Volkswagen Polo 1.4 TDI Highline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 TDI Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 321.000 km |
VW Polo 1.4TDi 2003
- 321.000 km
(105.000) Eerste auto
Na de aanstelling bij mijn werkgever (2 provincies verderop) ben ik gaan zoeken naar een zuinige, betrouwbare diesel. Ik heb stil gestaan bij verschillende occasions van vooral Franse makelij. Uiteindelijk is het de duurdere VW Polo geworden, met name door de goede verhalen die ik erover heb gehoord.
Uiterlijk en comfort: Een nette occasion met 105.000 km op de teller. 3-deurs, van de aubergine achtige-kleur moet je houden. Van binnen: Sober, maar solide. Veel zwart- en grijstinten. Maar ondanks de sobere uitstraling, ook handige extra's zoals: Een opberglaatje onder de stoel, drinkbekerhouder en cruise control. Meer dan ik ooit nodig ga hebben, dus ik ben tevreden.
Rijimpressie: De wegligging en vering zijn ruim voldoende. De voeling met de weg is lekker direct. Het kan zijn dat andere gebruikers dat juist weer te houterig vinden. Zodra de motor warm is, wil de 1400 cc graag vooruit. En dan met name vanaf 2000 toeren. In het begin is dat even wennen, dat je ineens zo vooruit stooft. Maar als je weet waar die turbo in actie komt, wil je niet meer anders.
Verbruik: Ik rijd vooral veel op de snelweg met een gemiddelde snelheid van 110 km/h. ik heb zuinig leren rijden sinds de rijlessen. Dus vroeg schakelen, anticiperend rijden en als het moet stevig doorrijden. Ik haal een verbruik van gemiddeld 1 op 19.
(124.784) Eerste Grote Beurt
Een week na de aanschaf van deze auto zijn we 3 weken naar Spanje gegaan. Misschien hadden we het eerst een maandje aan moeten kijken in Nederland. Maar hij heeft ons in Spanje geen moment in de steek gelaten! Daarna werd het tijd voor de eerste grote beurt. Geen bijzonderheden.
€539,89 bij de VW-dealer.
(137.261) Control op de Cruise control?
Ik druk op het knopje van de cruise control, maar er gebeurt niks. Toch niet echt prettig, 180 km per dag met je voet op het gaspedaal. Dan merk je pas hoe verwend je bent. Ik ben bang voor de rekening van de garage….
€30,76 bij VW-dealer voor een defecte cruise-control schakelaar. Valt mee!
(140.636) Geel stuurtje?
Er is op het dashboard een geel stuurtje gaan branden. Volgens het service-boekje heeft het lampje te maken met de stuurbekrachtiging. Ik heb wel gemerkt dat het stuur iets losser aanvoelt, maar verder niets bijzonders. De dealer heeft weinig tijd om het helemaal uit te zoeken, maar de uitleescomputer meldt in ieder geval: ‘Storing in Elektr. Hydro stuurbekrachtigingspomp’. In het ergste geval moet de hele pomp vervangen worden. Kosten indicatie: €1314,57 bij VW-dealer.
20% van de autowaarde? Geen zin in. Doorrijden maar.
(168.230) Wiellager
Krrrggg piep! Het geluid komt van rechtsvoor. En als ik naar links stuur het weg. Dus, Zal wel een lagertje zijn. En ja hoor.
€331,00 Nieuwe wiellager bij de VW-dealer.
(170381) 2e grote beurt
€461,33 bij VW-specialist. Geen bijzonderheden. Extra: Remschijven- en blokken vervangen achter.
(175073) Sleutel kwijt !
Uitgerekend in Duitsland ben ik mijn sleutel kwijt geraakt. Gelukkig net over de grens, dus komen kennissen van ons de reservesleutel brengen. Het maken van een nieuwe sleutel is een dure grap!
Kosten: €118,49 bij de dealer. Ik neem dit niet mee in de totale onderhoudskosten, want het heeft niets met de autoprestaties van doen.
(192277) Gezellige dashboard verlichting
Niets vermoedend rijd ik naar mijn werk. Dan begin het ene lampje na het andere te branden.
Raar gezicht al die gekleurde lampjes die gelijkertijd staan te branden. Op een gegeven moment doet zelfs mijn richtingaanwijzer het niet meer en wordt het tijd om langs de weg te gaan staan. De wegenwacht constateert dat de dynamo kapoet is. Volgens de man een veelvoorkomend euvel bij deze kilometrage.
In de garage aangekomen blijkt dat de brandstofpomp lekt. Ik ben eigenlijk blij dat ze dat gezien hebben, maar alles bij elkaar kost het aardig wat.
€864,67 Bij VW-specialist
(214619) 3e grote beurt
Wederom geen bijzonderheden! Behalve dat het sturen sporadisch losjes aanvoelt. En vanuit stilstand stuurt hij juist zwaarder. Het gekke is dat als het gele stuurlampje in het dashboard begint te branden, alles weer normaal lijkt te functioneren. Maar het is prima te doen zo, dus ik zie geen probleem.
€275,84 Bij VW-specialist
(243495) Allo?
De auto start niet. Uiteraard geprobeerd om de accu op te laden, maar er zit geen leven in.
In de garage blijkt dat het motorrelais het begeven heeft. Een goedkoop, maar heel belangrijk onderdeeltje. Waarom dan toch nog €112,63? Omdat de garage €70-, (!) rekent voor werkplaatskosten en uitlezen….
€112,63 Bij universele garage
(253559) Brandstofslang vervangen
We roken opeens een sterke diesel lucht in de buurt van mijn auto. Het bleek een defect brandstofslangetje te zijn. Doekje eromheen gebonden en a.s.a.p. naar de garage!
Kosten zijn gelukkig heel gering.
€50.28 Bij universele garage
(254619) 4e grote beurt
Ik bel de garage maar eens op, de dag is al bijna voorbij. Wat blijkt: De auto krijgen ze vandaag niet op tijd af. Dus moet ik maar een auto van ze huren (risico voor de klant?). 4 uur werkplaatstarief en Remblokken voor- en achter komen op de rekening te staan.
€694,92 Bij universele garage
(260418) Gebroken veer
Een gebroken achterveer! Ik krijg flashbacks van de Seat Ibiza, die had precies ‘t zelfde bij vergelijkbaar km-aantal.
€287.33 bij universele garage
(266691) Distributieriem
Voordat we op vakantie gaan, toch nog even de auto helemaal nagelopen. Wat blijkt! De distributieriem had al vervangen moeten worden. Ik had bij de laatste beurt al niet te beste indruk van die garage… Nou ja, fingers crossed en gaan dan maar. Bij terugkomst gelijk laten vervangen.
€572.42 bij universele garage
(273812) Bam!
’s Nachts zoeft er ineens een mysterieuze, bruine schim voor mijn gril. Bam! Even een terugslag en daarna een raar geluid. Eenmaal het terrein van een tankstation opgereden, komt een hoofdschuddende mevrouw mij tegemoet en wijst naar de voorkant. Ik ga kijken: Scheuren in de bumper, bodemplaat ligt los, kapotte mistlichten. Op het eerste gezicht vooral kunststofschade, dus bodemplaat in de achterbak en naar het werk!
Bij de garage blijkt wat de èchte schade is: Voorfront, radiateur, bumper(gril), windtunnel, motorkoeling. De uiteindelijke schade zal €2218.30 bedragen! Wie gaat dat betalen? Na een paar telefoontjes met de verzekering blijkt dat zij de schade gaan vergoeden. Geluk!
(296895) Lichtschakelaar
Het rechterlicht gaat steeds kapot. Nu ben ik met deze polo wel wat gewend qua levensduur van de dimlichten, want die is gewoon kort. Het defect blijkt een kapotte lichtschakelaar te zijn. Gezien de leeftijd en km-stand van de auto komt er een tweedehandsje in.
€148.83 Bij de universele garage
(301824) 5e grote beurt
De 300.000 gepasseerd! Natuurlijk merk je dat hij niet meer de jongste is. Maar het rijdt en voelt nog steeds goed! Hij is ook weer APK-gekeurd voor een jaar. Toch raadt de monteur aan om niet te lang door te rijden, omdat er op ten duur door slijtage weer onderdelen moeten worden vervangen. En de vraag is of je dat nog wil investeren in zo’n oude auto. Ik denk dat ik inderdaad maar eens ga rondkijken.
€283.03 Bij de universele garage
(308576) Oliepomp
Ineens begint het rode olielampje te knipperen. Ik heb hem z.s.m. langs de kant gezet.
De garage zegt dat het oliezeefje verstopt was. Dus moet er een nieuw zeefje in à €7,00. Helaas zit het ding op een moeilijk bereikbare plek, lees: arbeidsintensief! En natuurlijk moet er ook longlife olie in..
De monteur zegt dat hij aardig vuil was. Nou heb ik wel eerder commentaar gehad op de zwarte rookpluimen die de auto verlaten. Waarom zoveel roet in het blok? Zou dat normaal zijn na deze kilometerstand?
€192.57 Bij de universele garage
(318000) Nieuwe accu!
Die zat er aan te komen, want ik heb nog nooit een accu laten vervangen. Hij start moeilijk en dat wordt me iets te link in de winter. Helaas moet ik deze investering doen, want ‘s-morgens stil staan is geen optie.
€100 Bij de universele garage
(320000) Dag Polo, hallo polo.
Na meer dan 216.000 km te hebben gereden in 5 jaar en 2 maanden tijd, ben ik eigenlijk best tevreden. De vervuilde oliepomp en de stuurbekrachtigingsstoring vind ik wel curieus. Al met al is het een zuinige en prettige wagen om in te rijden. Hoe hij zich in onderhoud laat vergelijken, durf ik niet te zeggen omdat het mijn eerste wagen is.
Hier het kostenplaatje:
Onderhoud: incidenteel, APK, grote/kleine beurt, (winter)banden
€6946,04 aan onderhoud totaal in 5 jaar en 2 maanden.
Onderhoud: €112 per maand (€0.03 cent p/km)
Verzekering: €70 per maand
Diesel: €270 per maand
Afschrijving €112 per maand
Wegenbelasting: €87 per maand
---------------------+
€651,- per maand
Ik heb een Polo TDI 1.2 Bluemotion gezien uit 2011 met ongeveer 98.000 op de teller. Bovendien
krijg ik €1250,- voor de oude Polo. Ik ben erg benieuwd wat dit nieuwe model me gaat brengen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.4-16V Comfortline 5-Drs Airco Electric pakket Audio/CD Colorpakket ABS Cruisecontrol Dealeronderhoud Nieuwe Apk!
- 2003
- 284.143 km

Volkswagen Polo 1.4-16V met Airco, LM & Nieuwe APK – Inruil Mogelijk –
- 2002
- 277.167 km

Volkswagen Polo 1.4-16V Comfortline, Airco, CV, Ruime APK, NAP!
- 2003
- 194.986 km