Volkswagen Touran 1.2 TSI BlueMotion Technology Highline (2012)

autoreview

Volkswagen Touran 1.2 TSI BMT Highline (2012)

Signalement

UitvoeringTouran 1.2 TSI BMT Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst163.500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

07-05-2012: Voor het eerst VW

  • 2.400 km

Tijd voor een nieuwe lease-auto, maar door wijzigingen in de lease-regeling geen Toyota Verso meer. Keuze uit A- en B-label en gedurende de selectie van een nieuwe auto kwam daar nog bij dat alleen auto's van PON (Volkswagen, Audi, Skoda en Seat) gekozen mochten worden. De keuze was eigenlijk net gevallen op een Ford C-Max 1.6 EcoBoost ECOnetic Lease Titanium, maar dat ging hem dus ook niet worden.

Voor een gezin met drie kinderen (tussen 8 en 15 jaar) dus op zoek bij de PON-dealers. De keuze is gevallen op een:
Touran 1.2 TSI Highline BlueMotion Technology in de kleur Titanium Beige en de beleding in Soft Bruin met als extra's:
- Radio 'RCD 510'
- Volkswagen Soundsysteem
- Elektrisch bedienbaar panorama-schuifdak
- Park Assist met parkeersensoren voor en achter
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels met omgevingsverlichting
- Bijrijdersspiegel draait naar beneden bij achteruitrijden
- Variabele laadbodem
- Vaste trekhaak
Achteraf is een Parrot mki9200 bluetooth carkit ingebouwd waarmee ook muziek kan worden afgespeeld van USB-stick, I-Pod en streaming via bluetooth.

Daar waar de C-Max al helemaal compleet zou zijn heb ik voor de Touran toch het nodige aan extra's besteld en dan nog zit er geen handsfree-carkit en navigatie in. De werkgever heeft dus gezorgd voor de carkit (onderdeel van de lease-regeling) en gebruik ik mijn TomTom nog maar als navigatie (indien nodig). Een voordeel is de bijtelling van 20%, anders had de auto er toch wat minder luxe bijgestaan. De aanschafwaarde van de C-Max zou op ongeveer eur. 28.500,- uitkomen terwijl deze Touran op eur. 35.000,- uitkomt.

Ik ben heel benieuwd naar mijn ervaringen met deze VW. In het verleden heb ik al ruim 600.000 km met plezier Toyota gereden en daarnaast nog iets meer dan 100.000 km met een Ford Focus.

De eerste bevindingen:
- De auto is erg stil.
- Het verbruik is gunstig, tot nu toe 1 op 15. Ik zal binnenkort het werkelijk verbruik gaan invoeren.
- De auto is vlotter dan je van een 1.2 zou verwachten.
- Mooie bekleding. Ik heb deze kleur vanuit de folder besteld. Er was geen showroom model te vinden met deze bekleding.
- De auto stuurt niet zo strak als de Verso.

Na het afhalen van de auto heb ik wel de caravan terug naar de stalling gebracht, maar deze was toen wel leeg. Vanaf 70 km/h kon ik ook al in 5 rijden. Na de volgende vakantie zal ik ook mijn ervaring met de auto als caravan-trekker delen.

Aangezien de auto net nieuw is waardeer ik de betrouwbaarheid en gebruikskosten als 'voldoende'. Indien er een reden komt om dit aan te passen zal ik dit zeker niet nalaten.

01-07-2012: Alweer 8 weken voorbij

  • 6.100 km

De eerste 8 weken zitten er alweer op. In deze weken heb ik meer gereden dan dat ik gemiddeld doe. Dit heeft voornamelijk met mijn werk te maken. De km stand is nu ruim 6100.

Allereerst maar eens een paar eigen foto's bij deze review geplaatst ter vervanging van de foto's uit de VW auto-configurator.

Plus- en minpunten tot nu toe:
+ Voostoelen zitten fijn, geven goed steun en kunnen goed versteld/ingesteld worden.
+ Geluid en ontvangst van de radio is prima.

- Zitting van de achterstoelen zijn erg vlak. Bij mijn vorige auto lagen deze iets achterover. Nu komen je knieholten los van de stoel waardoor ze dus ook niet ondersteund worden. Als je iets op de achterstoelen legt, schuift dit er al snel vanaf bij het remmen.
- Grepen van de achterstoelen steken (te) ver uit. De schouderband van een (laptop)tas welke achter de voorstoelen vandaan wordt gehaald blijft hier al gauw achter hangen.

1 keer bij de dealer langs geweest. Sproeiers van de voorruit waren te laag afgesteld en de kentekenplaat achter klapperde bij het dicht doen van de klep. Dit is keurig verholpen.

Laatst het koppelstuk van de Twinny Load bevestigd aan de trekhaak, maar nu komt het klepje van de stekkerdoos hier tegen aan. Ik zal binnenkort eens navragen of de stekkerdoos op één of andere manier iets verder naast de trekhaak bevestigd kan worden.

Ik ben nog geen andere Touran in deze kleur tegengekomen, dat vind ik best leuk, op deze manier blijf je toch nog een beetje origineel (ondanks dat het natuurlijk geen heel spannende auto is).

Het verbruik probeer ik zo goed mogelijk bij te houden in de "Verbruiksmonitor".

06-07-2012: Korte stop bij de dealer

  • 6.450 km

Vandaag even bij de dealer langs geweest. Ik zag deze week dat het niveau van de koelvloeistof tot minimum was gedaald. Dit is snel bij gevuld. De ruitenwisservloeistof is ook gelijk bijgevuld en het oliepijl is gecontroleerd. Oliepijl was okay, maar dat had ik zelf deze week ook nog nagekeken.
Voor de vakantie ook direct een kofferbakmat besteld, deze zal maandag binnen komen.
Op het moment dat ik bij de dealer kwam werd er net een Touran in dezelfde kleur aan een klant afgeleverd, volgens mij een Comfortline uitvoering met chromen dakrail. Ik ben benieuwd of ik deze binnenkort nog eens tegen kom.

20-08-2012: Vakantie met caravan zit erop

  • 11.000 km

Vlak voor de vakantie nog een kunststof kofferbakmat besteld en opgehaald bij de dealer. Deze heeft tijdens de vakantie zijn nut alweer bewezen. Kan makkelijk vuile wandelschoenen of natte paraplu's in de kofferbak leggen zonder dat dit blijvende sporen achterlaat; makkelijk schoon te maken.

De reis met de caravan (totaal ongeveer 1.900 km) is voorspoedig verlopen. Het merendeel kan gemakkelijk in de zesde versnelling worden gereden. Wanneer het zo omhoog gaat dat er teruggeschakeld moet worden is het het best om dan direct naar de vierde versnelling te schakelen; wanneer er in zes niet meer getrokken kan worden lukt dat ook niet meer in vijf. Bij uitzondering, lange hellingen, moest er worden teruggeschakeld naar de derde versnelling.

De ruimte in de auto was ook ruim voldoende. Vijf personen, twee tentjes, drie weekendtassen, frame van de voortent en een Mobicool-koelbox (B40) pasten zonder problemen terwijl de achterruit vrij bleef.
De nieuwe caravanspiegels (Milenco) zijn ook goed bevallen.

Niveau's van olie en koelvloeistof zijn nog steeds in orde, dus na het bijvullen van de koelvloeistof bij 6.450 km geen verbruik meer.

Verbruik van de auto vond ik wel wat tegenvallen, daar waar de losse auto beduidend zuiniger is dan de vorige auto valt dit voordeel met de caravan achter de auto geheel weg. Met caravan is deze auto zeker niet zuiniger. (Snelheid met caravan was, daar waar mogelijk, 100 km/p/u op de TomTom.)

Rijden met het dak open is tot deze snelheid (100 km/p/u) goed te doen. De airco doet ook goed zijn werk.

17-11-2012: Winterbanden gemonteerd

  • 18.000 km

1 November zijn er winterbanden gemonteerd, Michelin Alpin A4. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een auto rij met winterbanden. Over de banden de volgende opmerkingen:
- Ze maken iets meer geluid dan de zomerbanden, maar niet storend. Na verschillende verhalen over het geluid van winterbanden had ik me voorbereid op een flinke toename van het geluid, maar het valt me zeker mee.
- De wegligging is er wel minder opgeworden, zeker in bochten voelt de achterkant wat "week" aan.
- Het verbruik is aardig hoger. Met deze banden ga ik nooit het streef-verbruik halen wat de lease-maatschappij opgeeft, met de zomerbanden kon ik daar nog wel onder blijven.

Over de auto in het algemeen:

Airco.
Nu het vochtig weer is vindt ik dat de airco al snel aan moet. Met 2 personen in de auto (voorin) beslaan de ramen van de achterdeuren. De airco moet flink werken om deze weer schoon te krijgen en te houden, met meer mensen in de auto moet de ventilator zeer hoog gezet worden.

Indicatie verlichting aan.
Bij schemerig weer is het niet/zeer slecht te zien of de verlichting (bij schakelaar in stand "AUTO") aan staat of niet. Dit is, wanneer het donkerder is, te zien aan een groen lampje in de schakelaar, maar bij schermering is dit niet zichtbaar. Waarom niet een indicatie-lampje bij de wijzerplaten (zoals ook b.v. de cruise-control)?

Bediening buitenspiegels.
Naar mijn mening is de volgorde van de functies op de buitenspiegel niet juist. Ik heb een uitvoering met inklapbare spiegels. Dit gebeurt handmatig. De volgorde van de functies (met de klok mee) is: spiegels inklappen - bediening rechterspiegel - bediening geblokkeeerd - bediening linkerspiegel - spiegelverwaming - spiegels inklappen. Wanneer de spiegels zijn ingeklapt moet je dus 2 standen verder om naar de stand "bediening geblokkeerd" te komen. Waarom deze stand niet direct naast de stand voor het inklappen van de spiegel? Nu zet ik hem vaak op de stand "bediening rechterspiegel met de kans dat je deze ongewenst versteld.

22-02-2013: Auto heeft eerste beurt gehad

  • 26.700 km

Deze week heeft de auto de eerste onderhoudsbeurt gehad, een zogenaamde "kleine Longlife beurt". Als extra is het ruitenwisserblad van de achterruitenwisser vervangen, deze zou kapot zijn geweest. Daarnaast is het piepen van de rechter buitenspiegel verholpen en is de stekkerdoos bij de trekhaak iets verder van de trekhaak geplaatst waardoor het klepje nu open kan zonder de beugel van de losbreekbeveiliging te raken. Dit is zonder extra kosten uitgevoerd. Totale kosten: EUR 264,17 inclusief BTW. Bij het ophalen was de auto gewassen en was er binnen stof gezogen. De auto is weer helemaal netjes.

Ervaringen van de afgelopen tijd:
- Wanneer het koud is en de verwarming op "Auto" staat blijft er heel lang koude lucht geblazen worden bij de voeten.
- Ramen slaan snel aan en dan moet de airco worden aangezet. Dit gebeurt al wanneer er 2 personen in de auto zitten.

Voor de rest geen bijzonderheden en nog steeds tevreden met de auto.

20-03-2015: Tijd voor een update

  • 94.250 km

De vorige update is alweer ruim 2 jaar oud, dus zeker tijd voor een nieuwe update.

Wat is er sinds de vorige update gebeurt:
16-07-2013: Het schuif-/kanteldak ging met horten en stoten open. Na smering is dit verholpen.
13-12-2013: Bij 52.638 km is er een grote Long Life beurt uitgevoerd waarbij de bougies, ruitenwisserbladen voorzijde en het interieur luchtfilter zijn vervangen. Kosten: € 426,21
18-09-2014: Bij 78.106 is er een kleine Long Life beurt uitgevoerd waarbij het interieur filter is vervangen. Kosten: € 256,89

Eind december 2014: Lekkage in de auto! Binnenhemel linksvoor bij de zonneklep was zo nat dat het druppelde! Eerste actie van de dealer was het schoonmaken en invetten van de rubbers langs het schuif-/kanteldak. Ik had er weinig vertrouwen in, en na later bleek ook terecht. Begin januari weer lekkage, nu was de bekleding van de raamstijl rechtsvoor nat! Dealer heeft de hele binnenbekleding van raamstijlen en dak verwijderd waarna zichtbaar werd dat er een afvoerslang los in de rechter raamstijl los was gegaan. Deze is vervangen. Daarna geen lekkage meer gehad. Toch vreemd dat zoiets zomaar los kan gaan?

Februari 2015: Radio (RCD 510) uit de auto gestolen! Lease-maatschappij liet mij kiezen tussen de VW RCD 510 of de Pioneer AVIC-F960DAB. Uiteindelijk gekozen voor de laatst genoemde, dit ook omdat de lease-maatschappij hier een voorkeur voor uitsprak omdat deze minder diefstalgevoelig zou zijn (door klein afneembaar frontje). Mijn TomTom was, naast andere persoonlijke spullen, ook gestolen. Met deze Pioneer heb ik ook weer een navigatie systeem welke zeer goed bevalt.

Over de auto nog steeds goed te spreken. Wel blijf ik van mening dat zo'n kleine motor met turbo alleen voordelen heeft bij lagere snelheden. Op de autosnelweg (120/130 km/u), of met de caravan achter de auto loopt het verbruik snel op waarbij er nauwelijks/geen verschil is met de vorige auto. Met de caravan heb ik het idee dat de Touran zelfs meer verbruikt.

Dat de auto uitnodigt tot rustig rijden is ook te merken aan de banden. Tot aan de vorige wissel heb ik met de zomerbanden bijna 61.000 km gereden en hebben ze alle 4 nog 5 mm profiel!

Auto ingeleverd - Nu opnieuw een Touran

  • 163.500 km

Na 5 jaar en 5 dagen is deze Touran ingeleverd met een kilometerstand van ruim 163.000 km.
(Bijna) al die tijd toch een fijne auto aangehad met lekker veel ruimte. "Bijna" want er zijn toch een aantal reparaties geweest welke ik bij andere auto's nooit gehad heb:
Feb. 2015 91.000 km Lekkage bij het panoramadak 400 euro
Nov. 2015 115.000 km Lekkage Carterventilatie 90 euro
Feb. 2016 123.000 km Nieuwe rem-blokken en -schijven voor 420 euro
Apr. 2016 129.000 km Aanslagrubbers achter vervangen
Jan. 2017 155.000 km Draagarmrubbers achter vervangen, een gebroken achterveer vervangen, achterklepveren vervangen
In tegenstelling tot wat verwacht geen problemen met de motor gehad. VW heeft de TSI problemen dus toch achter zich gelaten...
Het was een fijne auto met veel ruimte. Bij inlevering was zowel het interieur als het exterieur nog als nieuw, dus ook dat is kwalitatief goed!
Ik zal een nieuwe review maken van de nieuwe Touran.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.