Volkswagen Polo (2020)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 33.283 km |
De eerste ervaringen
- 1.682 km
Na een verhuizing in 2019 naar Duitsland reed ik langere tijd nog in een private lease Volkswagen Golf Highline uit 2018 met de smeuïge 1.5 liter TSI motor met 130 pk, gekoppeld aan een handbak met zes verzetten. Geen stakker, maar het leasebedrag werd me - mede onder invloed van enkele door te voeren aanpassingen aan het nieuwe huis - toch te gortig. Leasecontract afgekocht en op zoek naar een vervanger hier in Duitsland.
Omdat mijn vrouw en ik door de coronacrisis waarschijnlijk blijvend minder gaan rijden en het feit dat voor haar thuiswerk de norm wordt, er ook voor gekozen om voor haar Volkswagen Up! geen opvolger te kopen. Daar ik hobbymatig ook in het bezit ben van een fijne Audi A4 Cabriolet (zie andere review) en er geen kinderen meer thuis wonen, kon de "familieauto" wel een maatje kleiner zijn dan de Golf. Dan kom je al snel uit bij de Polo, die inmiddels de afmetingen heeft van een Golf IV en ruimschoots qua ruimte aan onze behoeftes voldoen.
Dan komt het voordeel van het wonen in autoland Duitsland natuurlijk volop naar voren. Er zijn meer uitvoeringen en motorcombinaties mogelijk dan die Pon voor de Nederlandse markt aanbiedt. Uiteindelijk is het een Polo United geworden, vergelijkbaar met de Nederlandse Comfortline maar dan met enkele fijne extra's zoals Climatronic, donker getinte achterruit en zijruiten, mooi lichtmetaal, multifunctioneel stuurwiel, instaplijsten, speciale bekleding maar geen mistlampen in de voorbumper. Achteraf heb ik me hierop verkeken want deze "kiekers" heb ik er niet bijbesteld. Wel LED koplampen, dat dan weer wel ;-).
Verder geen leasegrijs- of wit maar gekozen voor de in mijn ogen frisse kleur reefblue metallic. Met een mooi navigatiesysteem (discover media, modeljaar 2021), panoramadak en 16 inch lichtmetaal staat er toch een aardige auto. In eerste instantie leek me 95 pk voldoende, maar deze motorisatie is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak (al jaren niet meer gewend) en trommelremmen achter (armoedig). De keuze viel dus op de 1.0 TSI motor met 81 kW (110pk) die wel wordt gekoppeld aan een zesversnellingsbak en schijfremmen achter.
Het rijden in de Polo is geen straf. Het "bijna als een Golf" is hier in deze rubriek al veelvuldig genoemd, maar het is ook echt zo. Op 1 ding na... ik kan nog niet wennen aan het 3-cilindergeluid dat overigens wel goed wordt gedempt, maar toch een andere beleving met zich meebrengt. Qua verbruik, wendbaarheid, uitrusting e.d. geen klagen maar achteraf wellicht toch moeten kiezen voor de 1.5 TSI motor met 150 pk. Maar goed, een mensch kan niet alles hebben.
Verdere eerste indrukken: de LED koplampen produceren licht zoals dit mag worden verwacht: veel! Bewust hiervoor gekozen omdat men hier in Duitsland wat minder scheutig is met openbare verlichting dan in NL. Ook in het Sauerland - een regelmatige bestemming - is het in de avond en nacht zeer donker waardoor de LED verlichting echt geen overbodige luxe is. De Bridgestone winterbanden met speciaal winterlichtmetaal (geen bestaand woord maar toch leuk ;-)) zijn een aanrader. De LM005 komt regelmatig als "Testsieger" uit de bus. Voorts een goede zitpositie en een goed toegankelijke kofferbak. De af fabriek afneembare trekhaak moet zijn nu nog gaan bewijzen, maar dat komt vanzelf als het mooier weer wordt.
Nu vooral ervaringen verzamelen. Als er meer kilometers zijn gereden of als er rare dingen gebeuren, meld ik me weer.
Werking van de opties
- 2.095 km
Voor diegenen die een Polo overwegen en nadenken over het wel of niet kiezen van bepaalde opties, wil ik een overzicht geven van de werking van enkele opties die ik heb gekozen. Achtereenvolgens deel ik mijn ervaringen met het panoramadak, de adaptieve cruise control, het Discover Media multimedia systeem, de stoelverwarming, de achteruitrijcamera en de inklapbare buitenspiegels.
Om met het panoramadak te beginnen: het ziet er niet alleen mooi uit van binnen en van buiten (ik heb in het kader van een actiepakket voor "Sondermodelle" een zwarte binnenhemel) maar werkt ook prima. In klapstand aangenaam geruisarm. Uiteraard heb ik het dak vanwege de lage temperaturen nog niet volledig open gehad tijdens het rijden, maar het werkt allemaal vlot. Het dak is ook met de afstandsbediening op de sleutel te openen en te sluiten.
De ACC werkt beter dan in de Golf die ik hiervoor reed. Het grijpt allemaal niet zo bruusk aan als er zich op het laatste moment een auto op de snelweg tussenwurmt. Een verbetering dus. Bovendien wordt de laatst ingestelde afstand tot de voorganger (via het menu in het multimediasysteem in te stellen) keurig onthouden.
Het multimedia systeem is een verhaal apart. Ik ben niet onverdeeld gelukkig met het modeljaar 2021 van het systeem. Allereerst zijn de hoogtemeters verdwenen, daarnaast zijn er diverse functies zoals split screen komen te vervallen en geeft de navigatie niet altijd alle bijzonderheden op de weg zoals tijdelijk afgesloten wegen correct aan. Dit is vreemd omdat de auto door een ingebouwde e-SIM permanent online is. Misschien is dit nu gekoppeld aan het wel of niet rijden op navigatie. Normaal gesproken heb ik het navigatiescherm altijd geprojecteerd staan en in de Golf 7 werden te allen tijde alle bijzonderheden aangegeven, ook als je niet op navigatie reed. Enfin: we gaan het wel zien als ik voor het werk weer meer moet gaan rijden en de navigatie meer gebruikt zal gaan worden. Anders kan ik altijd nog kiezen voor navigeren met Google, aangezien de auto ook is voorzien van app connect.
Dan de stoelverwarming. Slechts twee standen dit keer. In mijn Audi A4 cabriolet zijn er maar liefst zes standen aanwezig maar daar staat tegenover dat de stoelverwarming zeer rap van zich laat spreken. Het is snel aangenaam warm voor het zitvlak en de rug.
De achteruitrijcamera blijft door de inbouw in het wegklapbare VW logo altijd mooi schoon. Wel heb ik de indruk dat de camera iets schokkeriger reageert dan in de Golf, maar dat kan verbeelding zijn. In ieder geval een welkom hulpmiddel naast de parkeersensoren.
De inklapbare buitenspiegels zou ik niet meer willen missen. Naast het feit dat je goed kan observeren of de auto op slot staat (oortjes naar binnen :-) ), is het bij krap parkeren ook fijn. Via de VW app "We Connect" is overigens ook te zien of de auto op slot staat. Het naar beneden draaien van de rechter buitenspiegel bij achteruit rijden bewijst mijns inziens alleen zijn nut bij inparkeren langs een stoeprand. In alle andere gevallen schakel ik het uit.
Geheel storingsvrij is het allemaal niet geweest tot nu toe. Een enkele keer weigert het multimediasysteem de navigatiedata te laden, is er onnodig aangegeven dat er geen sensorzicht zou zijn en schakelt de stoelverwarming zichzelf uit bij achteruit rijden. We blijven het in de gaten houden. Omdat dit slechts sporadisch opgetreden is, laat ik het even voor nu.
Motorgedrag steeds fijner
- 11.550 km
Inmiddels al aardig wat kilometers verder en ruim de 10.000 gepasseerd. Opvallend is het motorgedrag ten opzichte van pak weg de eerste 5.000 km. De motor voelt steeds soepeler aan, is vlotter en het verbruik is eveneens gedaald. Deze 3-cilinder 110 pk TSI doet wat je ervan mag verwachten in een relatief lichte auto: vlot vanaf stilstand en goed doortrekkend naar ongeveer 160 km/u. Daarna gaat het wat moeizamer richting 200 maar het zit er allemaal wel in. Hier in Duitsland krijg ik op rustige tijden voldoende kans om deze zaken te controleren.
Andere zaken die me in de 9 maanden dat ik de auto nu vanaf nieuw heb zijn opgevallen, zijn de de matige lakkwaliteit. De lak is zeer gevoelig voor steenslag en heb dus als gevolg hiervan maar een lakstift gekocht die ik dus al regelmatig heb moeten gebruiken. Verder valt op dat de z.g. hillhold assistent bij de normale, mechanische handrem zoals in de Polo niet veel voorstelt. Enfin: terug naar het ouderwetse "hellinkje trekken", dus met gevoel wegrijden op een helling met op het juiste moment lossen van de handrem. Gaat nog best ;-) Voor de geïnteresseerde in het dagelijkse praktijkverbruik: tussen 5,3 en 5,5 liter op 100 km.
Sinds het laatste verslag heb ik verder geen storingen geconstateerd. Alles "im grünen Bereich" dus. Tot de volgende update.
Ruim een jaar Polo
- 22.246 km
Ik heb de Polo nu ruim een jaar in bezit en in dat jaar ruim 22000 kilometer afgelegd. Eigenlijk waren alle van dit aantal probleemloos. Het enige dat waarvoor ik een keer langs moet bij de dealer is het windgeruis dat afkomstig is van de beide achterportieren. Misschien is het een combinatie van niet perfect afgehangen deuren met het aanwezige panoramadak maar het begint me nu echt te storen. Voor de rest is het een prima auto gebleken waar ik telkens met plezier mee rijd. Natuurlijk maken de talloze extra's het leven aan boord aangenamer dan in vergelijking met een basic Polo, maar los hiervan vind ik dat de Polo weinig onderdoet voor mijn hiervoor gereden Golf 7,5. Alleen dat verdraaide 3 cilinder geluid...
In de afgelopen maanden is de afneembare trekhaak regelmatig gebruikt voor het vervoeren van onze twee elektrische fietsen maar ook voor het vervoeren van spullen met behulp van een aanhanger. Wegligging blijft behoorlijk stabiel maar met name bij het gebruik van de fietsendrager met hierop beide fietsen merk ik dat het verbruik in verhouding meer toeneemt dan bij mijn twee vorige auto's, respectievelijk een VW Passat Variant en de eerder genoemde VW Golf 7,5 (geen Variant). Dan merk je dus echt dat de Polo een "Kleinwagen" is, zoals men deze categorie auto's hier in Duitsland noemt en het aanwezige vermogen in verhouding meer aangesproken moet worden.
Samenvattend gezegd ga ik met veel vertrouwen 2022 met deze auto in. In de volgende review zal ik de ervaringen van de dan uitgevoerde onderhoudsbeurt opnemen.
Eerste onderhoudsbeurt
- 30.098 km
Op 1 april jl. heeft de Polo zijn eerste reguliere onderhoudsbeurt gehad. Tevens de zomerbanden weer laten monteren. Bij de beurt kwamen geen bijzonderheden aan het licht. Kosten vielen me wel wat tegen. Ik moest 288 euro aftikken.
Omdat we door middel van een hond gezinsuitbreiding hebben gekregen, zal de Polo binnen niet al te lange tijd het veld gaan ruimen. Ik ben nu eenmaal geen fan van het vervoer van huisdieren op de achterbank of bijrijdersstoel. Een hond, en zeker een groter exemplaar dat een Belgische herder (Groenendaeler) nu eenmaal is, hoort mijns inziens in de kofferbak vervoerd te worden, liefst op een manier waarbij hij zich nog een beetje kan bewegen. Uiteraard wel veilig, dus met een scheidingsnet en/of reisbench.
In een vorig verslag repte ik over windgeruis. Dat is er nog steeds, maar omdat de auto binnenkort het veld ruimt, heb ik besloten hier bij de onderhoudsbeurt niets aan te laten doen. Ik heb de achterdeuren wel door de plaatselijke VW dealer laten controleren op juistheid van afhangen, maar zo op het oog, was hier niets mis. Het geruis komt waarschijnlijk door het panoramadak, waardoor er iets meer windgeruis bij de achterportieren is te horen. Enfin: we laten het maar zo.
Na 30000 kilometer merk ik wel dat de motor goed los is gekomen. De motor pakt heerlijk op, kent een goede spatiëring van de versnellingen en dit zorgt ervoor dat je afhankelijk van je bui heerlijk schakellui kunt rijden of vlot door de versnellingen heen kunt gaan. Het verbruik schommelt bij gemiddeld gebruik rond de 1 op 20, olieverbruik is niet of nauwelijks waarneembaar (heb de auto dan ook zorgvuldig ingereden, rijd rustig warm en zet na een lange, snelle rit niet direct uit) en de wegligging kan me bekoren. Ik noem het maar "stevig-comfortabel".
Aan het geluid van de 3-cilinder TSI ben ik inmiddels gewend geraakt. Ik rijd inmiddels weer meer kilometers dan tijdens de coronatijd en het lijkt wel of daardoor de gewenning wat sneller is gegaan.
Als afsluiting voor deze keer nog even wat grappigs: aan de achteruitrijcamera ben ik inmiddels zo gewend geraakt dat ik 'm na het inschakelen van de achteruitrijversnelling quasi automatisch ook zoek bij mijn Audi A4 Cabriolet. Tevergeefs natuurlijk, op die plek bevindt zich de Audi Concert radio ;-)
Laatste update
- 33.283 km
De kogel is door de spreekwoordelijke kerk. Op 17 juni a.s. zal de Polo bij een Volkswagendealer in Wesel worden achtergelaten waarna ik huiswaarts zal keren in een VW Golf Variant 1.5 TSI 150 pk DSG R-line uit 2018 in de kleur lapiz blue . Altijd al één van mijn favoriete kleuren geweest en deze wens wordt nu vervuld. Uiteraard volgt op termijn ook van deze auto weer een review.
Nieuwe Golf Variant nog even overwogen, maar heb hiervan om meerdere redenen afgezien, w.o. styling, softwareperikelen en ergonomie, die bij een Golf 8 toch stukken minder is dan bij een Golf 7,5. Ik ervaar dit althans zo.
Terug naar de Polo: de nieuwe eigenaar krijgt er een prima auto aan. Mooi in zijn spullen, soepele en zuinige motor, wendbaar en als het moet behoorlijk snel. Alles werkt uiteraard nog naar behoren en heb niet de indruk dat er grotere problemen aan zitten te komen. Kortom: een fijne auto maar door de komst van een hond voor ons helaas nu te klein.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TSI Comfortline / Airco / Cruise / 90PK! / Lichtmetaal
- 2012
- 181.294 km

Volkswagen Polo Life Edition | 'App-Connect' smartphone integratie | Airconditioning automatisch (Climatronic), 2-zone | Buitenspiegels elektrisch instel- verwarm- en inklapbaar
- 2025
- 10 km

Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI Virtual Carplay ACC PDC Stoelvw
- 2019
- 127.818 km