Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 2.0 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Een jongensdroom waargemaakt
- 56.000 km
Inmiddels 15 maanden geleden had ik het voorrecht een leaseauto te mogen uitzoeken. Enige vereisten vanuit mijn werkgever zijn dat het een VAG auto is en dat het geen cabrio mag zijn. Waar collega's veelal voor een A3, Passat of Kodiaq gaan was het voor mij als liefhebber vrij snel duidelijk dat het iets leuks moest worden. Eens in mijn leven zou ik een GTI hebben en plots had ik daar de mogelijkheid toe. Zonder proef te rijden heb ik dan ook een GTI besteld in de kleur Flash Red. Belangrijk voor mij waren de opties welke een auto als deze echt af maken. Voor mij belangrijk waren hoe dan ook: 18" Brescia velgen, LED-verlichting, achteruitrijcamera en Beats audio (geen voorkeur voor merk, wel voor upgrade t.o.v. standaard). Omdat het een voorraad auto betrof kwam de auto verder nog met panoramadak, stoelverwarming, en een alarm (stiekem toch wel fijn op een vaak gestolen auto). Ik vergeet nog wat zaken maar al met al kunnen we concluderen dat het een erg complete auto is. Eigenlijk had ik graag een handbak gewild, toen ik echter hoorde dat de levertijd hierop ca. 8 maanden was, was de beslissing voor een DSG snel gemaakt. Na 7 dagen wachten was het dan eindelijk zover: ik was de 'eigenaar' van een heuse GTI. Hoe bevalt dat na 56000 km?
Motor:
Het moge geen verrassing zijn dat een relatief compacte auto als een Polo meer dan vlot is met een 2.0 TSI met 200 PK. Zeker in combinatie met de DSG heb je altijd een overvloed aan m.n. koppel. Zoveel zelfs dat vlot wegrijden vanuit stilstand een serieuze uitdaging is. Bijna altijd gaat dit gepaard met óf ingrijpende traction control óf enorme hoeveelheden wielspin. Ik doe dit in de praktijk dan ook bijna nooit. Deze auto is echt in zijn element in snelle autobahnritten of tussenacceleraties vanaf 50 km/h. Zeker bij kickdown richting 3 of zelfs 2 is de auto serieus snel en zit je al vlot op illegale snelheden. Wat hierbij wel opvalt is dat je merkt dat er nog veel meer power in het blok verscholen zit (dat er niet uit mag komen). Dit merk je bijv. doordat de motor vanaf 5000 toeren niet zo lekker meer doorpakt. Meer toeren kan wel, maar heeft eigenlijk geen zin. Enkel bij behalen van topsnelheid (251km/h op de digitale teller) heb je echt profijt van het toerenbereik boven de 5000. Hierdoor merk ik dat ik de auto veel relaxter rijd dan ik voorheen had verwacht. Als je je hier eenmaal toe zet ontdek je een veel onverwachter eigenschap: de auto is onwaarschijnlijk zuinig. De fabrieksopgaaf is vrij eenvoudig te halen. Wanneer je met behouden rijstijl (cruisecontrol en meerijden met verkeer) lange afstanden aflegt kun je zomaar 1:20 scoren. Mijn record is zelfs 1:21,2! De auto is dan zeer stil en draait bij 106 minder dan 2000 toeren. Het is dan wel raadzaam om de auto niet in sportstand te zetten, het geluid over de speakers kan dan wat brommerig over komen.
Onderstel:
Mijn GTI is voorzien van de mooie 18" Brescia velgen i.c.m. adaptieve dempers. Hiervoor reed ik een Twingo met RS onderstel en de Polo is echt veel comfortabeler. Vooral in normale stand heb je geen moment het idee dat je met 18" wielen rondrijdt. Nadeel ten opzichte van de Twingo is dat het stuurgevoel minder is en dat je (zeker op winterbanden) niet goed voelt waar de grenzen van de auto liggen. Ik wijt dit voor een gedeelte aan de banden (Bridgestone Turanza, geen fan) maar toch denk ik dat de auto uberhaupt meer als allrounder is ontworpen. Positieve effect hiervan is wel dat de auto onverstoorbaar op de weg ligt en op zeer hoge snelheid stabiel is. De auto geeft veel vertrouwen en dit zorgt ervoor dat het een uitermate geschikte auto is voor lange vakantieritten door Duitsland. Het is ook fijn dat de adaptieve cruisecontrol ook tot boven de 200 km/h zijn werk blijft doen. Ik vertrouw er niet op maar het is toch een fijn gevoel dat de auto zelf ook voelt dat er (ver) verderop een andere auto rijdt.
Comfort:
Ondanks dat de auto voorzien is van veel power en een sportief uiterlijk rijd ik de auto voornamelijk op lange afstanden op gezapige snelheden. Mijn woon-werk is ca. 50 km en voert me met name over de A1. Hard rijden heeft geen enkele zin en dit zijn de momenten dat je de fijne stoelen, goede audio en cruise control weet te waarderen. Ook de stoelverwarming is een extra die ik nooit meer zou willen missen, snel warm en op standje '1' lang vol te houden. Over het panoramadak twijfel ik wel een beetje. Aan de ene kant ziet het er super uit i.c.m. de rode lak, aan de andere kant zorgt het bij de kleinste opening al voor veel extra windgeruis. Ik betrap mezelf erop dat ik het dak eigenlijk altijd dicht laat. Uitzondering hierop zijn de zomerse stadsritten, maar om hier nu ruim €1000 euro voor uit te geven... Ik zou hier zeker even een proefrit voor maken voor je deze optie aankruist. Beats audio heeft wel echt meerwaarde. Het geluid in de auto is echt mooi vol en nodigt uit om vaker goede muziek in de auto te beluisteren. Heb er na al die kilometers nog regelmatig een glimlach van op mijn gezicht.
Praktisch:
Voor zijn klasse is de Polo eigenlijk best een ruime auto. Journalisten schrijven dikwijls dat hij formaat heeft van de Golf 4 en dat zou best wel eens kunnen kloppen. 4 volwassen passen precies en voorin heb ik nooit ruimte tekort gehad (zelf 1,90m). De kofferbak is op zich praktisch. Helaas past een golfset niet zonder de achterbank plat te leggen. Ook is het meenemen van een paar ski's op wintersport een uitdaging. Geen groot probleem gezien ik haast nooit grote dingen vervoer en ik over het algemeen alleen in de auto zit.
Problemen:
In de 56000 km in de GTI hebben zich geen grote problemen voor gedaan. Wel een aantal irritante zaken die hem geen volle 5 sterren geven:
1. vanaf het begin piepen de achterremmen bij het achteruit rijden. Ze doen dit alleen als ze warm zijn. Mijn vermoeden is dat dit aan de gebruikte blokken ligt. Verschillende dealers hebben er al naar gekeken maar niets vreemds gevonden. Gezien het een leaseauto is word de boel niet zomaar vervangen. Gezien het alleen bij achteruitrijden voorkomt is het geen groot probleem, het doet echter wel aan de kwaliteitsuitstraling die de GTI toch heeft.
2. Het is al 4x voorgekomen dat het buitenspiegelglas los zat. Dit merk je doordat het begint te trillen op de snelweg. Vermoeden van dealer was dat dit lag aan het te lang ingeschakeld laten van de spiegelverwarming (waarom moet die eigenlijk handmatig ingeschakeld worden met de spiegelverstellingsknop?). De lijm zou hierdoor loslaten met als gevolg een losse spiegel. Wordt steeds snel opgelost maar is toch gek met een nieuwe auto. Overigens is het me nooit opgevallen dat ik de spiegelverwarming ten onrechte aan heb staan.
3. De batterij van de keyless entry gaat snel leeg. Dit betekent concreet dat je 2x per jaar het batterijtje mag vervangen. Geen groot probleem maar wel irritant want het geeft steeds een waarschuwingsmelding in het instrumentenpaneel.
Kosten:
Aangezien het een leaseauto betreft heb ik zelf enkel de bijtelling als vaste kostenpost. In het algemeen kun je daarover zeggen dat de auto weliswaar duur is (fiscaal 37.000 euro) maar ook de prestaties en comfort biedt van een dure auto. Wat ik echt boven verwachting vind is het verbruik van de auto. Met 1:18 (of beter) op rustige snelweg ritten is de auto super geschikt als dagelijkse auto. Onderhoud is niet veel duurder dan een reguliere Polo en ook banden kosten niet de hoofdprijs. De door mij niet altijd positief ervaren Bridgestones gaan nu al 45000 km mee en zijn nog niet versleten. Verzekering zal voor een particuliere eigenaar wel een puntje kunnen zijn. GTI's zijn populair onder dieven en het helpt niet om in Amsterdam te gaan wonen. Hier heb ik gelukkig geen last van gehad tot nu toe.
Conclusie:
Al met al ervaar ik mijn Polo als een verstandige onverstandige auto. Hij valt precies in de sweet-spot van dagelijkse bruikbaarheid en sportiviteit. Ik vind hem nog steeds een erg strakke verschijning en kijk nog regelmatig om als ik hem net gewassen voor mijn huis parkeer. Waar ik normaal al snel weer uitkijk naar een volgende auto zou het best kunnen dat ik dit leasecontract verleng. Nog even genieten voordat we allemaal overgaan op elektrisch.
2 jaar in een bijzondere leaseauto
- 65.000 km
Al bijna 2 jaar is deze Polo mijn bijzondere auto van de zaak. Het blijft leuk hoe vaak je vragen of opmerkingen krijgt over de auto. Ik heb de auto inmiddels 65000 km in 'bezit', gelukkig blijven mijn eerdere ervaringen grotendeels overeind. Ik heb een voorliefde voor bijzondere auto's met karakter. In het begin kwam ik daarmee ook hier wel aan mijn trekken. Af en toe hard accelereren, genieten van de relatieve luxe en precies de juiste uitvoering doen me nog steeds af en toe glimlachen. Toch merk ik dat de sensaties wennen en ik steeds minder over mijn schouder omkijk. Ik vind het nog steeds een prachtige auto maar heb er zelden nog een wow gevoel bij. Gek eigenlijk gezien een GTI wel echt op mijn automobiele whishlist stond. Het zal wel liggen aan mijn gebruikspatroon dat het prestatiepotentieel eigenlijk helemaal niet vereist. Ik benut het vermogen slechts zelden en met 110 km/h op de digitale teller (nog steeds mooi) staat het verbruik op ca. 1:19,5 bij rijden op Bridgestone Potenza zomerbanden.
Omdat het een lang verhaal wordt als ik op deze manier door blijf schrijven heb ik hieronder een samenvatting van de plus- en minpunten na 65.000 km.
+ Prestaties 40-180 km/h
+ Verbruik
+ Geluidskwaliteit Beats audio (aanrader)
+ Zitcomfort sportstoelen
+ Ruimteaanbod (4 volwassenen geen probleem)
+ Kwaliteit achteruitrijcamera
+ duurzaamheid zomerbanden (60.000 km op 1 set)
- Lakkwaliteit unilak Flash Red (erg veel steenslag)
- Panoramadak zorgt voor enorm veel turbulentie
- Achterremmen piepen bij achteruitrijden
- Batterij sleutel vaak leeg (keyless)
Met bovenstaande plus- en minpunten is het duidelijk dat de Polo me eigenlijk enorm goed is bevallen. De minpunten zijn veelal kleine details die niets afdoen aan het functioneren van de auto. Enkel de matige lak reken ik de auto wel aan. Het panoramadak had ik moeten proberen bij proefrijden, dan weet ik zeker dat ik het niet gekozen had (ondanks dat het erg mooi is). De achterremmen en de batterij van de sleutel word je slechts af en toe mee geconfronteerd. De pluspunten daarentegen merk je iedere dag. Ik kan de auto dan ook echt aan iedereen aanraden die regelmatig het potentieel kan of wil benutten. Ik denk dat het de verstandigste sportieve auto is die je kunt kopen door de hoge restwaarde en de lage running costs (verbruik, onderhoud, banden). Voor mij slaat de balans bij mijn volgende auto helemaal door naar verstandig. We gaan mee met de tijd en dus komt er een elektrische auto. Ik kijk met nieuwsgierigheid uit naar mijn ID.3 1st Max en weet zeker dat ik af en toe met weemoed terug zal denken aan mijn rode trots. Wie weet kijk ik er later op terug dat dit mijn beste 'echte' auto was.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.