Volkswagen Vento 1.9 Diesel CL (1996)

autoreview

Volkswagen Vento 1.9 Diesel CL (1996)

Signalement

UitvoeringVento 1.9 Diesel CL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf204.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De doelstelling was om een zuinige auto aan te schaffen. In eerste instantie een VW Polo of Golf III met zuinige dieselmotor. Uiteindelijk is de keus gevallen op een Vento 1,9 CL indirecte diesel uit 1996. Deze stond te koop voor een zacht prijsje en verkeerde in goede staat. Een Polo en Golf zijn veel gewilder en dat is in de prijs terug te zien.

De 1,9 dieselmotor zonder turbo levert 64 pk en 124 NM koppel bij 2000 tot 3000 RPM, geen hoge waarden, in de praktijk lijkt de motor meer te geven, de auto komt goed met het verkeer mee, maar verwacht geen superprestaties. In de bergen komt de auto ook goed de bult op, de motor lijkt zicht vast te ketenen op 2000 RPM en gaat stug door! Verwacht wederom geen supersprints! Een TDI variant is vlotter. De indirect ingespoten diesel doet z’n werk in alle rust t.ov. van de latere pompverstuiver varianten. Rijden onder normale omstandigheden heeft afgelopen jaar een gemiddeld verbruik opgeleverd van 1:20,3. Nu de auto recent voorzien is van cruise control kan dit veel zuiniger! Op 50 liter V-Power diesel is 1200 kilometer haalbaar! Dit maakt het rijden leuk en bovendien goedkoop!

De Vento is voorzien van ietwat luxere stoelen, dit maakt het rijden comfortabel i.c.m. een verstelbaar stuur. Voor een auto van toen de tijd rijdt hij werkelijk perfect! Door de grote kofferbak is er veel bagageruimte ter beschikking, mocht dit te kort zijn kan de achterbank nog in delen worden neergeklapt.

PROBLEMEN

Tot op heden geen noemenswaardige problemen gehad. Eens per jaar behandel ik de kritische punten van de bodemplaat met tectyl. Tevens zijn de binnenkanten van de spatborden ook meegenomen. Deze kunnen bij dit type auto (Golf III / Vento) roestgevoelig zijn.

215700 KM: Olie ververst.
219800 KM: APK, geen problemen.
224300 KM: Achterschokdempers vervangen.
230800 KM: Olie ververst en pollenfilter vervangen.
235430 KM: Gloeispiralen vervangen (preventie).
240000 KM: Waterpomp laten vervangen.
247000 KM: APK, geen problemen.
247700 KM: Olie ververst.

Kosten

Bij deze wil ik u inzage geven op de kosten vanaf het moment van aanschaf. De auto is in één keer afgeschreven, de restwaarde is begroot op € 0,-. De getallen zijn afgerond op gehele getallen, dit is een korte samenvatting van een computerapplicatie. Boetes en kilometervergoedingen worden ook meeberekend. (getallen zijn afgerond)

Kosten totaal (bezit 19 maanden):
Aanschafkosten € 2666 (Aanschaf na inruil + extra winterbanden op stalen velgen, audiosysteem, handsfree telefoon en cruise control).
Tankkosten € 2407
Vaste lasten € 2686 (pechhulp,verzekering en wegenbelasting tot 10-9-2009)
Onderhoud € 1118 (deels in eigen beheer)
Boetes € 70
KM vergoeding € 75 (minus)
TOTAAL € 8872

of anders per kilometer:
Aanschafkosten € 0.062 / KM
Tankkosten € 0.056 / KM
Vaste lasten € 0.063 / KM
Onderhoud € 0.026 / KM
Boetes € 0.002 / KM
Km vergoeding € 0.002 / KM (minus)
TOTAAL: € 0.207 / KM

Dit komt neer op € 0,21 per kilometer en/of € 467,- per maand.
Door nu nog hopelijk vele jaren door te rijden zullen deze getallen dalen. Let wel, in dit eerste jaar is de auto volledig afgeschreven! Getallen zijn afgerond.

Gemiddeld brandstofverbruik totaal: 1:20,5


Het omslagpunt om zo’n zuinige diesel te gaan rijden ligt om ongeveer 17000 kilometer. Op internet zijn genoeg programma’s te vinden om dit te berekenen. Hierbij is uitgegaan dat een benzinevariant €1000,- goedkoper is in de aanschaf en dat de wegenbelasting en verzekering ook lager uitvallen.
Bovendien is dit turboloze motorblok zo simpel en oerdegelijk, op gloeispiralen na, is er niets wat stuk kan! Dus er zullen ook geen dure reparaties komen bij goed onderhoud.

Zoals uit de kosten per kilometer gebleken is zijn de vaste lasten een hoge kostenpost, dit komt voornamelijk door de relatief dure wegenbelasting. Hiertegenover vallen de tankkosten weer behoorlijk laag uit, de helft van de keren is SHELL V-Power getankt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.