Volkswagen Up 1.0 60pk take up! (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Up 1.0 60pk take up! |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Prima eerste auto!
- 25.000 km
Zoals de titel al verteld is mijn aller eerste auto! Auto's kopen is altijd spannend, alleen de eerste keer denk ik nog spannender. Ik zal eerst even wat meer achtergrond informatie geven:
Voor dagelijks gebruik heb ik al heel wat verschillende auto's mogen gebruiken: een Toyota Aygo, Citroën C1 (beiden eerste generatie), Toyota Verso, Volvo V70 en een Mini Countryman. Ik zal deze review vooral vergelijken met de Citroën C1, omdat deze het dichtst in de buurt komt van de VW Up!
Ik heb de auto ongeveer 3 weken geleden gekocht bij de VW dealer. De auto is uit 2018 en is een (hele saaie) witte Move Up! met 24.000 KM. De auto is dus praktisch nieuw en heeft nog 2 jaar garantie.
Om de Up! goed te kunnen testen ben ik direct naar voor een paar dagen naar Frankrijk vertrokken met nog drie personen. Ik heb mede hierdoor nu ruim 1500km gereden de afgelopen weken. Ik hoop hiermee een goede eerste review te kunnen schrijven.
Comfort/ruimte
Om te beginnen valt de ruimte in de auto direct op. Onderweg naar Frankrijk heeft niemand klem gezeten. Oké, we hadden niet de langste mensen mee achterin (1.80 max), maar voor zo'n klein vaatwassertje erg ruim. Ook het meenemen van bagage voor een paar dagen is geen enkel probleem. We hadden een aantal kleine tassen mee. Wat ik wel erg vervelend vond was de dubbele bodem. Deze werkt niet lekker mee en kantelt elke keer uit zijn geleiders. Ik heb al overwogen om hem eruit te halen, maar dat is ook niet handig. Twee weken met vier man op vakantie wordt krap, maar ik denk ook niet dat iemand de illusie heeft dat dat een goed idee is met een Up!
Ik ben zelf 1.83 en vrij slank en iedereen met hetzelfde postuur zou misschien even extra moeten opletten met de stoelen. De stoelen verstellen niet erg veel en daardoor zit ik toch net wat oncomfortabel. Weliswaar heb ik geen rugpijn of andere klachten, maar erg lekker zit het ook niet. Het is of steun in mijn rug of wat steun voor mijn hoofd, beiden is vrijwel onmogelijk. Achterin is het gewoon een achterbank, dat zit allemaal prima.
Geluid
Ja, het geluid. Het geluid valt meteen erg op en dan heb ik het niet over de boxen van de radio. Nee, de auto is erg stil in vergelijking met een C1. In een C1 kan ik mijzelf, de radio of een ander echt moeilijker horen/verstaan dan in deze auto. Ik moet zelfs zeggen dat ik de auto echt wel stil vind. (behalve het tikkende geluid van de ruitenwisser wanneer deze beweegt... oh wat vreselijk irritant is dat.)
Het geluid uit de boxen is verder ook helemaal prima, niks bijzonders, maar ik heb uit een MINI Cooper S (geen Harman Kardon) 2e gen slechter geluid horen komen. (Heb namelijk nog overwogen om zo'n soort auto te kopen... maar, oneindig onderhoud kan ik helaas nu nog niet bekostigen.) Voor de echte muziek liefhebbers met een goed oor zijn de boxen waarschijnlijk niks waard, maar ik ben er blij mee. De boxen gaan bijvoorbeeld niet extreem kraken als ze te hard staan. De radio en bluetooth werken allemaal goed en zijn gebruikersvriendelijk.
Power
Of naja, power? Ik weet niet hoe ik het wil noemen, maar iedereen snapt hopelijk wel dat 60pk er niet voor zorgt dat je lekker je stoel ingedrukt wordt en met piepende banden en een brullende motor over de Meent (of ander willekeurig stuk waar mensen graag patser gedrag vertonen) kunt rijden (mocht je dat willen).
Voor het stoplicht rijd je prima weg. Op de snelweg daarentegen moet je niet te snel op willen schakelen als je wat meer power gewend bent. Ik heb vaak nog de neiging om te snel op te schakelen waardoor ik soms met 85 wil gaan invoegen of ik snel weer terug moet schakelen naar zijn 4. Wanneer je dit eenmaal onder de knie hebt voorzie ik geen enkel probleem. Inhalen adviseer ik wel om lekker in zijn 4 te doen, is even net wat prettiger en veiliger. Tevens ook fijn voor je medeweggebruikers dat je niet met 2km extra iemand probeert in te halen.
Als het moet haalt de auto met gemak de 150 (GPS). Tussen de 100 en 120 vind ik de auto wat langzaam sneller gaan. Daarna gaat het de auto een stuk makkelijker af.
Wel moet ik vermelden dat ik het schakelen niet altijd even soepel vind gaan. Soms heb ik echt het gevoel dat ik of de koppeling niet goed intrap of dat de versnellingsbak echt weigert om naar een andere versnelling te gaan. Ik kom hier later nog op terug, want misschien is het een kwestie van wennen en aanvoelen.
Zelf zit ik nog wel te denken om, nadat de garantie is verlopen, de auto naar 75pk te laten chippen. Kost €150 en is het proberen waard denk ik.
Uitstraling
Voor de rest is het niet de hipste bak om in gezien te worden. Ik vind het zelf een mooie vaatwasser met LED verlichting. Verder ga ik er ook geen woorden over vuil maken, ieder zijn smaak is anders.
Waarde
Eén van de grootste redenen om deze auto aan te schaffen was de relatief hoge restwaarde van deze auto's. Dit maakt samen met de 2 jaar garantie dat ik nauwelijks kosten heb aan deze auto.
Verbruik
Hier kom ik later op terug. Tot nu toe lijkt de auto vrij zuinig, maar niet bijzonder. 1 op 17/18 (denk ik).
Onderhoud
Ook hier zal ik later op terug komen als de review bevalt.
C1 of Up!
Tot nu toe ben ik erg blij met mijn aankoop. Ik denk echt dat de Up! zowel van binnen als buiten net even wat meer geeft dan de C1 of Aygo of de 108. Het is (cliché allert) echt even wat volwassener. Ook van binnen voelt de auto echt wat meer auto aan. Dat geeft mij gelijk wat meer gevoel van veiligheid en degelijkheid. De strijd gaat de komende tijd gestreden worden over de betrouwbaarheid van de auto, want voor de rest wint in mijn ogen de Up!.
Ik sluit mijn review hier af. Ik had nog wel een tijdje door kunnen typen, maar dat vind ik ook weer zo overdreven. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag! Als de review bevalt zal ik nog een aantal updates schrijven.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.