AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Life Edition (2024)

autoreview

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Life Edition (2024)

Signalement

UitvoeringT-Roc 1.5 TSI 150pk Life Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst6.200 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 162 km

Zaterdag 18 mei mocht ik hem dan ophalen; mijn Volkswagen T-Roc 1.5 tsi dsg Life Edition.

In de prachtige kleur Pyrit Silver met de volgende opties;

- Automatische airco
- Digitale cockpit
- Afneembare trekhaak
- Koplampen Led Plus
- Stoelpakket
- Reservewiel
- Zwarte 18 inch Grange Hill wielen
- Raamlijsten + randje grill zwart laten wrappen

Een kort vergelijk met de auto waar ik uitstapte - een Mazda CX-3 - is dat de VW in alles wat volwassener is.
Ruimer van binnen, stiller, ergonomisch fijner voor mij, in alles zo’n beetje een upgrade. Niet heel verwonderlijk natuurlijk want de Mazda staat op een B segment platform en T-Roc is min of meer een hoge Golf dus C.

Nu zijn her en der de ervaringen met VW dealers in het algemeen niet bijster positief, merk ik ook hier op de site, maar mijn dealer - Hoogenboom Spijkenisse - kan ik tot nu toe prima aanbevelen. Aftersales moet zich uiteraard nog bewijzen maar het traject mbt de proefrit, onderhandeling, het contact houden en tot de aflevering is soepel en goed verlopen.

Het wegrijden bij de dealer was typisch VW/dsg, even wennen, kleine vertraging, maar valt denk ik wel mee te leven. Hij schakelt wat vroeg op, voelt een beetje loom aan, kan verholpen worden met een VAG Techniek kuurtje voor de bak. Niks om me nu nog zorgen over te maken.

Zitpositie en de stoel zit voor mijn lengte heerlijk.
Lekker lange zittingen, voldoende steun in de rug en een stuurwiel wat prettig vasthoudt. En een claxon waar echt geluid uit komt, ook wel fijn.

De facelift in 2022 heeft hem goed gedaan. Het interieur oogt een stuk frisser, minder plastiekerig. De interface van het navi scherm is helaas niet die van de Golf 8 of ID modellen maar is prima afleesbaar en vlot te bedienen.

Verbruik valt nog weinig over te zeggen, gisteren met het showrondje 6.4 op 100 gereden. Provinciaal met 85 km/h op de teller gaf hij als actueel verbruik 4.0 aan.

Waar ik nog moet induiken of als iemand het weet?

- Is er een snellere manier om de rijgegevens te resetten ipv diep het menu in te duiken?

- De 2 cilinder modus heb ik enkel een paar keer actief zien worden bij uitrollen voor een rotonde of verkeerslicht, niet bij 60, 70 of 80 km/h… Wat zijn de criteria dat dat systeem actief wordt?

Vooralsnog wat dit een leuke kennismaking met mijn nieuwe auto die ik graag wilde delen.

Ik zal proberen met enige regelmaat te updaten.

Eerste storing is een feit

  • 850 km

Vrijdagmiddag geeft het display aan: Storing versnellingsbak. Doorrijden mogelijk.

Zaterdag naar de garage geweest om uit te laten lezen, conclusie; storing aan de mechatronic. Oplossing: software opnieuw inladen in het gunstige geval. In het minder gunstige geval moeten er (nu al) onderdelen worden vervangen.

Voor beide opties was er zaterdag geen tijd, deze week contact opnemen met de werkplaats voor vervolgstappen.

To be continued…

*UPDATE*

Goed opgepakt door de dealer door kosteloos een vervangende auto beschikbaar te stellen.
Helaas wel iets meer aan de hand dan een software update. Grote kans dat de mechatronic unit vervangen dient te worden.

En weer ingeruild

  • 6.200 km

Om te beginnen met de storing aan de dsg, die was verholpen dmv een software-update. Daar heeft ‘ie helaas wel 3 weken voor bij de dealer moeten staan. Dus geen nieuwe mechatronic zoals eerder werd gesuggereerd.

Na daarna geconfronteerd te worden met diverse en soms typische VW kwaaltjes (voornamelijk van softwarematige aard) - en een dealer die mij niet heel serieus leek te nemen - besloten de auto in te ruilen op een nieuwe MAZDA CX-30 SkyActiv X Nagisa.

Hiervan zal ik binnenkort een review plaatsen maar kan nu alvast verklappen dat die auto op werkelijk álle fronten beter is…

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren