AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Polo (2013) #2

autoreview

Volkswagen Polo (2013)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst156.250 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen Polo R WRC #301

  • 152.000 km

Sinds oktober 2022 ben ik in het bezit van een VW Polo WRC. De met gelimiteerde oplage geleverde Polo (2500 stuks) die uitgebracht is als homologatie auto voor de World Rally Cup.

Het is een Polo 5 (6R pre-facelift) model dat in 12/2013 geproduceerd is. Met nummer 301 van 2500.
De auto is uitgerust met een 2.0 motor van een Golf 6R (CDLJ) dat standaard 220pk en 350nm koppel oplevert.
Niet gek voor een auto van 1250kg!

De eerste eigenaar heeft er ongeveer 100.000 km mee gereden in originele staat en heeft de auto toen verkocht aan een (hoofd)servicemonteur van Volkswagen.

Deze monteur heeft een aantal aanpassingen gedaan, zoals:
- Wagner Tuning intercooler
- SACHS Sportkoppeling
- Compleet maatwerk uitlaatsystem incl. downpipe, 200-cel sportkatalysator en vacuüm gestuurde kleppen-einddemper.
- Rollerbank tune 330pk & 450nm koppel. (Hierbij zijn de soft limiter en snelheidsbegrenzer er ook afgehaald)

Verder is de auto volledig 'dealer' onderhouden met alle facturen en afgestempelde boekjes compleet. (echt een boekwerk)

Sinds de auto in mijn bezit is gekomen, vanaf ±136.000 km, is er veel onderhoud aan slijtagedelen gepleegd.
Denk aan:
- Nieuwe motorsteunen, uitlaatrubbers en stabilisatorstang rubbers (polycarbonaat)
- Distributieriem set compleet
- Nieuwe remschijven- en blokken rondom (ATE & BREMBO)
- Gevlochten stalen remleidingen met DOT 5.1 remvloeistof
- Nieuwe Continental-banden met een groter formaat (225/35-R18)
- Nieuwe schokbrekers rondom (OE)
- Nieuwe lichtsensor onder voorruit geplaatst
- Aircoleidingen vervangen om een lekkage te verhelpen
- Nieuwe wielnaven en ABS sensor ringen op de vooras
- Hogedrukpomp taster 2x vervangen (Bekend kwaaltje bij een 2.0 CDLJ dat opgevoerd is)

Verder zijn natuurlijk de cosmetische en comfort aanpassingen gedaan, zoals:
- Origineel VW Helix subwoofer incl. DSP
- Akoestische isolatie in de complete cabine tot kofferbak
- Alcantara stuur laten reinigen
- Facelift VW logo's geplaatst
- Auto-verlichting schakelaar geplaatst (OE)
- Olietemp in MFA aangezet

Ook VAGCOM-wijzigingen, zoals:
- Automatische vergrendeling aangezet (15 km/u)
- Bochtverlichting bij achteruit rijden
- Alarm remlichten bij hard remmen (circuit)
- Biep biep geluid bij ont- of vergrendelen van auto (UITGEZET)
- Coming home en leaving home langer ingesteld (30 sec)

Veel informatie, maar hoe rijdt de auto? Heel stug!
Dat is nu eenmaal hoe de auto is ontworpen.
18 inch velgen met een wang van 35 op een verlaagd onderstel is vragen om een stugge ervaring.
Daarvoor koop je nou eenmaal zo een auto.

Het vermogen van 330 pk gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak dat door VW een kortere worp heeft, is geweldig. Je hebt volledige controle tijdens het rijden.
De stuurbekrachtiging is hydraulisch, dus je krijgt veel feedback in het stuur zodra je rijdt. Dit is fijn wanneer je bijvoorbeeld op de autobahn rijdt.

Daarover gesproken, de combinatie van gewicht met vermogen en de verwijderde snelheidsbegrenzer zorgt ervoor dat dit een 'autobahn killer' is.
Op de terugweg van een vakantie in Oostenrijk heeft de auto de top van maar liefst 285 km/u aangetikt. (GPS)
De auto had meer, maar ik niet. Je zit tenslotte in een Polo en geen Audi RS6.

Dan over naar betrouwbaarheid.
Deze Polo met de CDLJ-motor is een uiterst betrouwbare wagen. Nog nooit heeft de auto een slag gemist tijdens mijn ±23.000 km gebruik.
Het olieverbruik is laag (niet 'niks', dus dat is een aandachtspuntje), de accu is sterk dus start altijd en verder werkt alle techniek.
De regensensor deed het niet goed meer, maar dit kwam door slechte installatie van de vorige eigenaar. Waarschijnlijk heeft hij het eraf gehad tijdens montage van een dashcam, maar toen weer slecht teruggezet.

Ik rijd met heel veel plezier in mijn 10 jaar oude Polo dat de meeste 'sportieve' auto's een poepje laat ruiken op de snelweg. (Zelfs een Porsche GT3 had moeite met het bijhouden van de Polo)

Vragen? Hit me up!

Auto verkocht & export

  • 156.250 km

Sinds mijn vorige review heeft de Polo weer wat extra kilometers gemaakt en is hij voorzien van een onderhoudsbeurt en een nieuwe APK. De APK is hij zoals altijd vlekkeloos doorgekomen – wederom zonder enige aandachtspunten.

De auto stond sinds september te koop. Er kwamen enkele reacties binnen, maar zoals gebruikelijk zaten daar vooral onzinnige biedingen tussen (al was er ook een Up! GTI aangeboden voor inruil!).

Vorige week toonde een Italiaanse geïnteresseerde serieuze interesse. Na wat onderhandelingen zijn we tot een overeenkomst gekomen voor de volle vraagprijs.
Over een periode van bijna twee jaar en ongeveer 22.000 km heeft de auto dus €0 afgeschreven – dat laat zien wat zo’n genummerde editie waard kan zijn!

Half november wordt de Polo geëxporteerd naar Verona, Italië, waar hij zijn nieuwe leven zal starten.

De auto heeft me nooit in de steek gelaten, wat een geweldig testament is aan dit motorblok. Zelfs in zijn opgevoerde staat blijft hij ontzettend betrouwbaar.
Voor wie op zoek is naar een snelle, lichte en handgeschakelde krachtpatser: de Volkswagen Polo WRC is absoluut een serieuze optie! Ik ben meer dan tevreden geweest met deze auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren