en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het is niet de eerste keer dat Volkswagen rijkelijk laat zijn entree maakt in een segment waarin andere merken al succesvol zijn. De Touran, Up en Tiguan zijn daar goede voorbeelden van. Vervolgens slaagt het merk er dan echter wel in om de koppositie te pakken. De tijd is nu rijp voor een compacte SUV, een zeer populaire klasse. Heeft de T-Cross genoeg in huis om ook in deze categorie aan kop te gaan?
De kat uit de boom kijken, daar zijn ze bij Volkswagen heel bedreven in. Terwijl de Fransen keer op keer met nieuwe concepten komen, borduurt de fabrikant uit Wolfsburg eerst rustig voort op de bestaande thema’s om dan later als- nog aan boord te stappen en een graantje mee te pikken. En laten we eerlijk zijn: dat lukt de Duitsers doorgaans goed, bewijzen de verkoopcijfers. Overigens bestaat er al sinds 2006 een soort van flauwe voorloper van de T-Cross, namelijk de CrossPolo.
De T-Cross gaat de strijd aan met auto’s als de Renault Captur en de Peugeot 2008, die beide al sinds 2013 op de markt zijn en zo zoetjesaan op het punt staan om te worden afgelost. In deze test neemt hij het op tegen de Opel Crossland X, die zijn genen deelt met de 2008, is er pas twee jaar en kunnen we zien als de opvolger van de Meriva, al was dat een MPV. Opel had echter al in de gaten dat de MPV het veld moest ruimen voor de SUV en de cross-over. Vandaar dat ook de ooit zo gewilde Zafira geen soortgelijke navolging kreeg. Die naam wordt nu gebruikt voor een personenbusje van bijna het formaat Mercedes-Benz V-klasse. Daar- bij komt nog dat Opel nu onder de vleugels van Peugeot opereert en dat brengt behalve veel nieuwe mogelijkheden misschien ook wel wat beperkingen met zich mee. Naast de 2008 is er trouwens nog een telg uit de Groupe PSA die op deze leest is geschoeid, te weten de Citroën C3 Aircross. De derde deelnemer in deze test is de Kia Stonic, het langere en iets hogere broertje van de Rio. Voor deze test hadden we die liever met 120 pk-motor en automaat gehad, want dan klopte het vergelijk prijstechnisch en qua motorvermogen wat beter.
Kijken we naar de Europese markt voor compacte cross-overs en SUV’s, dan zien we dat er in 2018 maar liefst 1,83 miljoen van zijn verkocht. De prognose voor dit jaar ligt op twee miljoen stuks en voor het volgende jaar zelfs nog hoger, mede dank- zij de T-Cross en de nog te introduceren Ford Puma, de Skoda Kamiq en uiteraard de nieuwe Renault Captur en Peugeot 2008. Die laatste twee waren, samen met de Dacia Duster, vorig jaar de bestverkochte auto’s, met Frankrijk als grootste markt.
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.