Volkswagen Polo Variant 1.6 75pk (1999)

autoreview

Volkswagen Polo Variant 1.6 75pk (1999)

Signalement

UitvoeringPolo Variant 1.6 75pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf142.200 km
KM-stand laatst155.500 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een praktische auto en relatief zuinig

  • 148.000 km

In oktober 2023 heb ik deze Volkswagen Polo Variant gekocht met het idee om deze auto te gebruiken voor dagelijks gebruik. Mijn criteria waren dat de auto een kleur moest hebben anders dan grijs, zwart of wit, liefst vijfdeurs en niet breder dan 170cm.

De daily voor deze Polo was een Lupo met constant lekkende versnellingsbak. Toen dit euvel weer opspeelde was het eisenlijstje beperkt geworden tot eerdergenoemde eisen. Het liefst had ik ook airco gehad en wellicht cruise control. Maar met een beperkt budget en zoektijd was dit helaas niet mogelijk. Ook wilde ik het liefst iets uit eind jaren 90/begin 00s. Daar is niet een bepaalde reden voor behalve dat ik vind dat de jaren 90 toch de leukste auto's heeft geproduceerd. Jeugdsentiment misschien.

Aankoop, €1000:

Bij aankoop was de Polo in aardig goede staat voor een 24 jaar oude auto. De schokbrekers zijn niet versleten. Interieur was wat smerig maar niet kapot. Echter niets wat niet opgelost kon worden met een stofzuiger en veel poetsen. Roest aan de rand van de wielkasten was er wel en ook aan het begin van de dorpel was wat "herstel" gepleegd.

Onderhoud:

Zaken die meteen gedaan zijn:
- Nieuwe A-merk banden rondom.
- Nieuwe ruitenwisserbladen
- Nieuwe deurschakelaars
- Mistverlichting aangesloten (geen idee waarom dat niet zo was)
- Grondige schoonmaak
- Professionele poetsbeurt om de bijzonder vele krassen een beetje weg te laten poetsen.
- Motorsteun vervangen
- Nieuwe radio

De poetsbeurt had helaas maar beperkt succes.

Februari '24
- Oliebeurt
- Groot onderhoud aan voorremmen
- Nieuwe distributie + waterpomp, v-snaar

Te doen op korte termijn:
- Roest aanpakken wielkasten en dorpels.

Lange termijn:
- Gewoon onderhoud en hopelijk geen gekke dingen.

Al met al wel wat kosten om alles goed te krijgen, maar totaal heeft de auto nu ongeveer €2200 gekost inclusief aankoop.

Gebruiksgemak:
Omdat de auto een variant uitvoering betreft is het een bijzonder praktische auto gebleken. De achterbank is in delen neerklapbaar wat de al riante kofferruimte zeer vergroot. Iets wat al een aantal keer zeer praktisch is gebleken.

De vierkante vorm van de kofferruimte zorgt ervoor dat de opening praktischer bruikbaar is dan die van een moderne VW Passat Variant. De tildrempel is echter wel ook relatief hoog voor een stationwagen.
Onder de vloer van de de kofferruimte is nog ruimte voor een thuiskomertje en genoeg ruimte voor allerlei handige zaken zoals een gevarendriehoek en gereedschap.

Het gebruiksgemak wordt iets beperkt door het missen van centrale deurvergrendeling. Iets wat vooral bij een stationwagen toch zeer handig zou zijn.

Extra minpunt, het afdekklepje op de koplamp om een lampje te verwisselen is vrijwel onmogelijk op een normale manier te verwijderen. Een draaiend mechanisme zoals bij mijn Passat zou veel handiger zijn geweest.

Rijeigenschappen en comfort:
De Polo is voorzien van een fijne 1.6 motor met 75pk. Hierdoor voelt de auto ondanks zijn relatief hoge gewicht van ruim 1000kg toch vlot aan. De motor heeft genoeg trekkracht en kan prima meekomen met het moderne verkeer. Op snelheden boven de 120km/u wordt het karakter van de auto echter iets zweverig en onrustig door relatief veel windgeruis en motorgeluid. 110km/u is echter prima voor lange stukken vol te houden.

De Polo is relatief zacht geveerd maar geeft kleine oneffenheden toch redelijk vervelend door. In bochten heeft de auto ondanks licht overhellen een voorspelbaar karakter en de auto stuurt niet te licht maar ook niet te zwaar door een goed aanvoelende stuurbekrachtiging.

De stoelen zitten goed en zijn in hoogte verstelbaar. Echter het zijn geen luxe zetels waar je uren achter elkaar in wilt zitten. De rijpositie is verder in orde door het in hoogte verstelbare stuur en makkelijke layout van alle bedieningen. Fijn puntje is de alarmlichtschakelaar direct naast het stuur, waardoor deze zeer vlot te bedienen is. De lichtschakelaar waarbij voor mistverlichting de knop uitgetrokken moet worden is echter een minpunt.

Parkeren met de Polo is een eitje. De lengte van ruim 4 meter in combinatie met de geringe breedte van 164cm zorgt ervoor dat je gemakkelijk de auto op plekken kunt zetten waar het voor een bredere auto snel te krap wordt.

Verbruik:
Het verbruik is verassend goed. Mijn rijstijl is normaal te noemen, soms vlot, soms relaxt. Echter vol gas accelereren doe ik zelden en rustig uit laten rollen regelmatig.
Hierdoor ontstaat voor een auto van deze leeftijd een bijzonder fijn verbruik van gemiddeld 1 op 15. Het gemiddelde recordverbruik is 1 op 16,7.
Voor een compleet overzicht zie ook:
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1485915.html

De auto bevalt erg goed in zijn algemeen en is ondertussen toch ook wel een redelijk unieke verschijning geworden op de Nederlandse wegen. Ik kijk toch iedere keer even om op de parkeerplaats. Het is eigenlijk een soort Fisher Price auto om te zien door de simpele lijnen. Dat maakt het voor mij toch extra leuk.

Mijn plan is om er nog een tijd mee door te rijden. Met het aanpakken van de roest zal dat ook nog prima mogelijk moeten zijn.

Meer roest?

  • 152.000 km

Ja, meer roest.

Echter er is goed nieuws. De APK is zonder reparaties nodig te hebben doorstaan. Een puntje van aandacht was een kapot derde remlicht. Dit bleek een los stekkertje te zijn. Daarnaast was er nog een aandachtspunt. Roest op de bodem van de auto.

Op verschillende plekken onder de auto heeft Volkswagen bedacht dat er rubberen pluggen geïnstalleerd moeten worden. Deze pluggen zouden, in een zeer uitzonderlijke en eigenlijk nooit voorkomende situatie, ervoor moeten zorgen dat wanneer er water staat in de auto men deze pluggen kan openen en zo het water kan doen laten wegstromen. In de praktijk is dit nooit nodig.

Wat wel het geval is, is dat de gaten waar de pluggen in zitten matig tegen roest zijn beschermd. En deze gaten hierdoor langzaamaan groter gaan worden. Bij mijn Polo is dit helaas ook het geval. Het lijkt meer op een ingebouwd zelfdestructiemiddel van Volkswagen.

De oplossing is de nu vergrootte gaten dicht te lassen. Een leuke ingreep want dit kost nogal wat tijd, onder andere in de voorbereiding en afwerking. Echter zal ik dit wel laten doen voor het behoud van de auto.

Een leuker nieuwtje!
Omdat de Polo nogal lastig de bandenspanning liet controleren door de te diep verzonken ventielen in de wieldoppen, zijn er fraaie originele Volkswagen lichtmetalen velgen gemonteerd. De bandenmaat is hetzelfde, dus de nog geen een jaar oude all season banden konden op de nieuwe velgen gezet worden. De velgen zijn afkomstig van een Golf 3, waarschijnlijk een cabrio, die nu niet meer bestaat. Of nou ja, slechts nog in verspreide onderdelen dus.

We gaan het komende jaar met goede moed te gemoed.

Een gelukkig einde

  • 155.500 km

Einde zegt u?

Nou eigenlijk niet. Het probleem is dat er een andere Volkswagen op mijn pad is gekomen. Een Vento met wat werk, maar een hele mooie basis. Eentje die ik voor een leuk prijsje van een vriend kon overnemen. En natuurlijk een bijzondere uitvoering. Eentje waar vast op Autoweek nog wel een review in de toekomst van zal verschijnen.

De Polo heeft ondertussen dapper doorgereden. Na enig laswerk aan de bodem en dorpels en wat, naar mijn mening, redelijk net schuur en spuitwerk al zeg ik het zelf aan de wielkasten staat er weer een nette auto die jaren nog vooruit kan. En dan zal je net zien dat er wat anders voorbij komt wat je niet kan laten staan.

Andere problemen die nog zijn voorgekomen is dat de startmotor kuren kreeg. Na het plaatsen van een nieuwe startmotor was dit euvel gelukkig snel verholpen. En dan nu tijd om toch nog een tijdje door te rijden tot de Vento helemaal weer op de rails staat. Daarna wordt dat mijn auto voor dagelijks gebruik en zal de Polo helaas toch verkocht moeten worden. Drie auto's is namelijk toch wel wat veel. Vooral belastingtechnisch, anders waren er misschien andere overwegingen geweest.

Al met al is de Polo een heel trouw maatje geweest. Heeft het altijd gedaan en mij nooit laten staan. En ik neem er niet graag afscheid van. Maar ja, soms gaat dat zo. Iets nieuws, wat zeg ik, nieuws uit 1996, is ook wel weer leuk.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.