AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Captur

De eerste, de beste

Renault Captur– Citroën C3 Aircross – Volkswagen T-Cross - Triotest

Cross-over SUV T-Cross Captur C3 Aircross
  • Jan Lemkes
  • Vergelijkende test
16 januari 2020 om 11:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 3 2020
AutoWeek 3 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 3 2020

Terwijl sommige concurrenten pas net present zijn in deze klasse, gaat de Renault Captur vrolijk de tweede generatie in. Of de auto zijn voorsprong weet te behouden, mag hij bewijzen tegenover een laatkomer en een landgenoot.

Al sinds 2013 geldt de Renault Captur als één van de grondleggers van het compacte SUV-segment. De auto was niet letterlijk de eerste in dit segment, maar gaat wel de boeken in als het model dat de compacte hoogpotige gemeengoed maakte op de Europese wegen. Ook in Nederland is het model een succes, want sinds de lancering weet Renault hier jaarlijks zo’n 8.000 exemplaren te slijten. Kijk je naar die cijfers, dan was een vervanger niet eens nodig, maar bij de les blijven is ook voor Renault van levensbelang. Het concurrentieveld ziet er anno 2020 immers heel anders uit dan toen de Captur zeven jaar geleden op het toneel verscheen. Toch heeft het met name bij de Europese merken even geduurd voordat er Captur-tegenhangers verschenen.

Neem Citroën, dat pas sinds 2017 de C3 Aircross in het gamma heeft. Het immer afwachtende Volkswagen maakte het nog bonter en presenteerde de T-Cross pas eind 2018. Met zijn strakke lijnen en strenge front is die auto een totaal andere verschijning dan de blije en bolle C3 Aircross. De Captur houdt wat uitstraling betreft het midden tussen die twee uitersten. De auto is duidelijk herkenbaar als Captur, maar is tegelijkertijd een stuk volwassener dan het voorgaande model. Dat komt niet alleen door de moderne lichtunits en het strakkere front, maar ook doordat de koets er met name in de lengte en breedte wat centimeters bij heeft gekregen. Meer nieuws is er binnenin, waar de Captur uiteraard beschikt over een dashboard dat nagenoeg identiek is aan dat van de nieuwe Clio. Dat betekent dat ook in het hogere model enorme sprongen zijn gemaakt. Waar het dashboard van de eerste Captur niet bepaald het sterke punt was, is het dat in de nieuwe nadrukkelijk wel. De vormgeving is speels, maar niet geforceerd. Dankzij de grootschalige inzet van zachte materialen en fraai aluminium is het kwaliteitsgevoel dik in orde. De bijzondere ‘brug’ op de middenconsole, de moderne automaatbediening en het grote scherm zorgen bovendien voor een moderne sfeer, al is lang niet alles standaard. Het 9,3-inch touchscreen hoort bij de hier geteste Edition One-uitvoering en reageert vlot op aanrakingen. Ook op vormgeving en indeling is weinig aan te merken; zeker voor een auto in het hogere B-segment is het allemaal goed voor elkaar. Renault heeft zelfs nog wat moeite gestoken in onnodige, maar leuke grapjes, zoals de mogelijkheid om te kiezen wat voor auto er over de navigatiekaart rijdt of sfeerverlichting die zich in niet minder dan acht kleuren laat instellen. De schermen kleuren mee, zodat er altijd sprake is van een coherent geheel. Schermen in meervoud inderdaad, want het centrale touchscreen laat zich indien gewenst combineren met een volledig digitaal en configurabel 10-inch instrumentarium. Onze testauto moet het met een 7-inch exemplaar doen. Dat is ook mooi, maar biedt slechts beperkt de mogelijkheid om de boel zelf in te delen. Het ‘eiland’ waarop de automaatbediening huist, valt mooi onder handbereik en levert bovendien meerdere lagen aan opbergruimte op.

Ook het feit dat de opberglade, die als dashboardkastje dient, is overgeheveld uit de vorige Captur, draagt bij aan het praktisch gebruiksgemak. Dat is een belangrijk aspect van de Captur, die vanaf nu bij Renault ook een alternatief voor de verdwijnende Clio Estate moet zijn. Als het gaat om bagageruimte krijgt de auto dat niet helemaal voor elkaar. Met 355 tot 1.235 liter blijft alles op dat vlak opvallend genoeg bij het oude, zodat de Captur nog altijd zijn meerdere moet erkennen in zo’n Estate. Ook tegenover de hier gepresenteerde concurrenten moet de Renault het op dit vlak afleggen, al scheelt het niet veel. Alle drie auto's beschikken over een verschuifbare achterbank, maar die van de Captur is de enige waarbij die zich ook vanuit de bagageruimte laat bedienen. Met de bank in de achterste stand is er over beenruimte niets te klagen, maar is de hoofdruimte voor langere personen wel een pijnpunt.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €1,99, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
DownloadKoop artikel €1,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Renault Captur– Citroën C3 Aircross – Volkswagen T-Cross - Triotest -

De eerste, de beste

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,99.
Vul je email-adres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Renault Captur– Citroën C3 Aircross – Volkswagen T-Cross - Triotest -

De eerste, de beste

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
  • Houd me op de hoogte over de Renault Captur
Renault Captur Citroën C3 Aircross Volkswagen T-Cross

Uitgelicht aanbod

    0.9 TCe Dynamique NAV CAMERA CRUISE TREKH.

    Renault Captur 0.9 TCe Dynamique NAV CAMERA CRUISE TREKH.

    • 2016
    • 122.982 km

    € 11.880

    TCe 120 Wave / Climate Control / Navigatie + Camera! /

    Renault Captur TCe 120 Wave / Climate Control / Navigatie + Camera! /

    • 2017
    • 17.599 km

    € 15.450

    1.2 TCE 120pk Automaat Dynamique [ NAVIGATIE+CAMERA+CLIMAAT+PDC+CRUISE+17'' LICHTMETAAL ]

    Renault Captur 1.2 TCE 120pk Automaat Dynamique [ NAVIGATIE+CAMERA+CLIMAAT+PDC+CRUISE+17'' LICHTMETAAL ]

    • 2015
    • 21.837 km

    € 14.900

Meer Renault Captur occasions

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Captur specificaties
  • Renault Captur occasions
  • Renault Captur video's
Advies en informatie
  • Renault Captur tests
  • Renault Captur gebruikersreviews
  • Renault Captur index
PREMIUM
Renault Captur Plug-in Hybrid 160 - Rijtest

Renault Captur Plug-in Hybrid 160 - Rijtest

Renault zette al vroeg in op geheel elektrische auto’s, maar sinds kort leveren de Fransen...

Lees meer
Renault Captur E-Tech - Rij-impressie

Renault Captur E-Tech - Rij-impressie

Lange tijd leek Renault het hybride-stadium over te slaan en meteen naar full ev te stappen....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Renault Captur TCe 130 Edition One (2020)

    Renault Captur TCe 130 Edition One (2020)

    3
    • 13 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen T-Cross ook als R-Line

    Volkswagen T-Cross ook als R-Line

    21
    • 11 januari 2021
  • Review
    Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115pk Style Business R (2020)

    Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115pk Style...

    11
    • 6 januari 2021
  • Review
    Renault Captur TCe 130 Intens (2019)

    Renault Captur TCe 130 Intens (2019)

    6
    • 4 januari 2021
  • Review
    Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115pk Style (2020)

    Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115pk Style...

    3
    • 26 december 2020
  • Review
    Renault Captur TCe 155 Initiale Paris (2020)

    Renault Captur TCe 155 Initiale Paris (2020)

    11
    • 5 december 2020
  • Review
    Renault Captur TCe 90 Edition One (2017)

    Renault Captur TCe 90 Edition One (2017)

    5
    • 26 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Renault Twingo

    Facelift Friday: Renault Twingo

    7
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Group mist CO2-doel

    Volkswagen Group mist CO2-doel

    42
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf Renaults 5 uit het occasion-aanbod

    Vijf Renaults 5 uit het occasion-aanbod

    29
    • 21 januari 2021
  • Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen's Project Trinity: elektrisch vlaggenschip

    Volkswagen's Project Trinity: elektrisch...

    26
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen verwacht forse verkoopgroei in China

    Volkswagen verwacht forse verkoopgroei...

    24
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe cross-over van Renault in beeld

    Nieuwe cross-over van Renault in beeld

    13
    • 20 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep