Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Style (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | T-Roc 1.5 TSI 150pk Style |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Overweging
Door mijn werkgever wordt voor mij een lease auto beschikbaar gesteld.
Eigenlijk nagenoeg een vrije keus, behalve dat het een VAG auto moet zijn mét een benzine motor.
Verlanglijst:
- Iets hoger zitten
- Niet te groot, niet te klein
- Automatische versnellingsbak
- Stoelverwarming
- Parkeersensoren
- Navigatie
- Automatische airconditioning
- Trekhaak
Uiteindelijk besteld: Volkswagen T-Roc 1.5 DSG Style
Met de volgende opties:
- Metallic lak, Iridium grey
- Executive pakket (Navigatie, DAB radio, bluetooth telefoon, etc)
- Chromen dakreling en accenten
- Achteruitrijcamera
- Winterpakket (Stoelverwarming)
- Vaste trekhaak
- Volwaardig reservewiel
- Nummerplaat met opgelegde letters
Bewust gekozen voor de standaard 16" wielen. Door de hogere band rijden deze comfortabeler en zijn minder kwetsbaar met stoepranden dan grotere wielen.
De T-Roc is meer een stoere coupé life-style SUV.
Eerste indrukken
- 2.500 km
Nadelen:
- Combinatie van de 1.5TSI en DSG automatische versnellingsbak.
Bij het wegrijden is het aangrijpmoment van de DSG bak lastig te voorspellen en doseren. Bij het wegrijden slippen geregeld de voorwielen door als je net niet voorzichtig genoeg bent. Misschien dat de DGS bak en de bestuurder nog meer aan elkaar moeten wennen.
De DSG bak is prima maar persoonlijk vind ik een CVT versnellingsbak veel comfortabeler en daardoor fijner.
- Door het volwaardige reservewiel kan de bodem van de kofferbak alleen in de hoogste stand.
- Het knopje van de spiegelverwarming zit verwerkt bij in de knop van het verstellen van de spiegels. Deze vergeet ik geregeld uit te zetten.
Veel handiger zou zijn om de spiegelverwarming te combineren met de achterruitverwarming.
- Start-stop systeem. De benzine motor slaat op zich snel genoeg weer aan. Liever heb in het systeem van de Honda HRV dat je met de manier hoe je de auto remt dat je daarmee het start stop systeem kan sturen.
- Schoonmaken van de standaard 16" wielen is bewerkelijk.
Voordelen:
- De wagen is werkelijk heerlijk stil. Straks met de zomerbanden is de auto misschien nog stiller. Dit is zeer comfortabel.
- Prima zitpositie.
- De 1.5TSI doet zijn werk in rust en heeft ruim voldoende kracht. De 1.0TSI zou voor mij voldoende zijn geweest, maar deze is niet verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak. In tegenstellingen tot andere reviews: Niet storend maar ik merk het wel degelijk als de motor omschakelt naar de 2-cilinder Eco stand.
- Iridium grey. Ik was een beetje bang dat deze kleur saai zou zijn.
Maar het is een mooie rustige kleur, waar je nauwelijks vuil op ziet.
- De adaptieve cruisecontrol met rijbaan assistent zijn even wennen.
De systemen zijn comfortverhogend in file verkeer en op lange afstanden. Ze zijn een stap richting het autonome rijden. Wat je in je achterhoofd moet houden: Het systeem houdt alleen de voorligger en de rijbaan-strepen in de gaten, het anticipeert op het verkeer als een leerling die tijdens zijn tweede rijles op de autosnelweg rijdt.
Opvallend:
- De achteruitrijcamera geeft een mooi helder beeld.
- Je kan meerdere telefoons koppelen met de radio en makkelijk wisselen tussen de verschillende telefoons.
- Apple carplay werkt prima.
- In andere testes en reviews lees ik vaak dat mensen teleurgesteld zijn over het harde dashboard van de T-Roc. Ik denk dat de T-Roc is gepositioneerd als een stoere SUV, daar hoort een "mannelijk" stoer hard plastic dashboard bij, welke je met een schraal sopje makkelijk kan schoonmaken. Je raad het al: Ik ben geen dashboard knuffelaar. :-)
Verbruik tot nu toe: bijna 1 op 13 of 7,8 liter op de 100km.
Conclusie:
De Volkswagen T-Roc is een prima wagen!
Heerlijk stil.
6200 km
- 6.200 km
Door de Corona-perikelen niet zo heel veel met de auto gereden.
In een half jaar tijd nu slechts ruim 6200 km's, gemiddeld verbruik gaat richting de 7,1 l/100km.
Waarschijnlijk door het warmere weer, zomerbanden en de nieuwe maximum snelheid.
Adaptieve cruisecontrol werkt fijn. Je zet deze iets hoger dan de geldende maximum snelheid en dan kun je comfortabel een auto volgen. "go with the flow"
Bijzondere dingetjes:
Enkele keren gehad dat de parkeersensoren blijven "plakken". De auto en de sensoren in de bumper zijn schoon, maar de sensor meet dat er een object dichtbij staat.
Meerdere keren had ik storing van de afstandssensor, daardoor werkt de cruise control niet meer. Op een veilige plek de auto opnieuw aanzetten verhelpt deze bijzondere storing.
Soms raakt de auto in paniek (waarschuwings-piepen en preventief remmen) van een vluchtheuvel als je in de bebouwde kom binnenrijdt.
Het geluid van de DAB radio gaat met een interval van enkele minuten van licht naar donker en weer terug.
De storingen gingen vanzelf weer weg. Het wisselende geluid van de DAB radio zal ik bij de eerst volgende beurt melden.
De auto bevalt, lekker rustig en stil.
5 redenen wel/niet T-Roc
- 10.000 km
Het brandstofverbruik is gedaald naar gemiddeld 6,88 l/100km.
Nieuwe snelheidslimiet en het mooie weer hebben ook geholpen.
5 redenen om niet te kiezen voor een T-Roc.
1. Vormgeving is niet spannend.
2. Het personeel bij de Volkswagen dealer is niet prettig.
3. DSG is fijner dan zelf schakelen. Naar mijn mening is de DSG niet meer van deze tijd. Het doseren en aanvoelen van het aangrijpmoment bij het wegrijden is lastig en niet fijn. Andere automatische versnellingsbakken zoals de Honda CVT en de automaat in bijvoorbeeld een BMW (= ZF-bak ?) zijn véél verfijnder en staan altijd in de juist overbrenging.
4. Volwaardig reservewiel.
Ik heb spijt van het bijbestellen van een volwaardig reservewiel.
Het is wel een normaal dik wiel (geen dunne thuiskomer), maar op de velg staat met grote gele letters een snelheidslimiet gedrukt van 80km/uur.
Het is dus een volwaardig reservewiel maar mét een snelheidsbeperking. Dat staat er niet bij in de folder / prijslijst. Ik voel me hierover misleid.
5. De navigatieradio:
De Volkswagen navigatie is verouderd. De software voelt 10 jaar oud aan. Deze gebruik ik niet. Daarvoor in de plaats gebruik ik de Apple of FlitsMeister navigatie.
Het ontvangst van de DAB radio is beschamend slecht. Zo ongeveer iedere 5 minuten valt het geluid zo'n 10 seconden weg. Ik luister geen DAB radio meer in de auto.
5 redenen om wél voor een T-Roc te kiezen:
1. Echt een heerlijk stille auto
2. De 1.5TSI is een beresterke fijne motor
3. Fijne zitpositie
4. Mooi formaat wagen
5. De navigatieradio:
Via de radio alles kun je van alles instellen. Bijvoorbeeld: De laagste stand van de ventilatie. In mijn geval heb ik deze hoger ingesteld, zodat je altijd lekker veel frisse lucht in de auto hebt.
Dus.....
Pudding is het reservewiel, navigatie en DAB radio.
Voor de rest is de T-Roc is lekkere prima auto.
Bijna 2 jaar oud
- 25.000 km
Alweer 2 jaar rijd ik met de T-Roc.
De auto voldoet prima.
Gemiddeld verbruik is nu 6.63 l/100km.
Functie elders
- 34.000 km
Een nieuwe werkgever gevonden, dus is de t-roc is ingeleverd.
Goed moeten nadenken over mijn mening over deze auto.
Op zich is de auto prima.
Persoonlijk vind ik dat de t-Roc te veel een SUV is.
Hiermee bedoel ik dat de wagen het verfijnde mist. Het is allemaal een beetje onnodig lomp, stug en robuust. (zoals een zuid-Rotterdammer...)
Ook is de dsg niet mijn favoriet vanwege het horkerigheid bij het wegrijden vanaf stilstand.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk R-Line / Sport Business R | LED | Elek. klep | Camera | Trekhaak | 100% (Dealer) onderhouden label
- 2019
- 77.931 km

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI R-Line / Matrix LED / Car-Play
- 2022
- 51.500 km

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI / PANODAK / VIRTUAL / DODEHOEK / ACC / CAMERA
- 2019
- 83.281 km