Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115pk Style (2020)

autoreview

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115pk Style (2020)

Signalement

UitvoeringT-Cross 1.0 TSI 115pk Style
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf8.324 km
KM-stand laatst26.250 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aankoop d.d. 02-07-2020

  • 8.329 km

Op 2 juli 2020 werd de VW Plus ingeruil op deze VW T Cross 1.0/116 pk style en inmiddels reden we 200 km met de deze auto
Deze werd aangeschaft nadat bleek dat de aanvankelijk bedoelde Kia Niro hybrigd qua formaat niet in de garage zou passen. Wij reden inmiddels zo'n 209 km met de T Cross en hebben hier geen spijt van. Hij rijdt beter, comfortabeler en soepeler dan de Plus

voortgang eerste ervaRING

  • 8.829 km

inmiddels hebben we ruim 500 km gereden met met onze T Cross en zowel
met fietsendrager, als met een aanhanger.
Het rijden met de voor mij eerste auto voorzien van automaat bevalt zeer goed. Er is geen enkel probleem met de omschakeling naar de automaat.
Zeker in combinatie met de adaptieve cruisecontrol - die ik zeer vaak en
bijna overal gebruik - is het rijden zeer relaxed.
Ondanks de 17 inch wielen is de auto comfortabel op klinkerweggetjes.
Dat de auto is voorzien van volledige led verlichting met adaptieve bochtverlichting maakt een wereld van verschil uit in het donker.

zomer/winterbandenwissel

  • 11.019 km

De zomerbanden werden vandaag verwisseld voor winterbanden
Dunlop Winter Sport 5.
Tevens tijd om eens nader in te gaan op het gebruik van de T Cross.
Het omschakelen naar de WV T Cross met automatische versnellingsbak heeft verrassend goed uitgepakt. Binnen 100 kilometer en circa 1 uur was ik al gewend aan de automaat en verlang geen moment terug naar het schakelen. Mede door de adeptieve cruisecintrole is het rijden op de snelweg, autoweg en provinciale wegen veel relaxer dan met schakelen.
Een minpuntje betreft het wegrijden uit stilstand. In deze situatie versnelt de automaat opeens harder dan bij de Golf Plus met handbak.
De stoelen zitten ook op langere afstanden goed. De dodehoeksensor voor inhalend verkeer, of bij het inhalen van ander verkeer werkt prima, want heeft nog geen schrik acties gegeven. De uitparkeerhulp bij achteruit uitparkeren doet zijn werk ook naar behoren. Het kwam nog niet voor dat
plots een ander voertuig opdook.
Omdat bij de instelling van automatische verlichting ook de achterlichten al gaan branden levert ook dit geen onveilige situaties op wanneer de ledkoplampen worden ingeschakeld.
Jammer is de vele harde plastics t.o.v. Plus. Toch vind bijna iedereen die de auto ziet het een mooie auto.

wissleling winter/zomerbanden

  • 12.740 km

bandenwissel van winter naar zomerbanden.
De Dunlop Winter Sport 5 kenmerkten zich door prima en veilig rijgedrag
waarbij vooral opviel dat het rijgeluid nauwelijks verschilde van de zomerbanden. Voor deze banden is gekozen van wege een testuitslag van Autoweek.
Door Corona was er natuurlijk weinig mogelijk. Maar onder de gegeven omstandigheden heeft de auto zich bijzonder goed gehouden. De automatische Airo zorgde voor een behaaglijke temperatuur en zorgde voor
onbeslagen ramen toen we met 4 man in kletsnatte kleding vanuit Meerle dreef (B) terug naar Prinsenbeek moesten.

storingsmelding

  • 13.890 km

Bij vertrek van het vakantiepark Wolfsven in Mierlo verscheen een oranje storingsmelding inzake een oliecensor met advies direct garage te zoeken.
Uit het instructieboekje bleek dat bij een oranje kleurige melding door kunt
rijden en op korte termijn de garage te bezoeken. Na contact met de ANWB, alsmede de eigen garage is besloten toch tereug te rijden naar Prinsenbeek.
Na aankomst aldaar de auto uitgepakt en diirect door naar garage. Na inspectie van e.e.a. een afspraak gemaakt.
Het bleek dat - tijdens een aantal dagen stilstand - de bedrading van een oliecensor exact doormidden was ???????? Inderdaad blijft dit een groot vraagteken. Auto stond op slot, moterkap was uiteraard vergrendeld dus menselijk handelen ligt niet voor de hand. Een steenmarter of wellicht een enkhoorn dan zou je knaagsporen verwachten maar geen 3 kabels exact doormidden. Kosten herstel E 285,64. Een storing die vreemd aanvoelt voor een auto van 12 maanden oud en pas 13890 km op de teller. Wat ook mee speelt is het feit dat bij de vorige auto binnen 3 maanden na aankoop van een kleine anderhalf jaar oude auto, zonder enige storingsmelding eveneens na terugkomst van een vakantie in Borger de auto vrijdagsavond de garage in ging en de volgende dag weigerde te starten nog steeds zonder enig waarschuwingslampje. De auto werd onder garantie gerepareerd, waarbij opviel bij ophalen van de auto de garagebon de achterzijde in een klein handschrift compleet was volgeschreven en desondanks de oorzaak onbekend zou zijn gebleven.

onderhoudsbeurt en bandenwissel

  • 17.669 km

De boordcomputer gaf aan dat het tijd werd voor een serviceafspraak.
Dat kwam mooi uit omdat ook de omwisseling naar winterbanden in beeld kwam.
Na het ophalen van de auto bleek dat er een kleine onderhoudsbeurt werd uitgevoerd, alsmede dus ook de bandenwissel.
Totale kosten E 214,68.
Tijd ook om weer eens langs enkele punten lopen
de auto rijdt vlot, wel is sprake van enig windgeruis
de rijstrookhulp werkt prima op de snel- en autowegen, op provinciale wegen en locale wegen kan het bij veel tegemoetkomend verkeer vrij hinderlijk zijn, omdat je dan ver naar rechts moet uitwijken en het systeem dat wil corrigeren. Ik zet het dan uiteindelijk uit.
De botswaarschuwing binnen de bebouwde kom is enerzijds heel fijn, maar reageert te vlot bij waarneming van een fietser bij genoeg ruimte om deze te passeren, de auto remt dan toch af en twijfelt bij gasgeven een moment.
De stoelen ondersteunen en zitten goed wel is de zitting iets te kort bij mijn lengte van 1,88 meter.
Medepassagiers waarderen eveneens het comfort dat de auto biedt.
Bij een update zou ieits fraaier materiaal van deshboard en deurpanelen de auto nog net iets aantrekkelijker maken dan nu het geval is.

voortgangs rapportage

  • 18.800 km

Tijd om eens nader kennis te laten maken met deze auto welke is importeerd uit Portugal
VW T Cross 1.0 TSI/115 pk automaat/Style
exterieur kleur Reef blue metallic interieur zwart
led verlichting koplampen en dagrijverlichting, alsmede achterlichten
en mistlampen, laatste zijn adaptief dienen ook als bochtverlichting
automatische versnellingsbak met verzetten
automatische climate control
lichtmetalen velgen 16 inch
adaptieve snelheidsregeling
radio met telefoonverbinding
start/stopsysteem
ACC met rijstrookhulp afstandhouden tot stoppen bij afremmen voorganger
dodehoeksensor
parkeersensors voor en achter ook voor "dwars aankomend verkeer"
multifunctioneel stuur met audiobediening een snelheidsregeling, alsmede info diverse zaken als verbruik, rijtijd resterende afstand ed.
in hoogte verstelbare voorstoelen
in hoogte en lengte verstelbaar stuur
Inmiddels is het verbruik vanaf de in gebruiksname gedaald naar 1/ 16.8
We rijden nog steeds geheel naar tevredenheid en zijn super blij met de
adaptieve snelheidsregeling zowel op snelweg, provinciale weg als ook in
de stad.

einde auto

  • 26.250 km

op deze datum is de auto roemloos ten onder gegaan t.g.v. een ongeval
waarbij deze economisch total loss is verklaard aangezien de dagwaarde
op circa 25000 werd getaxeerd tegen 21000 euro aan herstelkosten.
De hoogste bieder bood een bedrag van 13000 euro zodat voor de
verzekeraar een uitkering van 12000 euro resteerde.
Bij de RDW werd een melding gedaan dat de auto vanaf 17 april 2023 niet
langer op de openbare weg mag rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.