Volkswagen Vento 1.6 CL (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vento 1.6 CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 147.242 km |
KM-stand laatst | 152.010 km |
ERVARINGEN
- 152.010 km
Toen ik van werk wisselde, en mijn auto van de zaak moest inleveren had ik snel een goed rijdende en ruime goedkope auto nodig. Via mijn werk kon ik deze VW vento aanschaffen.
In eerste instantie had ik zoiets van: Een vento? Das een Golf met kont voor de wat oudere mensen! En een 1.6 dat is toch niet genoeg?
Maar toch een proefrit gemaakt en direct viel mij het comfort op. De prestaties vielen mij 100% mee. Hij draait rond de 3000 toeren 120 km/h. Dus lekker rustig in de auto. Maar niet tijdens de proefrit, omdat de uitlaatdemper achter lek was. Ook kon hij wel een polijstbeurt gebruiken. Aangezien ik jaren auto’s gepoetst heb zag ik de uitdaging en heb dat zelf gedaan.
Uiteindelijk voor een leuke prijs kunnen aanschaffen inclusief nieuwe achterdemper en 60.000 km beurt.
Mijn rijervaring tot nu toe.
Op de lange afstand rij ik niet veel, maar de keren dat ik het gedaan heb (ritjes wageningen amsterdam en weer terug) viel mij op dat niet alleen het comfort aan wat ik al verwachtte voldeed. Ook het brandstofverbruik viel mij 100% mee.
Gemiddeld 1 op 16 voor een 13 jaar oude auto vind ik netjes.
Voor wat het stadsverbruik betreft loopt de auto ongeveer 1 op 13 a 1 op 14. Ook dit viel me weer mee.
Wat ik altijd doe is de eerste 10 minuten rustig rijden zodat de olie op temperatuur komt. De temperatuur meter staat na 3 a 5 minuten al tegen de 90 graden. Maar dat is de olie dan nog niet. De bak schakelt koud wat stroef naar de 2e versnelling als je dit vlot wil doen(VW euvel?) maar zodra deze warm is geen enkel probleem meer.
Heb er intussen 5000 km mee gereden en de auto heeft nog geen druppel olie verbruikt.
Conclusie
Zoals het bij een VW hoort is het elke keer als ik rijd, starten en lopen. Soms staat de auto anderhalve week stil en ook dan start deze direct. De techniek is met de monopoint injectie misschien wat ouderwets en wat trager, maar betrouwbaarheid ten top.
Met de wegenbelasting (de auto valt nog net met z’n 1049 kilo in het goedkopere tarief) en verzekering kost de auto net geen 60 euro in de maand.
Ongeveer een tank per maand a 55 euro. En voor laten we zeggen 120 euro per maand heb je een auto voor de deur.
PROBLEMEN
- 152.010 km
Update 12-2008
De Vento rijdt nog steeds rond, kwam glansrijk door de apk heen en zal voorlopig ook nog wel even doortuffen op de nederlandse wegen. Enige probleem wat sinds kort ontstaan is, is dat de bestuurderstoel in de laagste stand in de bocht meekantelt als je naar rechts gaat...
misschien dat er een nieuw stoelframe onder moet? Gaan we uitzoeken...
Update 01-2008
Lekkende Oliedrukmeter. Dit was eigenlijk al meteen bij aankoop het geval. Dus ook direct vervangen.
Ruitenwissers vervangen, ze waren versleten.
Tankdop vervangen (was hem vergeten er op te doen bij een tankbeurt, was mij nog nooit overkomen!)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.