en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Bouwjaar | 2020 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 2.095 km |
Na een verhuizing in 2019 naar Duitsland reed ik langere tijd nog in een private lease Volkswagen Golf Highline uit 2018 met de smeuïge 1.5 liter TSI motor met 130 pk, gekoppeld aan een handbak met zes verzetten. Geen stakker, maar het leasebedrag werd me - mede onder invloed van enkele door te voeren aanpassingen aan het nieuwe huis - toch te gortig. Leasecontract afgekocht en op zoek naar een vervanger hier in Duitsland.
Omdat mijn vrouw en ik door de coronacrisis waarschijnlijk blijvend minder gaan rijden en het feit dat voor haar thuiswerk de norm wordt, er ook voor gekozen om voor haar Volkswagen Up! geen opvolger te kopen. Daar ik hobbymatig ook in het bezit ben van een fijne Audi A4 Cabriolet (zie andere review) en er geen kinderen meer thuis wonen, kon de "familieauto" wel een maatje kleiner zijn dan de Golf. Dan kom je al snel uit bij de Polo, die inmiddels de afmetingen heeft van een Golf IV en ruimschoots qua ruimte aan onze behoeftes voldoen.
Dan komt het voordeel van het wonen in autoland Duitsland natuurlijk volop naar voren. Er zijn meer uitvoeringen en motorcombinaties mogelijk dan die Pon voor de Nederlandse markt aanbiedt. Uiteindelijk is het een Polo United geworden, vergelijkbaar met de Nederlandse Comfortline maar dan met enkele fijne extra's zoals Climatronic, donker getinte achterruit en zijruiten, mooi lichtmetaal, multifunctioneel stuurwiel, instaplijsten, speciale bekleding maar geen mistlampen in de voorbumper. Achteraf heb ik me hierop verkeken want deze "kiekers" heb ik er niet bijbesteld. Wel LED koplampen, dat dan weer wel ;-).
Verder geen leasegrijs- of wit maar gekozen voor de in mijn ogen frisse kleur reefblue metallic. Met een mooi navigatiesysteem (discover media, modeljaar 2021), panoramadak en 16 inch lichtmetaal staat er toch een aardige auto. In eerste instantie leek me 95 pk voldoende, maar deze motorisatie is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak (al jaren niet meer gewend) en trommelremmen achter (armoedig). De keuze viel dus op de 1.0 TSI motor met 81 kW (110pk) die wel wordt gekoppeld aan een zesversnellingsbak en schijfremmen achter.
Het rijden in de Polo is geen straf. Het "bijna als een Golf" is hier in deze rubriek al veelvuldig genoemd, maar het is ook echt zo. Op 1 ding na... ik kan nog niet wennen aan het 3-cilindergeluid dat overigens wel goed wordt gedempt, maar toch een andere beleving met zich meebrengt. Qua verbruik, wendbaarheid, uitrusting e.d. geen klagen maar achteraf wellicht toch moeten kiezen voor de 1.5 TSI motor met 150 pk. Maar goed, een mensch kan niet alles hebben.
Verdere eerste indrukken: de LED koplampen produceren licht zoals dit mag worden verwacht: veel! Bewust hiervoor gekozen omdat men hier in Duitsland wat minder scheutig is met openbare verlichting dan in NL. Ook in het Sauerland - een regelmatige bestemming - is het in de avond en nacht zeer donker waardoor de LED verlichting echt geen overbodige luxe is. De Bridgestone winterbanden met speciaal winterlichtmetaal (geen bestaand woord maar toch leuk ;-)) zijn een aanrader. De LM005 komt regelmatig als "Testsieger" uit de bus. Voorts een goede zitpositie en een goed toegankelijke kofferbak. De af fabriek afneembare trekhaak moet zijn nu nog gaan bewijzen, maar dat komt vanzelf als het mooier weer wordt.
Nu vooral ervaringen verzamelen. Als er meer kilometers zijn gereden of als er rare dingen gebeuren, meld ik me weer.
Voor diegenen die een Polo overwegen en nadenken over het wel of niet kiezen van bepaalde opties, wil ik een overzicht geven van de werking van enkele opties die ik heb gekozen. Achtereenvolgens deel ik mijn ervaringen met het panoramadak, de adaptieve cruise control, het Discover Media multimedia systeem, de stoelverwarming, de achteruitrijcamera en de inklapbare buitenspiegels.
Om met het panoramadak te beginnen: het ziet er niet alleen mooi uit van binnen en van buiten (ik heb in het kader van een actiepakket voor "Sondermodelle" een zwarte binnenhemel) maar werkt ook prima. In klapstand aangenaam geruisarm. Uiteraard heb ik het dak vanwege de lage temperaturen nog niet volledig open gehad tijdens het rijden, maar het werkt allemaal vlot. Het dak is ook met de afstandsbediening op de sleutel te openen en te sluiten.
De ACC werkt beter dan in de Golf die ik hiervoor reed. Het grijpt allemaal niet zo bruusk aan als er zich op het laatste moment een auto op de snelweg tussenwurmt. Een verbetering dus. Bovendien wordt de laatst ingestelde afstand tot de voorganger (via het menu in het multimediasysteem in te stellen) keurig onthouden.
Het multimedia systeem is een verhaal apart. Ik ben niet onverdeeld gelukkig met het modeljaar 2021 van het systeem. Allereerst zijn de hoogtemeters verdwenen, daarnaast zijn er diverse functies zoals split screen komen te vervallen en geeft de navigatie niet altijd alle bijzonderheden op de weg zoals tijdelijk afgesloten wegen correct aan. Dit is vreemd omdat de auto door een ingebouwde e-SIM permanent online is. Misschien is dit nu gekoppeld aan het wel of niet rijden op navigatie. Normaal gesproken heb ik het navigatiescherm altijd geprojecteerd staan en in de Golf 7 werden te allen tijde alle bijzonderheden aangegeven, ook als je niet op navigatie reed. Enfin: we gaan het wel zien als ik voor het werk weer meer moet gaan rijden en de navigatie meer gebruikt zal gaan worden. Anders kan ik altijd nog kiezen voor navigeren met Google, aangezien de auto ook is voorzien van app connect.
Dan de stoelverwarming. Slechts twee standen dit keer. In mijn Audi A4 cabriolet zijn er maar liefst zes standen aanwezig maar daar staat tegenover dat de stoelverwarming zeer rap van zich laat spreken. Het is snel aangenaam warm voor het zitvlak en de rug.
De achteruitrijcamera blijft door de inbouw in het wegklapbare VW logo altijd mooi schoon. Wel heb ik de indruk dat de camera iets schokkeriger reageert dan in de Golf, maar dat kan verbeelding zijn. In ieder geval een welkom hulpmiddel naast de parkeersensoren.
De inklapbare buitenspiegels zou ik niet meer willen missen. Naast het feit dat je goed kan observeren of de auto op slot staat (oortjes naar binnen :-) ), is het bij krap parkeren ook fijn. Via de VW app "We Connect" is overigens ook te zien of de auto op slot staat. Het naar beneden draaien van de rechter buitenspiegel bij achteruit rijden bewijst mijns inziens alleen zijn nut bij inparkeren langs een stoeprand. In alle andere gevallen schakel ik het uit.
Geheel storingsvrij is het allemaal niet geweest tot nu toe. Een enkele keer weigert het multimediasysteem de navigatiedata te laden, is er onnodig aangegeven dat er geen sensorzicht zou zijn en schakelt de stoelverwarming zichzelf uit bij achteruit rijden. We blijven het in de gaten houden. Omdat dit slechts sporadisch opgetreden is, laat ik het even voor nu.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren