Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 2.0 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 23.500 km |
KM-stand laatst | 54.000 km |
eindelijk de ideale auto
- 26.800 km
Na drie Skoda's, Yeti en 2 x Fabia, alle getuned (zowel motor als DSG) en de Fabia's verlaagd, was ik van plan weer een Skoda aan te schaffen en wel de Scala. Die werd echter zo duur in de uitvoering die ik wilde (met 1.5 tsi), dat ik me op andere auto's ging orienteren. Zo kwam ik op de Polo met 1.5 tsi. Die bleek echter wel heel dicht in de buurt van de GTI te komen wat prijs betreft.
Een nieuwe had een levertijd overeenkomend met de draagtijd van een menselijke baby. Toevallig hadden ze er één staan met zo'n beetje alle leuke opties, een jaar oud en 23 500 km op de teller. Daar kon ik al binnen een week in rijden, dus die werd het.
Rijd nu een tijdje in de auto en ben inmiddels aardig gewend. Ben er erg content mee en geniet van elke rit.
Wat me vooral eigenlijk verrast is het comfort. Hij nodigt bij normaal rijden veel meer uit tot relaxed rijden dan de Fabia. Dat komt door een aantal zaken denk ik. Het hogere koppel en vermogen, de ACC, een cilinder meer, de stoelen. Dat wil niet zeggen dat ik niet nu en dan lekker doortrek. In S wordt naar mijn zin ook bij deze auto te lang doorgetrokken. In D zou hij wat later mogen opschakelen, maar het is prima te doen. Wie weet laat ik dat meteen nog eens aanpassen wanneer deze motor eindelijk gechipped kan worden. Daar voel ik dan toch wel voor, want hoewel ik echt niets te kort kom, merk je wel dat het vermogen softwarematig is geknepen (het moet niet helemaal op een Golf GTI gaan lijken natuurlijk). En dan uiteraard meteen dat irritante SS systeem onklaar laten maken.
DCC met de diverse rijprofielen vind ik eigenlijk niet echt boeiend. Eco stand niet geprobeerd en ga ik ook niet doen. Verder moet ik zeggen dat de verschillen wel erg subtiel zijn. Hierbij speelt denk ik ook een rol dat ik de Faab met Eibach/Bilstein verlaging gewend was. Vond dat toen redelijk comfortabel, maar zelfs DCC in sport bij de Polo voelt nog vele malen comfortabeler aan. Is dus maar net wat je gewend bent.
Het verbruik (ruim 1 op 15) valt me ontzettend mee. Het zuinigst is hij bij lange stukken snelweg met 130 km/u, vergeleken met de andere ritjes. Motor hoeft dan ook maar weinig inspanning te leveren natuurlijk.
een klein jaartje later
- 42.800 km
De auto is inmiddels een tijdje geleden stage 1 gechipt (245 pk/ 430 Nm) met tegelijkertijd een aanpassing van de DSG. Dat scheelt vooral enorm in die zin dat er eerst na zo'n 5000 rpm niet veel meer gebeurde en hij nu blijft gaan. De teleurstellende 100 -200 tijd van 20+ seconden, is teruggebracht tot 14,5 sec.
Verder blijft het, door de Budak cycle motor, een auto waarmee je zowel heerlijk relaxed en comfortabel kunt rijden en desgewenst lekker kunt boenderen.
na weer ruim een half jaar
- 54.000 km
Geniet nog steeds met volle teugen van de GTI. Intussen voorzien van een Milltek non resonated catback uitlaat systeem. Mooie donker brom en mooie plofjes dankzij het feit dat deze nog zonder OPF was. Auto bevalt zo goed dat we er om hem te sparen een boodschappenwagentje bij hebben genomen (een Up! van 2016)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.0 Polo United Airco / LM / Carplay / cruise / 32.964 KM!!!
- 2021
- 32.964 km

Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 PK Comfortline Clima / carplay / camera / ad.cruise / pdc / 64.711KM!!!
- 2020
- 64.711 km

Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline 96pk | 1e eigenaar | Navigatie | App connect | Dab radio | Airco | Adaptief cruise control
- 2018
- 40.598 km