Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 95pk Life (2019) #2

autoreview

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 95pk Life (2019)

Signalement

UitvoeringT-Cross 1.0 TSI 95pk Life
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst185.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen van een leaserijder

  • 2.900 km

Sinds eind november 2019 ben ik in bezit van deze auto:

Merk/Model/Type : Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 70kW Life
Kleur exterieur : Reef Blue Metallic
Kleur interieur : Triangle / Pearl
Brandstof : Benzine

Opties:
• Metallic lak
• Achteruitrijcamera
• Licht- en zichtpakket
• Airconditioning, automatisch
• Sleutelloos vergrendel- en startsysteem
• Executive pakket (bevat)
- Mobiele online diensten
- Radio- en multimediasysteem 'Composition Media'
- Digitale radio-ontvangst DAB+

Ik rijd al jaren lease en de laatste auto’s waren een Opel Meriva, een Citroën C4 en een Renault Captur, hoogzitters dus en bovendien altijd diesels.
De voorkeur voor auto keuze voor het bedrijf ging uit naar elektrisch, en ik had inderdaad begin 2019 een Hyundai Kona Electric uitgezocht, maar deze zou pas na 13 maanden geleverd worden.
In tussen veranderde de wetgeving en ging de bijtelling van 4 naar 8%, en verhoogde Hyundai de prijs van de auto met 4500 euro.
Lang verhaal kort: voor het zelfde geld aan bedrijfs- en belasting bijdrage kan ik gewoon op benzine rijden!
De Kona kon vanwege veranderde voorwaarden worden gecanceld en ik mocht een andere auto uitzoeken.
Voorwaarden voor een auto waren dat deze een hoogzitter moest zijn en een verschuifbare achterbank moest hebben.
Zo ben ik bij Peugeot 2008 Bleulease wezen kijken, maar ook bij Opel en Citroën.
Ik was hevig gecharmeerd van de Citroën C4 Aircross, ik had deze al bijna besteld, maar de uiteindelijke doorslag was dat de T-Cross is voorzien van ACC ofwel Adaptive Cruise Control.
Hiermee wordt bij het rijden met cruise control afstand tot de voorligger gehouden.
De auto gaat langzamer rijden en remt zelfs af als dit nodig is.
Dit is in 5 afstanden instelbaar en past zich aan bij verschillende snelheden.

De VW is op moment van schrijven bijna 3 weken in bezit en ik heb er inmiddels 3000 km op zitten.
Wat is de eerste ervaring? Laat ik het zo zeggen: het is vooral wennen…
Wennen dat er aan je stuur getrokken wordt als de over de lijntjes gaat, wennen aan het multimediasysteem waarvan ik nog lang niet alle opties heb ontdekt en ze ook nog niet blindelings weet te vinden (waar zat dat instellen van de helderheid van het display ook al weer….).
Wennen aan de soms onnodige meldingen welke soms zo kort voorbij flitsen dat ik niet eens de tijd heb om te lezen wat er staat.
Over dat laatste: in flauwe bochten naar links of rechts verschijnt de melding dat ik het stuur moet vasthouden TERWIJL IK DIT GEWOON DOE!
Als er bij een verkeerslicht een auto achter me gaat staan, krijg ik de melding dat er ineens iemand achter me staat (alsof dat belangrijk is).
En bij regenachtig weer op de snelweg krijg ik regelmatig de melding Waarom nou weer, er is niets aan de hand.

Er zijn ook zaken die wellicht uitgelegd hadden moeten worden, maar bij lease auto’s kan er nog niet eens koffie van af.
Het is van: “daar staat ie, succes”.
Zo stond ik deze week in een monsterfile, uren kruipen op de weg omdat er een ongeluk is gebeurt.
Dan loopt de temperatuur in de auto echt hoog op!! Terwijl ik de temperatuur steeds lager in stel tot 10 graden aan toe.
Uiteindelijk het raam open moeten zetten terwijl de ventilatie zeker niet op recirculatie stond.
Prutsen aan instellingen en daarna de AC maar aangezet, en dat bracht de temperatuur weer naar normale waarden.
Toch vreemd, want het was buiten net boven vriespunt.
Wellicht moet er nog iets worden bijgesteld, want tijdens een regenbui met spray-mist hield de ACC er ineens mee op met een foutmelding, kon ik ineens zelf gas geven op een snelweg.
Ook is het start-stop systeem vaag, sta ik voor een stoplicht na een lange rit, slaat de motor af en slaat direct weer aan, om na 10 seconden weer af te slaan.
Toch eens mee naar de garage, denk ik dan.

Ook wel wennen is de actieradius van net aan 600 km terwijl ik met de diesel Captur zeker 800 km ver kwam.
Bij 75 km te gaan krijg ik de melding dat er getankt moet worden met de vraag of ik naar de dichtstbijzijnde pomp wil rijden.
Als voorkeur heb ik Shell ingesteld omdat ik daar een tankpas van heb.
De Shell op de route bleek ineens een Total te zijn, dus dat gaf ineens wel wat oksel zweet.
Maar net voor plaats van bestemming was een tankstation van voorkeuze met nog 5 km te gaan!
De dagteller stond op 605 km en ik kon er 41 liter E10 ingooien, ik reed dus al op damp.
Maar nog geen 1 op 15 is niet echt zuinig, of ligt het aan mijn rechtervoet.

Maar laat ik vooral niet klagen, want deze auto blinkt uit van degelijkheid en het rijcomfort is werkelijk subliem.
Drempels neemt hij zwevend alsof het glooiingen zijn, de besturing is heel direct en de bediening van de stuurknoppen voor ACC en informatie is (met een beetje gewenning), heel goed te doen.
Ik mis hooguit wat puntjes op de knoppen zodat je voelt waar je vingers zitten.

Wat ook fijn is, is dat de ACC niet uitschakelt zodra je op of af schakelt, je kan dus schakelen zonder gas te geven.
Gewoon koppeling in, schakelen en koppeling los en hij gaat gewoon door.
Alleen bij remmen of handbediend uitschakelen moet je her-inschakelen.
Bij diesels heb je vaak veel koppel bij lage toeren, maar deze lichte benzine 3-pitter heeft koppel zat en laat zich ook op lage toeren goed berijden.
In een review las ik ergens dat deze lichte versie beter rijdt dan de zwaardere motor met 6 versnellingen.

Status tot nu toe: fijne wagen, maar we moeten nog wel vriendjes worden.

Update 3-1-2020 km st: 5500 km

Over de eerder genoemde problemen met de ACC, na nog een tijdje echt problemen met dit systeem, (ineens zelf remmen tijdens inhalen in de regen) lijkt het nu ineens rustig.
De auto is weliswaar naar de garage geweest voor dit probleem, maar in de aanloop daar naar toe is de auto ook 2 keer door de wasstraat geweest.
Problemen met de ACC leken wel van de auto afgewassen, want toen in bij de garage kwam was er al een tijdje geen vuiltje meer aan de lucht.
Vermoeden van de garage was dan ook dat er mogelijk nog ergens een waslaagje op sensoren moet hebben gezeten.
Vreemd, maar hij rijdt nu wel naar behoren.

Verbruik is nu 1:16km, wat nog steeds niet echt zuinig is te noemen.
En nu weet ik ook waarom het start-stop systeem "spontaan" weer inschakelt.
Zodra je tijdens een stop actie even aan het stuur draait, start de motor weer.

Tussenstand

  • 19.500 km

Na een kleine 4 maanden, sinds de vorige update, zijn de T-Cross en ik weer een beetje nader tot elkaar gekomen.
Er vallen nog wat dingen een keer uit te zoeken, zoals hoe ik de auto via internet updates kan laten uitvoeren voor b.v. tankstations.
Ik ben al 2 keer langs de VW dealer geweest hiervoor, maar blijkbaar is er per vestiging maar 1 persoon die het een beetje weet.
Maar heel raar, of hij is vrij of heeft nét een cursus.
Het blijkt nog niet allemaal zo makkelijk te zijn, maar het is me wel duidelijk dat er een betaald abonnement aan vast zit.

Maar goed, even genoeg hierover.
De auto rijdt heerlijk en de ACC werkt helemaal goed.
Ik vraag me wel af of de remlichten branden als de auto afremt.
Het is wel zo dat ik wel steeds vaker de lane-assist uitzet.
Als ik vroeg in de ochtend naar mijn werk rijdt met weinig verkeer, haal ik rustig in en ga weer naar rechts.
Gewoon relaxed en richting aangeven bij elke wisseling is niet nodig (vind ik).
Dat harde rukken aan het stuur vind ik dat even vreselijk irritant.
Wanneer laat ik het aanstaan? Als het druk is op de weg of als ik me na het werk wat vermoeid voel.

Nu we overal niet harder mogen rijden dan 100, zet ik steevast de ACC op 110 km/h en ga regelmatig “hangen” achter voorliggers.
Het verbruik was in de oude snelheidssituatie nog iets van 1:16 km/h.
Na 600km stond de tank droog en moest er nieuw sap in.
Nu rijdt de auto 70-90 km verder op een tank.
Dat vindt ik nog steeds niet heel zuinig en het zeker minder dan wat VW opgeeft voor deze wagen.

Wat ik ook een dingetje vind, is dat de navigatie een minpuntje heeft.
Wanneer je een adres in tikt, is het beter de straatnaam en plaatsnaam niet volledig in te tikken.
Kies je : Kalverstraat Amsterdam, dan zoekt hij eindeloos lang naar het juiste adres.
Kies je kalver amster dan geeft hij in kortere tijd een aantal opties aan waar ongetwijfeld de juiste bij staat.
Het scheelt niet een beetje, maar zelfs minuten!
In het eerste geval ging ik vaak alvast rijden om ergens na 5 minuten ergens even stil te staa.
Als de route bekend is, is het systeem wel lekker snel en accuraat.

Files komen van radio stations.
Ik merk dat dit vaak met vertraging van 30-45 vertraagd wordt weergegeven.
Zie ik op de andere weghelft een ongeluk met flinke file, dan hoor en zie je dit met flinke vertraging op de navigatie.
Geen minpunt voor de T-Cross, maar is meer iets in het algemeen.
Google maps werkt veel sneller.

De radio heeft een DAB functie.
Van collega’s hoor ik dat er op bepaalde punten flinke blind spots zijn.
Zo van daar en daar hapert de ontvangst.
Ik heb het zelf ook meegemaakt in auto’s die ik als leen auto had of tijdens een onderhoud.
Maar ik moet zeggen dat de ontvangst in de VW eigenlijk zelden hapert, eigenlijk nooit.
Wel in parkeergarages is het geluid ineens weg, en rijd je de garage uit ,dan duurt het een metertje of 100 voordat de radio weer geluid geeft.
FM heeft hier geen last van.

We zijn vrienden geworden

  • 36.000 km

De T-cross en ik zijn duidelijk vrienden geworden.
Het zal wel zo zijn dat we elkaars nukken zijn gaan begrijpen maar over het algemeen zou ik niet anders meer willen.
Sinds de 100 km/h regel, loopt de auto op een tank ergens tussen de 700 en 780 km.
Dan is de tank wel echt leeg, en heb al een keer mee gemaakt dat er 41 liter peut in de tank ging.
Het is gelukt de auto aan te sluiten via een hotspot, allemaal uitgezocht via internet, maar volgens mij is het voor de wat minder handige gebruiker best een gedoe, kan ik me voorstellen.
De files, en eigenlijk alles wat er aan files, opstoppingen, afgesloten wegen wordt reaal time bijgewerkt.
Volgens mij is het data verkeer best enorm, want nu krijg ik regelmatig de melding op mijn telefoon dat de 2 ”gieg´ aan data verbruik per maand is overschreden.
En dat terwijl ik dit niet eens bij elke rit gebruik.
Maar hoe dan ook: tevreden.
Bij een spontane file werd er werkelijk om de minuut een update bijgehouden met alle info (omgevallen vrachtwagen en alle file ellende er omheen), bijgehouden.
Gaf mij de tijd om te beslissen welke sluiproute ik zal nemen.

Is er dan niets meer te zeuren?
Ik ben iemand die niet zeurt, maar als er een mening wordt gevraagd, zijn er altijd wel kleine dingetjes.
Het zal zijn in het wat abrupte reageren als je langzaam op een voorligger inloopt en besluit in te halen, maar de “Cross” ziet het niet helemaal precies.

In verband met gewijzigde lease contracten bij mijn bedrijf, mag ik er nog 4 jaar mee rijden of 180.000 km.
Ben er dus wel blij mee dat het elektrisch rijden nog even uitgesteld gaat worden.
De T-Cross krijgt van mij een dikke 9.

Kleine update

  • 51.000 km

Een kleine update, de tellerstand is inmiddels de 50.000 gepasseerd.
Eigenlijk niet veel te melden, behalve dat de ACC er bij een flinke regenbui nog steeds af en toe het spoor bijster is.
Gelukkig reset deze na enige tijd weer vanzelf.

Ik weet niet of andere gebruikers dit ook zo ervaren, maar de bediening van het touchscreen tijdens rijden valt een beetje tegen: het leidt te veel af.
Je moet echt kijken wat je doet en daarbij ben je aandacht op het verkeer kwijt.

Verder is het alleen handig je telefoon te verbinden met de auto voor verkeersinformatie.
Voor de buienradar kan je toch beter op je telefoon (in de houder), vertrouwen en nieuws lezen tijdens het rijden, kan me niet voorstellen dat er iemand is die dat doet.

Opvallend: mocht je partner de sleutel in haar handtas hebben, dan moet ook zij de deur open doen, als jij aan de andere kant staat werkt het niet.
Toch slim bedacht.
Zijn er mankementen geweest? 1x lekke band, maar daar kan de t-cross zelf niets aan doen.
Top wagen!

Einde nadert

  • 185.000 km

De auto heb ik nu ruim 4 jaar in bezit, en het leasecontract is ten einde.
Ik moet er dus afscheid van nemen.
Ik rijd al ruim 30 jaar lease auto's en de T-Cross is toch wel mij favo.
Natuurlijk ook vanwege alle opties die er bij zitten waarvan ik de adaptive cruise control de fijnste vond.
Afgezien van wat kleine dingetjes, welke hierboven beschreven staan dus geen klachten en ik heb serieus overwogen deze wagen over te nemen en geen lease auto meer te rijden en per km te laten uit betalen.
(De kosten ontlopen elkaar prive-zakelijk niet zoveel meer).
Maar uiteindelijk gaat het de Skoda Kamiq worden, automaat mét adaptive cruise control.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.