AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 95pk (2019)

autoreview

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 95pk (2019)

Signalement

UitvoeringT-Cross 1.0 TSI 95pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 62%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf.

  • 7 km

Voor dat er gereageerd wordt, dit is geen review, ik ben het met jullie eens. Lees dit aub als eerste aanzet om een review te gaan schrijven over de T cross. Op de reviews van mijn vorige auto's lees je over mijn opbouw en verbruiksmonitor. Op zich lees ik me graag in, zeker ervaringen van rijders met hetzelfde type auto. Nu staat er pas een andere review over de T cross, gezien het nieuwe model en pas kort op de markt, hoop ik een bijdrage te kunnen leveren voor toekomstig T cross rijders. Dus: op 6-12-2019 de aflevering van onze nieuwe T cross bij Wealer in Maastricht. Het was een voorraadauto, we wilden graag snel rijden en een auto bestellen zou twee maanden wachten betekenen.
Het enige verschil is dat we bij de auto geen verstelbare lendesteun hebben. Verder is hij hetzelfde als we hem zelf hadden samengesteld. Nu dan de technische gegevens, het is een 95 Pk TSI in de kleur limestone grey metallic in de Life uitvoering met 5 versnellingen. Als extra hebben we het licht en zicht pakket, het executive pakket, parkeersensoren voor en achter en een reservewiel. Daarnaast nog de rubber mattenset en winterbanden op stalen velgen erbij. We hebben gisteren de auto opgehaald en een zeer uitgebreide uitleg over (bijna) alle systemen gekregen, dit alles gaan we op ons gemak thuis nog eens nalopen, kwestie van je auto leren kennen. Gisteren de auto aangemeld bij Car-net, had ik hulp nodig van onze zoon. Nou ja, ik ben uiteindelijk 60 plusser.....Plusje voor Wealer is dat ze aan mijn partner alles uitgelegd hebben, uiteindelijk is het voor haar de gebruiksauto.

Eerste tankbeurt

  • 225 km

Tsja, ik kon het niet laten, tankmetertje was over een vierde gezakt en ik heb hem weer vol getankt, puur voor de fun en wetenschap. Met moeite 13 liter getankt op 218 kilometer. Komt neer op 1 liter op 16,8 kilometer. Deels snelweg en deel stadsverkeer. Rijstijl is overwegend rustig. Ik neem deze nog niet mee in de verbruiksgegevens, ik weet nu dat de tank vol is en zal bij de volgende tankbeurt met meer kilometers de verbruiksgegevens gaan invullen. Verder een fijn rijdende auto. ACC werkt prettig, net als line-assist en de parkeersensoren. We waren dit van onze vorige auto niet gewend, doch zijn handige hulpmiddelen.

De eerste 1000 kilometer

  • 1.114 km

De eerste duizend kilometer zitten erop, natuurlijk nog geen tijd voor een echte review, wel even een update over de auto. Vooropgesteld, de auto bevalt goed, enigszins begrijpelijk, we komen uit een Fiat Panda 1.2 uit 2017. Als we naar de sterren kijken, heb ik de sterren comfort en prestaties op 5 gezet, betrouwbaarheid en gebruikskosten nog op 4. Voor betrouwbaarheid zijn echt meer kilometers en tijd nodig, gebruikskosten idem, alhoewel de eerste echte tankbeurt een verbruik van 1 op 17,95 laat zien, 22,5 liter op 404 kilometers. Uiteraard ook de verbruiksmonitor gestart. Wat is wennen aan de auto, de wetenschap dat er voorin de driecilinder 1000 cc met 95 Pk ligt. Dit zit ,,tussen de oren". Tijdens rijden merk je er niets van, de auto is gewoon stil. Alleen bij flink gas geven is een lichte ,,pruttel" hoorbaar. Wat nog nieuw is, de lane-assist. Tijdens het rijden krijg je af en toe een stuurcorrectie, je voelt even tegendruk. Bij het inhalen is het fijn tijdig richting aan te geven, wacht je even en ga je al even naar links, lane-assist geeft correctie. Niet hinderlijk, je stuurt de auto er zo doorheen, maar voelt hem wel. Ook de Acc is wennen, zeker als je met hogere ingestelde snelheid je voorligger gaat inhalen. Op het moment dat je naar links komt, gaat de auto meteen versnellen. Ik heb het idee dat de camera dan even tussen de twee auto's doorkijkt en de links voor je rijdende auto best dicht nadert. Ook dit zal een kwestie van wennen en uitproberen zijn. Beide systemen maken wel dat je alerter bij het autorijden betrokken blijft. Mijn verwachting was dat je juist minder alert zou zijn. Verder geen opvallende bijzonderheden, zijn er erg blij mee.

Al bijna 3000 km

  • 2.944 km

De eerste 3000 kilometer zitten erop, en dit tot volle tevredenheid. De auto is stil en voor ons voldoende comfortabel. Schrik wel van bijna 3000 km per maand, maar goed, met de familie in het Noorden, vanuit Limburg, maak je nu eenmaal kilometers. Voor het brandstofverbruik maakt snelweg of binnendoor niet uit. We zijn heel tevreden nu met bijna 1 op 18. Dit was ook het verbruik na ons retourtje 650 kilometer overwegend snelweg. We zijn geen snelle rijders, rond 110/120 km/h is voor ons voldoende. Hoeven we niet zo te wennen als we dadelijk deels 100 moeten rijden. ;-) In een andere T cross review las ik hetzelfde euvel als wat ons is overkomen. Tijdens een flinke langdurige regenbui stopte de lane-assist en Acc ermee. Gaf tevens een foutmelding van gele driehoek op dashboard. Lane-assist kwam weer snel terug, doch geen Acc. Na gestopt te zijn, contact af en weer starten werkte alles weer normaal. Dit eenmaal gehad en ga er nog even vanuit dat slecht weer hier debet aan was. Acc is voor ons niet prettig tijdens drukte of je moet met 95 vrachtwagens gaan volgen. Niet dus. Op rustig tijdstip Acc op 115, tijdig naar links sturen bij inhalen en omdat dit vrij vroeg moet gebeuren om de Acc niet te laten ingrijpen, lees remmen, geef je bij inhalen even gas bij. Dit versneld de inhaalactie en lange tijd met 115 op de linkerbaan, Neen rijdt niet lekker. Wat nog steeds negatief opvalt, de A2 vanuit Limburg is bijna altijd driebaans, met groene pijlen boven de weg aangegeven. Veel automobilisten blijven hangen op die middelste rijstrook. Bijzonder. Nog even terug naar de T cross, vandaag olie gepeild en deze staat nog op max. Onderbuikgevoel van TSI motor.....maar geen enkele reden om bezorgd te zijn. We zijn zeer tevreden, gelukkig wel, best wel een aankoop......

Eerste 5000 km.

  • 5.104 km

De eerste 5000 kilometer zitten erop. Zijn best tevreden over de auto, weinig motorgeluid, best zuinig, comfortabel. Nog steeds het gevoel een goede keuze gemaakt te hebben. Vandaag de olie gepeild, was ongeveer drie mm gezakt. Bij grove benadering zou het 1.0 Tsi blokje een liter op 15000 kilometer lusten. Best wel prima toch. Ook even in Belgie getankt. Normaal tank ik E98, doch aan deze pomp was alleen E 95 beschikbaar. Prijs 1,274 per liter. Das lang geleden dat de prijs zo laag was. 20,5 liter voor 26 euro, komt aardig in de buurt van ons ,,dieseltijdperk". Wat valt op aan de T-cross, bij slecht weer/langdurige regen houdt de Acc ermee op, is een keer of drie gebeurd in de drie maanden dat we hem hebben. Sinds twee weken werkt de linker richtingaanwijzer in de spiegel niet meer. Hiervoor gaat de auto morgen naar de dealer, ik neem aan een gevalletje garantie. Is led verlichting en wil het (nog) niet zelf doen. Ook in deze periode een flinke aanhanger vol hout getrokken, hiervan merk je weinig, dit in tegenstelling tot de Saab 90 die normaal onze trekauto is. Hiervan moest de motor toch meer zijn best doen. We zijn benieuwd, in mei gaan we naar een camping in het midden van het land met de Kip hefdak. Ben benieuwd hoe dit verloopt. Bij 90 km/h draait het blokje iets meer dan 2000 toeren, rijdt wel lekker rustig. Gelukkig zijn we nog steeds tevreden (nou ja 5000 km, mag ook wel) en ik zal blijven updaten, net als de verbruiksreview.

De eerste 10000 km

  • 10.250 km

Tsja, wat valt er veel te zeggen na 10000 km. Half litertje olie bijgevuld en benzine getankt. Dat was nodig om de eerste 10000 km door te komen. Met de afgelopen zomerse temperaturen heeft de airco zich van zijn goede kant laten zien. Ondanks het heet zwart dashboard bleef de temperatuur in de auto op een prettig niveau. Airco is handbediend, ventilator op stand 2.
Tijdens internet verbinding met de auto heeft een update plaatsgevonden.De radio staat nu standaard op DAB, de keuzeknop ,,car" heeft enkele onderhuidse wijzigingen betreffende verbruik en meer van die kleine wijzigingen. Of het nav systeem ook ge-update is, weet ik niet. Het is in ieder geval goed bij de tijd. Recent bij vrienden in Leeuwarden vertrokken en daar het wegennet behoorlijk verandert. Navigatie hierop was prima, geen missers. Rijden is nog steeds prettig met deze auto, voor ons comfortabel en zuinig, zie verbruik review. Veel te melden is er niet, gelukkig geen bijzonderheden of problemen. Dus op naar de volgende update.

20000 gepasseerd

  • 20.000 km

Zoals de titel al aangeeft, de eerste 20000 zitten erop. Valt er iets te melden,
gelukkig niet, auto start, rijdt en doet wat hij moet doen. Met een verbruik van 1 op 19/20 kunnen we heel tevreden zijn. Tanken 98, meestal in België en nemen dan enkele jerrycans mee voor de oldtimers en de motormaaier.
Winterbanden gewisseld met de zomerbanden. We zijn nog steeds tevreden......

Eerste onderhoud

  • 30.000 km

Zo, de eerste onderhoudsbeurt zit erop. Uiteraard bij de Vw dealer ivm de garantie. Geen bijzonderheden en zo gedraagt ook de auto zich. Starten en rijden, zou ook niet goed zijn met een voor ons nog steeds nieuwe auto. Winterbandjes er weer op, en nu maar wachten tot het winter wordt!!!
Ik ben gestopt met de verbruiksmonitor in te vullen, een verbruik van ongeveer 1 op 18 Euro 95 benzine, geeft geen aanleiding tot klagen. We blijven tevreden.

Weer 10000 verder

  • 41.000 km

Weer 10000 km verder noem ik deze aanvulling maar, en 10000 probleemloze kilometers. Sinds enkele dagen de melding: binnen ...dagen inspectieservice. Een afspraak bij de dealer, tsja, mede voor de garantie, een prijsopgave gevraagd. Das altijd wel even schrikken....enige fijne is dat de remvloeistof vervangen word, voor de rest inspectiepunten nalopen. Overweeg en zal zeker prijzen gaan vergelijken met de buurtgarage (ooit VW dealer geweest en op loopafstand) om te kijken of we na de garantie het onderhoud nog bij de dealer voortzetten. Afgelopen jaar met de Tcross met caravan van 800 kilo 1500 kilometer door Frankrijk getrokken. Totaal geen probleem, auto gedraagt zich als een fijne caravantrekker. Ligt stabiel voor de caravan, je krijgt geen reacties door van de caravan achter de auto. Dit is beduidend anders dan onze Saab 90 die we gebruikt hebben voor de korte vakanties in Nederland. Je merkt met de Saab dat er een caravan getrokken word, zowel in vermogen als in reacties van de caravan aan de Saab. Maar goed, er zit 34 jaar autotechniek tussen. Om met de Tcross verder te gaan, met een verbruik van 1 op 12 met caravan kunnen we best tevreden zijn. Naar Frankrijk de snelweg en in Frankrijk de route national, op beide wegen was het prettig sturen en rijden met de Tcross. Samenvattend gedraagt de Tcross zich als een fijn werkpaard. Wel iets luidruchtiger geworden maar nog steeds een fijne betrouwbare auto om mee te rijden. ( Nou ja, wat wil je na 40000 km). Oja, het oliepeil, altijd zinvol om in de gaten te houden. Bij benadering gebruikt dit blokje een liter op 15000 kilometer. Ik heb eens bij een revisiebedrijf nagevraagd over het olieverbruik van een TSI blokje. Hij vond dat ik geen reden tot klagen had, oké, maar er zijn voorgaande auto's die we gehad hebben, die het met minder deden. Op naar de volgende update....

Eerste Apk

  • 60.000 km

Afgelopen december de eerste Apk en 60000 km beurt. Zonder problemen door de keuring en de beurt. Aanvullend op de beurt drie nieuwe ruitenwissers en twee banden met een schroef erin. Deze aanvulling na telefonisch overleg aangepast/gerepareerd, netjes toch. Nou ja, 60000 beurt was ook wel een financieel dingetje met 700 euro....Maar goed T-cross voldoet nog steeds zonder bijzonderheden. Olieverbruik is ong 1 liter op 15000 km en benzineverbruik tussen 1 op 18 en 1 op 20. Rijden met de caravan van 780 kilo ( Kip Compact) lijkt peanuts voor de auto zo soepel gaat het. Meestal staat de Saab 90 klaar als caravantrekker en dan is het weer werken geblazen, zowel voor de Saab als voor de bestuurder, en merk je dat de techniek niet stil heeft gestaan. Tevreden over de T-cross: jazeker. We rijden veel snelweg en dit gaat heel relax en voor de stadse ritjes compact genoeg om overal te komen. Voorlopig zullen we deze auto blijven rijden.....

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren