar 2.0 Estate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 216.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze door sommigen als "tank" aangesproken auto is het toonbeeld van Zweeds rijden. Rustig, zonder sloom te zijn. Deze auto koopt men niet om de sportman mee uit te hangen, al kun je er wel vlot mee doorrijden. Een auto met karakter is het zeker.
- Zitcomfort
Het zitten in deze Volvo, en eigenlijk in elke Volvo, is een genot op zich. Perfect zittende stoelen, al is de hoogtverstelling door sommigen verkeerd gebruikt en staat de stoel scheef, let daar op bij een proefrit. Elke bestuurder, groot of klein, kan een heerlijke rijpositie vinden. Dankzij de grote spiegels en veel glas is het zicht rondom perfect.
- Ruimte
Er is genoeg ruimte voor 5 volwassenen, hond en hun bagage. Dankzij de automatische niveauregeling kan er zonder problemen ook nog een caravan achter gehangen worden. Als de bank neergeklapt wordt, kunnen er twee mensen prima in slapen!
- Uitrusting
Een beetje luxe is niet weg, zoals airco, stoelverwarming en centrale vergrendeling (niet standaard overigens). Stuurbekrachtiging, dakrails en niveauregeling zijn standaard. Maar ook zonder deze voorzieningen is het prima toeven in deze auto!
- Degelijk
De 240-serie is een zeer robuust ogende, maar ook zijnde auto. Alles voelt degelijk aan, al is er na 10 jaar wel eens een kraakje of piepje in het dashboard en carrosserie te horen.
- Rijden & verbruik
Kortom, een heerlijk gezinsauto (al ben ik pas 18 en heb geen kids, maar goed, wat niet is kan nog komen!), waarin men veilig en comfortabel vervoerd kan worden. Met een rustige rijstijl rijd ik 1 op 8, op LPG. Op benzine is 1 op 10 à 11 wel haalbaar.
- Rijdende legende...
Deze auto is niet voor niets bijna 20 jaar in productie geweest! En bovendien heeft de Amerikaande overheid de Volvo 240 als voorbeeld gebruikt om de veiligheidseisen van toekomstige auto"s vast te stellen. Over veiligheid gesproken...
PROBLEMEN
De airco moest opnieuw bijgevuld worden, heel normaal voor een auto die er meer als 200.000km op heeft zitten. Verder zijn er wat lampjes en de distributieriem vervangen.
Iets waar men wel goed op dient te letten, met name bij de oudere types, is roestvorming aan de motorkap, onder aan de raamstijlen en onder aan de achterklep. Bij de latere types kan onder de achterklep ook roest zitten, dit komt dan door beschadigingen aan de lak.
Verder een uiterst betrouwbare auto, die ook bij
-20 grader celcius moet kunnen starten. De Zweedse winters zijn niet de zachtste...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.